OCMW Verkeerd doktersattest - geen loon

backalone
Topic Starter
Berichten: 9

OCMW Verkeerd doktersattest - geen loon

#1 , 06 okt 2011 20:40

Ik werk bij het OCMW als kinderverzorgster.

In augustus werd ik plots ziek en werd via de spoed opgenomen in het ziekenhuis voor één week.
Daarna diende ik nog 2 weken thuis te blijven.
Ik stuurde naar mijn werkgever, het OCMW, het afwezigheidsattest van de dokter van het ziekenhuis.

Nu bij de uitbetaling van het loon van september, oordeelt de personeelsdirecteur dat ik onwettig afwezig was,
gezien ik geen afwezigheidsattest met de hoofding van het OCMW heb gebruikt.
Ik ontvang voor deze 3 weken afwezigheid geen loon.

Mijn vraag: kan dit zomaar.
Bij welke instantie kan ik in beroep gaan tegen deze beslissing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 06 okt 2011 20:48

Onvolledig antwoord.
Normaal moeten idd bij openbare besturen de attesten van de dienst gebruikt worden als deze opgelegd zijn.
Ook normaal kan dit worden rechtgezet door terug een attest conform te laten opstellen .....maar dat hangt af van de interne regels.
Normaal in eerste instantie via uw eigen dienstregeling daar info vragen/ personeelsdienst
Verdere info bij uw vakbond.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 okt 2011 17:14

“Art.31.§ 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid. Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, en of de werknemer zich met het oog op de controle al dan niet naar een andere plaats mag begeven. Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald. Wordt het getuigschrift na de voorgeschreven termijn overgelegd, dan kan aan de werknemer het recht worden ontzegd op het in de artikelen 52, 70, 71 en 112 bedoelde loon voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van de afgifte of verzending van het getuigschrift voorafgaan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘gezien ik geen afwezigheidsattest met de hoofding van het OCMW heb gebruikt‘

Uw werkgever kan u opleggen een eigen formulier te gebruiken en het niet nakomen ervan eventueel sanctioneren,doch het nakomen van voornoemd art.31,§2 is nodig en voldoende om uw afwezigheid te wettigen.
Indien u hierdoor loonverlies leed,wend u dan desnoods tot :Inspectie Sociale Wetten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”