Ziekte : geen gewaarbogd loon

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Ziekte : geen gewaarbogd loon

#1 , 28 nov 2011 10:50

Mijn arbeidsovereenkomst heeft verschillende bijlagen. Ik was vorige ziek en vind hierover terug dat ik het doktersattest moet bezorgen aan het hoofdkantoor, binnen 48 uur. En op een andere bijlage dat dit bezorgd mag worden binnen 48 uur per post, fax of per mail, het mailadres hiervoor stond erbij. Aangezien ik moet binnenblijven van de dokter heb ik het attest doorgemaild naar dat e-mailadres. Vandaag laten ze mij echter weten dat ik het origineel attest binnen 48 uur had moeten bezorgen om recht te hebben op gewaarborgd loon en dat mijn e-mail niet telt. Kunnen zij dit zomaar doen ? Het staat toch zwart op wit ? Ik heb de procedure gevolgd, maar blijkbaar zullen ze mij dus niet betalen. Wat kan ik hiertegen doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2011 11:43

scan/fotografeer eens die bijlage of cshrijf beide zinnen exact over (in hun context, dus niet enkel die ene zin, maar de ganse alinea/het ganse artikel)?

siesken
Berichten: 263

#3 , 28 nov 2011 15:15

het originele is wat ge moet opsturen

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2011 15:26

het originele is wat ge moet opsturen
Is inderdaad wat UITEINDELIJK aan de werkgever moet bezorgd worden. Maar bij ons is het ook toegelaten om alvast op voorhand (binnen de 48 uur) een scan door te mailen. Je kan dan het origineel later nog opsturen (uiteraard binnen een redelijke termijn, je moet er ook geen maand mee wachten).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 29 nov 2011 08:23

Foutje van mij: Er staat blijkbaar op het ene binnen 24 uur en op het andere binnen 48 uur, maar ik heb mijn attest de dag zelf nog gemaild.

Eerste : "De werknemer dient een medisch attest van werkonbekwaamheid,volledig ingevuld, op het bedrijf te bezorgen, binnen 24 uur na aanvang van zijn arbeidsongeschiktheid.Deze ongeschiktheid, hoe kortstondig ook, moet gerechtvaardigd worden door voorlegging van een medisch attest aan de werkgever, uiterlijk binnen de 24 uur na aanvang van de ongeschiktheid, verstuurd of bezorgd op de firma, dit om te kunnen genieten van het volgens de wettelijke schikkingen gewaarbogd loon."

En dan staat er dat als dit niet gebeurd dat je dus geen recht hebt op gewaarbord loon. Er staat nergens dat dit het origineel moet zijn of dat je dit per post moet doen en op de tweede bijlage staat :

"Je bezorgt het doktersattest binnen de 48 uur op het hoofdkantoor. Dit kan per post *ADRES*, per mail *MAILADRES* of per fax *FAXADRES*"

Dus wat ik gedaan heb, ik heb de dokter thuis laten komen, ik was ook niet in staat om buiten te komen en de dokter heeft dit ook bevestigd op het attest. Ik heb dan meteen
daarna het attest ingescand en gemaild naar het mailadres. Het origineel heb ik later met de post verzonden, maar niet binnen 24 of 48 uur omdat ik niet naar het postkantoor
kon.

Het eerste is ook iets dat in minieme letters te vinden is in een dikke bundel, je moet echt alles lezen voor je het vindt... en het tweede moeten wij altijd op zak hebben. Dus
automatisch ga je alleen van het tweede uit. Nu ik vind het wel logisch dat je het origineel moet bezorgen, maar binnen 48 uur was voor mij niet mogelijk en ondertussen heb ik
van de verantwoordelijken twee versies gekregen ... de ene zegt dat ik geen loon zal krijgen en de ander zegt dat ik wel uitbetaald word omdat mijn mail op tijd was.

Wat is het nut dat je het per mail of fax mag bezorgen als het origineel binnen een nog kortere periode zou moeten ingeleverd worden ? Is dit dan je werknemers niet express
fouten laten begaan ? Ze hebben ook de gewoonte om mij op te bellen als er geen werk is en te zeggen dat ik verlof zonder wedde moet nemen en hiermee ben ik tweemaal niet
akkoord gegaan en éénmaal wel. Maar volgens mij wringt daar ook het schoentje... raar genoeg hebben ze die twee keer dat ik weigerde toch nog rap werk voor mij gevonden ...

Ook moeten wij bellen als we ziek zijn, omdat mijn kaart niet herladen was, maar ik het menselijk vond op zo snel mogelijk te verwittigen heb ik eerst een sms gestuurd en pas
nadat ik kon herladen via internet, opgebeld. Ik heb diezelfde dag een brief in mijn bus gekregen dat ik in de fout ben gegaan door te smssen ivm mijn afwezigheid en dat er
volgende keer een sanctie kan volgen. Ik heb daarop geantwoord dat ik inderdaad eerst gesmst heb maar dat ik nog op tijd heb gebeld ook en dat het bewijs daarvan ook nog te zien
was op mijn gsm. Krijg ik een antwoord van die verantwoordelijke (die ik toen gebeld heb) dat de procedure vereist dat je eerst belt...

wat een gedoe allemaal...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 29 nov 2011 20:35

afhankelijk wat de waarde tussen die 2 documenten, kan je perfect goed gehandeld hebben :).

Terug naar “Loon”