kan dit nog wel ?

1aprilgrap
Topic Starter
Berichten: 1

kan dit nog wel ?

#1 , 23 nov 2011 15:10

Is het nog wettelijk om een loon cash uit te betalen (en zonder maandelijkse loonbrief) ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45
Berichten: 62

#2 , 23 nov 2011 15:12

ist int zwart?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 nov 2011 17:30

loon cash mag, loon zonder maandelijkse loonbrief mag wettelijk niet.

Wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers
(artikel 4 & 15)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2011 20:02

Ik ben ooit veroordeeld voor 1.000 BEF per loon brief en per dag !

Dit geeft me meer dan 20.000BEF of 500 euro gekost.

Dit was voor een meiske met een leercontrakt en elke maand was dit het zelfde loon, ondanks dat ik elke week een maandloon extra betaalde ging ze na haar ontslag naar een vakbond en werd het arbeidsrechtbank voor 3 loonbrieven, ik heb ze onmiddellijk gegeven want ze lagen bij mij op het bureel, nooit een vraag van de vakbond gekregen enkel een dagvaarding en ik was ook niet aanwezig op de zitting, nu weet ik dat je altijd aanwezig moet zijn. en daarna nog erger maar dit zou hier te ver gaan!
Het is daarom dat ik nog steeds met de vakbond in mijn maag zit!

Maar een staatsambtenaar krijgt hun loonbrief enkel als er iets veranderd is, zoals verhoging van het loon, dus het kan soms maanden zijn zonder en daar word niks over gezegd, mijn vriendin heeft 37 jaar ambtenaar van financieen geweest dus ik weet dit uit eerste bron!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 nov 2011 21:16

Een staatsambtenaar is dan ook geen werknemer. Die moeten een ganse reeks andere wetten volgen. Tenzij jij graag de ontslagprocedure van een ambtenaar had gevolgd voor dat meisje, mag je je tevreden stellen.

Als je nooit een vraag van de vakbond gekregen had, lijkt het me vooral dat je een slechte advocaat had. Het zal meer dan waarschijnlijk ook niet 1 zitting geweest zijn waar je afwezig op was.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2011 21:40

Ik had geen advocaat en dit is maar één maal voorgekomen, en als je er niet bent dan word je zowiezo bij verstek veroordeelt en het was een goede les voor me !

Maar kom gedane zaken hebben geen keer en het was mijn schuld !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

xena

#7 , 27 nov 2011 14:14

en als je er niet bent dan word je zowiezo bij verstek veroordeelt
de kans is groot maar niet zowiezo en je kan nog altijd verzet aantekenen tegen een veroordeling bij verstek

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 27 nov 2011 15:35

Feit dat je niet opkomt voor je rechten (jouw fout) moet je niet afwentelen op de vakbond.
Waarom zij rechtstreeks dagvaarden zal zijn redenen wel hebben.
Heb ooit in vriendkring iemand gehad die om dringende redenen was ontslagen wegens niet werken zoals opgedragen ( deed als eindverantwoordelijke boekhouding van een aantal nevenfirma's).
Heb heb toen ik de reden vernam dadelijk gezegd wat hij moest doen, deurwaarder, terug aanbieden, rekeningen blokkeren en naar vakbond gaan
Is trouwens later volledig in zijn gelijk gesteld.
Ondertussen kende ik ook de directie van het bedrijf beter. Heb hen dan ook gezegd dat ze een fout hadden gemaakt door de persoon om de ''verkeerde'' redenen dringend te ontslaan. Hij deed zijn werk perfect maar er was niet mee samen te werken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2011 17:10


Feit dat je niet opkomt voor je rechten (jouw fout) moet je niet afwentelen op de vakbond.

Dit is 100% juist !

Maar wat de vakbond daarna deed was een zeer laffe zet, en gelukkig heb ik het toch gewonnen, dank zij een boek waar mijn aangetekende zendingen in genoteerd werden die afgestempeld werd in het postkantoor met de vermelding van de prijs die ik toen betaalde !

 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 27 nov 2011 19:03

Men (de dame met leercontract) had u idd eerst kunnen bellen en dan met AS in gebreke en dan .....

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 27 nov 2011 19:29

Kleine opmerking: Vlaamse ambtenaren krijgen wel elke maand hun loonbrief, alleen niet meer op papier (tenzij ze niet de beschikking over een PC hebben). En dit weet ik ook uit zeer goede bron.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 nov 2011 19:51

maar niet de onderwijzers, ook al hebben ze geen pc :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2011 20:26

Men (de dame met leercontract) had u idd eerst kunnen bellen en dan met AS in gebreke en dan .....
Dit doen enkel beleefde mensen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 27 nov 2011 21:18

beleefde mensen wachten niet tot de dag dat ze voor de rechtbank moeten komen om alles op te lossen :).

Terug naar “Loon”