Interim, overuren, niet betaald in 2011 maar in 2012 :s

Myrthelilith
Topic Starter
Berichten: 13

Interim, overuren, niet betaald in 2011 maar in 2012 :s

#1 , 28 okt 2011 19:13

Ik werk nu al 2 weken via interim en werk met dagcontracten die lopen van maandag tot vrijdag van 8 tot 17 uur en ik heb 1 uur pauze.

Regelmatig gebeurd het dat ik wat langer moet blijven werken om de boel in orde te zetten voor de volgende dag. Dit varieert tussen 5 minuten en 1,5 uur en is niet steeds zo.

Ook word ons gevraagd (door het bedrijf zelf) om de zaterdag te werken, zelfde uren 8 tot 17 en 1 uur pauze.

Vandaag 28 oktober 2011 heb ik mijn loon ontvangen van mijn "gewerkte uren" van vorige week. Ik werd betaald voor 5 dagen en niet 6 want ik werkte op de zaterdag ook. De zogenaamde vrijdagbetaling heb ik minder gekregen dan de andere dagen, ik ben 1 dag wat later begonnen en een andere dag wat vroeger gestopt wat waarschijnlijk de reden zou zijn maar als je alles berekend kom ik aan een werkweek van 45 uur en 20 minuten => 5 uur 20 min overuren. Dus in principe konden ze die overuren gewoon bijtellen aan de uren die ik niet gewerkt heb maar blijkbaar willen ze alles na 17 uur gewoon overdragen naar volgend jaar.

Het interimkantoor lijkt van niets te weten als je het navraagt. Eerst zeiden ze dat het op het einde van de maand verrekend zou worden maar het bedrijf zegt dat we al onze overuren betaald krijgen in januari 2012. Wat ik nogal gesjoemel vind. Niemand heeft een contract getekend voor die zaterdag, wat mij ook nogal zorgen baart aangezien ik graag alles op papier heb. Er zijn mensen die er al meerdere jaren werken en me verzekerden dat ik niet bang moest zijn maar ik vertrouw het helemaal niet.

Aangezien ik pas afgestudeerd ben is het voor mij absoluut niet voordelig om volgend jaar geld te krijgen want dan moet ik meer belasting betalen. En ik werk omdat ik nu eenmaal rekeningen moet betalen zoals de meesten onder ons en ik kan het geld dus goed gebruiken.

Graag had ik geweten wat jullie van deze situatie vinden, we zijn met een redelijk aantal die ermee inzitten (8 waar ik zeker van weet).

Bedankt voor de snelle respons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jerommeke
Berichten: 80

#2 , 28 okt 2011 20:34

Een werkgever heeft ook de plicht, om lonen binnen een bepaalde termijn uit te betalen.
Er is hier vast wel iemand, die meer bekwaam is dan ik om antwoord te geven, daar twijfel ik niet aan.

Maar als ik zulke dingen lees, zou ik zo groen willen worden als de hulk, om dit soort problemen op te lossen. :twisted:
Het lijkt tegenwoordig wel schering en inslag.
De zin 'En ik werk omdat ik nu eenmaal rekeningen moet betalen' is voor mij dan ook volledig misplaatst.
Door gratis te werken, zal je geen enkele rekening kunnen betalen.
Enkel de werkgever vult daar zijn zakken mee. :evil:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 okt 2011 22:17

je loon moet in principe 7 dagen NA het einde van de betaalperiode betaald worden. bvb betaalperiode ma-zo, ten laatste 7 dagen erna.

Alle uren moeten daarbij uitbetaald worden.

Reclame

prima
Berichten: 23

#4 , 29 okt 2011 23:16

Heb je voor de extra zaterdagen te werken het interimkantoor op de hoogte gebracht en gevraagd naar een contract?

Als je via interim werkt is niet de directeur van het bedrijf u baas maar het interimkantoor. Daar moet je ook u afspraken met maken.
Ik werk zelf al jaren via interim en heb nog nooit zonder eerst de interim op de hoogte te brengen overuren of extra dagen gewerkt.
Ik verwacht ook dat elke minuut dat ik gewerkt heb de week erna wordt uitbetaald.
Overuren via interim kan ook niet, je kan langer blijven maar dit zijn extra uren en worden ook mee met het loon uitbetaald.

Zo gaat het bij mij en nog nooit problemen mee gehad.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 30 okt 2011 07:59

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).

‘en werk met dagcontracten die lopen van maandag tot vrijdag van 8 tot 17 uur’

Wat u daarbuiten doet valt niet meer onder uw interimcontracten. De werkuren die u daarbuiten voor uw ‘gebruiker’ presteerde zijn geen ‘overuren’ en dienen door hem betaald.

“Art.9.Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald...Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement...Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 okt 2011 08:01

die zaterdag is het interimkantoor niet de werkgever, maar de directeur van het bedrijf, gezien er geen arbeidsovereenkomst met het interimkantoor is. In principe moeten de gesprekken dus niet via het interimkantoor gaan (indien nodig kan de directeur dan nog het interimkantoor inschakelen, maar dat zijn de zorgen niet van de werknemer).

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 30 okt 2011 08:50

Tiens en ik die dacht dat Jerommeke en de hulk 2 concurrenten waren maar alle tesaam hebben we misschien een nieuwe superheld.

ont topic is dit toch een zeer gevaarlijke situatie. In princiepe is op iedere overeenkomst met een uitzendbureau en een bedrijf een
clausule van toepasisng die stelt dat de interim nooit rechtsreeks mag worden aangesproken (en nog minder betaald) door het bedrijf
waarnaar hij is gedetacheerd. Dat zaterdag werk en die overuren moeten dus in princiepe ook ten allen tijde via het interimkantoor
worden geregeld. Als dat kantoor al van niks weet dan is er naar ik vermoed ook sprake van zwartwerk.

Je kan misschien eens vragen aan die directeur van dat bedrijf als de bestellingen die maandag zijn fabriek uitgaan ook pas in januarie van
2012 moeten worden betaald door zijn klanten. Hij/zij zal zeer waarschijnlijk anders piepen.
Oké je hebt misschien het geld nodig maar dit is niet de manier van werken. Volgens mij word tje in het zak gezet.
Ik zou aan het interimkantoor melden dat ik stop met werken. Ik heb als wergever vroeger zelfs nog het omgekeerde gedaan. Een interim
die eiste dat ik zijn overuren handje kontantje betaalde heb ik aan de deur gezet.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

xena

#8 , 30 okt 2011 18:45

.
Laatst gewijzigd door xena op 31 okt 2011 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Myrthelilith
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 30 okt 2011 21:19

Bedankt voor jullie reacties, maandag (morgen dus) ga ik direct naar het interim bureau om dit in orde te brengen, er werd hen nochtans gevraagd wat er met die zaterdagen gebeurde en ze gingen ernaar kijken maar, zal eens zien wat ze te zeggen hebben.

Terug naar “Loon”