verwijderen shiften premie uit contract

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

verwijderen shiften premie uit contract

#1 , 13 okt 2011 11:35

Ik werk als IT'er voor een vrij grote firma.
Ik werd aangenomen als bediende met een fulltime vast contract (38u) met shiftenpremie voor weekends/vroege/late/nacht shiften.

Echter heb ik sinds het begin nooit in shiften gewerkt maar enkel tussen 08h00-18h00 (max 8u/dag)
Nu werd ik bij mijn manager geroepen met de vraag of ik een document wou tekenen waarin staat dat ik afstand doe van de shiftenpremie, omdat deze wel van in het begin werd bijgerekend op mijn salaris ("interventie à 100%")

Kan mijn manager eisen dat ik dit document onderteken, omdat ik niet in shiften werk? (betaalde shiftenpremies moeten niet terugbetaald worden)

In mijn geval gaat het toch over een bruto bedrag van ongeveer € 400/maand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 okt 2011 13:14

een werkgever kan nooit eisen dat je iets ondertekent. Hij kan je als gevolg echter wel perfect ontslaan.

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 13 okt 2011 15:38

ok, bedankt voor de info!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2011 15:40

Tja, als je geen shiften doet, is het niet echt eerlijk dat je daar wel een shiftpremie voor ontvangt, niet?

Ik was ooit in het andere geval: mijn baas eiste van mij en een collega een permanentiedienst buiten de normale werkuren en in het weekend (wij hadden een "nine-to-five" contract). We zijn hiermee akkoord gegaan en de baas gezegd dat hij ons moest laten weten wanneer de bijlage bij het contract in orde was, waarin ook de vergoeding voor wachtdienst + de vergoeding voor het (eventueel) moeten werken 's nachts en in het weekend, vermeld stonden... We zouden dit dan tekenen en vanaf dan een wachtdienst invoeren... Nooit meer iets van gehoord ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Radr
Berichten: 3

#5 , 05 mei 2012 10:57

@ Gebruiker21.

hoe is het afgelopen met de het contract voor de permannentiedienst?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2012 11:10

Dit was bij een vorige werkgever. Ik werk ondertussen ergens anders. Maar van die permanentiedienst is nooit iets in huis gekomen. Onze manager dacht blijkbaar dat hij dit zonder boe of ba zou kunnen invoeren zonder enige compensatie ervoor te voorzien. We hebben toen ook van een vakbondsafgevaardigde vernomen dat zonder een contractbijlage het gevaarlijk zou zijn om buiten de werkuren "een interventie" te doen. Als we op de baan een ongeluk zouden hebben, zouden we zelf moeten kunnen aantonen dat die interventie op vraag van de werkgever was, en in een extreem geval, zou deze zijn handen er vanaf kunnen trekken, waardoor we met de gebakken peren zaten. Afin, er is dus nooit iets van gekomen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”