Wegvallen onkostenvergoeding in de vorm van sociaal ab.

pdb
Topic Starter
Berichten: 2

Wegvallen onkostenvergoeding in de vorm van sociaal ab.

#1 , 27 okt 2011 10:03

Graag had ik advies over onderstaande:

Een paar jaar geleden heb ik als deel van een loonsverhoging een maandelijkse onkostenvergoeding gekregen onder de vorm van een 'sociaal abonnement', op papier dus een tussenkomst in mijn vervoerskosten, maar belangrijkste was dat ik dus meer zou netto ontvangen per maand.

Nu geef ik deze week door aan onze HR afdeling dat ik ga verhuizen (op minder dan 1km van het werk, vroeger op 25km van het werk) en ze zeiden mij dat mijn sociaal abonnement zal wegvallen.

Ik had dit niet voorzien, want ik verhuis eigenlijk deels om meer over te houden op mijn loon en dus minder onkosten (benzine, onderhoud wagen,...) te hebben. Maar nu wordt ik daar dus eigenlijk ook op ‘beboet’, want mijn sociaal abonnement valt weg.
Als dit zomaar kan, had ik achteraf gezien beter die onkostenvergoeding niet aanvaard, maar gekozen voor een brutoloonsopslag? ook al hield ik daar minder netto van over, want dat kunnen ze niet meer zomaar wegnemen.

De werkgever beweert alleszins dat ze dat sociaal abonnement niet meer MOGEN geven (ook al zouden ze willen), omdat je moet kunnen bewijzen aan de belastingen dat je die onkosten ook werkelijk maakt (in dit geval dus km's)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 okt 2011 10:06

sociaal abonnement is géén onkostenvergoeding voor diverse zaken, maar enkel een onkostenvergoeding voor de wagen. Dit mogen ze dus effectief niet meer geven als je geen kilometers meer maakt.

Het zou kunnen zijn dat ze je vanaf het begin "bij je pietje hadden" en dat ze dat sociaal abonnement in je paritair comité sowieso verplicht waren te geven, maar het aan jou als een "gunst" gaven.

Sowieso is het vaak niet slim om een nettovergoeding te vragen ipv een brutoloon, gezien nettovergoeding betwist kunnen worden door RSZ/Belastinegn en je daar dan staat als ze afgekeurd worden door die diensten...

pdb
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 okt 2011 11:48

Bedankt voor uw uitleg

ik zit in pc 218, bruto jaarwedde boven 24.000€, dus ik zat boven loonplafond en de werkgever is dan niet meer verplicht blijkbaar om tussen te komen in vervoerskosten.
Het was dus wel een 'gunst' dat ze gaven.
Ik heb zelf niet om onkostenvergoeding gevraagd, ik vroeg loonsverhoging, het was iets wat ze me 'verkocht' hebben doordat ze lieten doorschijnen dat ik er meer zou aan overhouden dan een beetje bruto bij (waardoor ik dan in hogere loonschaal zou vallen, en meer belast worden, en dus uiteindelijk netto het niet veel verschil zou maken).

Maar nu valt dit dus weg en zit ik weer op mijn oorspronkelijk loon. Heb mijn lesje geleerd, brutoloonsopslag vragen!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 okt 2011 12:29

klopt, tussenkomst in km's is geen verplichting bij woon-werkverkeer per auto in jouw geval.

Terug naar “Loon”