Achterstallig loon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Achterstallig loon

#16 , 27 nov 2011 21:42

arbeidsreglement staat onder paritair comité en onder de wet. Zaken die voordelig zijn kunnen natuurlijk nog afgesproken zijn in arbeidsreglement.

Het arbeidsreglement is wel onduidelijk: er wordt niet gezegd of het een kalendermaand is of een lopende maand (wat bvb logisch kan zijn indien je in dienst kwam op de 20ste van de maand) én er is geen bepaling van wat men doet in geval van ziekte of niet-betaalde vakantie.

Ivm je acties, hangt het sterk af van je plaats van tewerkstelling? is die ook in België? Dan kan je daar dagvaarden, maar soms kan het handig zijn om ook in het thuisland te vorderen. Hier best de vakbond volgen.

En weigeren van een aangetekende zending te aanvaarden, maakt niks uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
claudia_lh
Topic Starter
Berichten: 16

#17 , 27 nov 2011 22:11

arbeidsreglement staat onder paritair comité en onder de wet. Zaken die voordelig zijn kunnen natuurlijk nog afgesproken zijn in arbeidsreglement.

Het arbeidsreglement is wel onduidelijk: er wordt niet gezegd of het een kalendermaand is of een lopende maand (wat bvb logisch kan zijn indien je in dienst kwam op de 20ste van de maand) én er is geen bepaling van wat men doet in geval van ziekte of niet-betaalde vakantie.

Ivm je acties, hangt het sterk af van je plaats van tewerkstelling? is die ook in België? Dan kan je daar dagvaarden, maar soms kan het handig zijn om ook in het thuisland te vorderen. Hier best de vakbond volgen.

En weigeren van een aangetekende zending te aanvaarden, maakt niks uit.
Ik ben in dienst getreden op de 1ste van de maand. Ik veronderstel dus dat het de kalendermaand is en niet de 25e van de maand erop volgend.

Mijn plaats van tewerkstelling is in België.

Als ik het goed begrijp is het verzenden van een aantal aangetekende ingebrekestellingen op zich bewijs zelfs indien hij deze weigert of niet gaat ophalen, maw dus ook zonder afgiftebevestiging?

mvg,

Claudia

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 28 nov 2011 09:20

dat van datum loon is wel héél vreemd, nog nooit gezien en ik zie toch véél arbeidsovereenkomsten.

Verzenden van ingebrekestellingen is idd voldoende. Als hij die niet ophaalt/weigert, bewaar je de teruggekomen aangetekende zending ONGEOPEND. Jij hebt het dan onbetwistbaar verzonden.

Reclame

claudia_lh
Topic Starter
Berichten: 16

#19 , 29 nov 2011 17:32

.
Laatst gewijzigd door claudia_lh op 04 dec 2011 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 29 nov 2011 20:28

zoals reeds enkele malen gezegd: ja, je moet je werkgever in gebreke stellen. Die "killer voor je carriere" is héél relatief.

Mondelinge dreigementen zullen nu niks meer uithalen: je kan ze niet bewijzen en hij kent de ernst van de sitautie reeds.

claudia_lh
Topic Starter
Berichten: 16

#21 , 30 nov 2011 01:49

Is een procedure in kortgeding mogelijk en hoe lang gaat daar ongeveer over?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 30 nov 2011 07:18

lijkt me voor zoiets niet mogelijk. Kan wel inspectie sturen én de werkgever in gebreke stellen.

claudia_lh
Topic Starter
Berichten: 16

#23 , 04 dec 2011 22:25

lijkt me voor zoiets niet mogelijk. Kan wel inspectie sturen én de werkgever in gebreke stellen.
Leidt een ingebrekestelling automatisch tot een proces indien hij binnen de vermelde redelijke termijn niet betaalt?
Is er bvb nog een "weg terug" indien hij wel nog betaalt maar bvb later dan de vooropgestelde dealine?

mvg,

Claudia

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#24 , 05 dec 2011 08:17

voor een (arbeidrechterlijk) proces moet je zelf stappen ondernemen. Een ingebrekestelling is niet meer dan alles nog eens op een rijtje te zetten en duidelijk te maken dat iemand je nog iets verschuldigd is.

Franciscus
Berichten: 38592

#25 , 05 dec 2011 12:00

Zoals reeds gezegd het versturen van de AS geeft het bewijs niet het ontvangen.
Trouwens stuur tevens dezelfde brief per gewone post en verwijs naar elkaar.
Afhalen een AS wordt toch aangeboden, gaat hij dan weigeren?

claudia_lh
Topic Starter
Berichten: 16

#26 , 06 dec 2011 12:52

Bij de vakbond wisten ze mij het volgende te vertellen:
- indien ik zelf een ingebrekestelling verstuur verbreek ikzelf het contract en heb ik geen recht op tijdelijke werkloosheidsuitkeringen
- eerst een aantal aangetekende betalingsherinneringen te versturen als bewijs en dan pas een ingebrekestelling te versturen.

Klopt dit?

mvg,

Claudia

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 06 dec 2011 13:02

Vakbond (of jij) verwart een ingebrekestelling met een inroepen van een contractbreuk uit hoofde van de werkgever.

ingebrekestelling is niet meer of minder dan schriftelijk stellen dat de werkgever je nog een aantal bedragen moet betalen. Contractbreuk inroepen is daarentegen NIET zonder risico, gezien men idd zou kunnen stellen dat jij zélf de arbeidsovereenkomst verbroken hebt uit eigen initiatief en op eigen verantwoordelijkheid ("uit hoofde van de werknemer"). Als je contractbreuk moet inroepen, moet je de eenzijdige verbreking van de arbeidsovereenkomst uit hoofde van de werkGEVER bepleiten.

Wat jij "aangetekende betalignsherinneringen" noemt is een ingebrekestelling. Een voorbeeld van zo'n ingebrekestelling (dan wel voor een levering van een niet-conform goed) kan je hier vinden: http://www.voorbeeldbrieven.be/art/inde ... 20diensten" onclick="window.open(this.href);return false; . Je kan dit vlot omvormen tot een ingebrekestelling van het betalen van loon. Verwijs naar de arbeidsovereenkomst en niet-betaling van het loon.

Pas, zoals reeds enkele keren gezegd, indien je een ingebrekestelling hebt geschreven, kan je het contract verbreken uit hoofde van de werkgever en o.a. werkloosheiduitkering krijgen.

claudia_lh
Topic Starter
Berichten: 16

#28 , 09 dec 2011 16:16

.

Terug naar “Loon”