C4 en verschillende problemen voor en na mijn "ontslag"

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

C4 en verschillende problemen voor en na mijn "ontslag"

#1 , 15 sep 2011 22:01

Ik werk als interim kracht bij een groothandel. Deze sluit tijdens het bouwverlof. Het interim wist voordat ik daar zou beginnen dat ik GEEN verlof heb staan en dat was ook geen probleem aangezien ik dan gewoon geen contract zou krijgen en dus werkloos zou zijn voor die periode. Ik krijg mijn C4 op 11 juli en geef deze binnen bij de vakbond. Enkele weken later krijg ik van de RVA een brief dat ik geen recht heb omdat ik nog tewerkgesteld ben volgens Demona.
Het interim ziet de fout vrij laat in maar geeft ze niet toe. Ze vragen wel een extra document af te geven bij de vakbond C2 (collectieve sluiting)
Op 2 augustus gaat het bedrijf terug open en begin ik met een nieuw contract te werken. Op maandag avond 8 augustus word ik ziek. 3 dagen voordat ik eigenlijk zelf op verlof zou gaan (had reeds geboekt voordat ik daar begon) Ik krijg de raad van de dokter om verlof minstens 1 week te verzetten (aangezien we met de auto gaan kan dat... we verliezen wel tijd en centjes, maar bon)
Ik krijg van het interim een loonbrief waarin staat dat de eerste dag niet betaalde wordt van mijn ziekte (carensdag) en dat de rest van de week betaald wordt als zijnde ziekte. De loonbrief van de week daarop 15-19/08 geeft geen ziekte meer aan maar jaarlijks verlof... net als de andere weken tot september. Nochtans heeft het interim alle dokters attesten ontvangen.
Nu was ik daar natuurlijk echt niet mee akkoord en heb ik redelijk kordaat een rectificatie gevraagd. Uiteindelijk zouden ze dat veranderd hebben zeggen ze, maar ik kreeg er een extra mededeling bij dat ik geen nieuw weekcontract moest verwachten.
We zijn 1 maand verder en de ziekenkas zegt dat ik in het systeem als verlof ben ingeboekt voor die periode... dus hebben ze dat NIET aangepast. Nog erger zelf.... ik kreeg vandaag een telefoon van de RVA dat ik mij moet komen verantwoorden wegens onregelmatigheden in mijn verklaringen.
In juli verklaar ik geen verlof te hebben en krijg dus een uitkering wegens collectieve sluiting en een 2 weken daarna neem ik doodleuk 4 weken verlof.
Ik ga denk ik dankzij de incompetentie van dat interim kantoor die 3 weken uitkering waarschijnlijk moeten terug betalen, daarnaast krijg ik ook geen ziektevergoeding voor de 4 weken dat ik ziek was. En aangezien ik zogezegd valse verklaringen heb afgelegd krijg ik ook al zou ik een C4 binnen brengen waarschijnlijk een schorsing... nog voordat ik ze laat weten dat ik vanaf 5 september zonder werk zit.

Ik zit echt met de handen in het haar en weet echt niet meer wat ik hier moet doen. Het interim heeft mij langst alle kanten proberen te pakken omdat ik mijn werkgever over de problemen had verteld ivm het bouwverlof... hij begreep mijn woede en zou hen daarover aanspreken. En nu zou mijn werkgever mij niet meer willen. Ik ben er zeker van dat het interim een draai gaf aan het verhaal en mij zwart heeft gemaakt want ik was daar bijna 6 maand en ik was geliefd door vele collega's en vooral van bijna alle klanten.

Wat kan ik nu doen? Ik heb de dokters attesten wel gekopieerd dus daar heb ik bewijzen van. Maar het is hier overal een beetje fout gelopen door het interim, dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen...

Moet ik nu een nieuwe C4 krijgen of is die van Juli die ik per ongeluk gekregen heb van het interim voldoende? ik heb daarna eigenlijk maar 1 week gewerkt, 4 weken ziek geweest en dan geen contract meer gekregen.

Welke stappen moet ik ondernemen? 5 weken zonder inkomen is hier stilletjes moeilijk aan het worden....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#2 , 19 sep 2011 12:01

Eindelijk toch eens goed nieuws:
Ziekenkas heeft vandaag laten weten dat het doktersattest voorrang heeft op wat er in het systeem zou staan. Daar ik dus aansluitende ziektebriefjes heb voor die 4 weken is er geen enkel probleem.

Nu enkel naar dar gaan om extra documenten op te halen... 4 daarvan moeten door het interimkantoor worden ingevuld en da's dan nog niet opgelost.
Via een ander kantoor van dezelfde interimgroep zou het niet mogen. Maar bon, ik ga er na de middag naartoe. En ze zullen het maar direct moeten invullen want als ze durven zeggen kom morgen of zo terug of we vullen het wel in en sturen het op... noway. Ze hebben mij al genoeg gekloot.
Ik hoop dus straks hier te kunnen zeggen dat deze topic dicht mag (als ik C4 en andere docs ingevuld in mijn bezit heb) Want heb niet echt veel reacties gekregen op mijn vragen? Spijtig maar hopelijk is wat ik nu doe OK en komt alles eindelijk in orde.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 19 sep 2011 17:10

Ik heb mijn C4 gekregen en ik heb de documenten voor de ziekenkas daar moeten achter laten... ze zouden het morgen invullen in direct naar de ziekenkas opsturen. Ik ben benieuwd.
Ondertussen heb ik de bevestiging gekregen van de ziekenkas dat ik ziek ben en een uitkering zal krijgen vanaf 9 augustus. Dus da's ook al in orde.

Wat nu niet in orde is, is het feit dat ik geen attest meer heb vanaf 2 september en ik blijkbaar verplicht ben binnen de 8 dagen na hervatting van het werk of werkloosheid te melden dat ik genezen ben. Dit heb ik dus niet gedaan want dacht zo... ik ben ziek maar heb geen baas meer dus aan wie moet ik dat afgeven. heb er niet bij stilgestaan. Dus ja morgen daar mijn uitleg over gaan geven en mijn C4 eindelijk afgeven.

En ik hoop dat de zever eindelijk achter de rug is... en dat ik snel een nieuwe job vind waar het fijn werken wordt.

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 22 sep 2011 21:49

Ik denk dat er eindelijk licht is aan het einde van de tunnel...
De werkloosheidskas heeft laten weten dat het voor hen in orde is. Ik ben in orde vanaf 8 september.
De ziekenkas heeft alles en kan het dossier nu afwerken. Als er daar geen problemen zijn zou dit ook tegen volgende week in orde moeten zijn.
Dus zou dat willen zeggen dat we na 2 maanden op 1 loon geleefd te hebben wij volgende maand 1 loon en 2 uitkeringen in 1 keer zullen ontvangen.
Zal deugd doen teug wat geld opzij te kunnen zetten.

Maar hieruit hebben we wel iets geleerd... het is te doen om met 4 net rond te komen als we niet zot doen... het is niet leuk maar het kan.

Werkmanssteeg
Berichten: 75

#5 , 06 okt 2011 22:08

Amaai, ingewikkelde zaak..
Leek met sterke interesse in en vrij veel kennis van arbeidsrecht. U moet mijn posts met het nodige voorbehoud te nemen en steeds bijkomende bronnen raadplegen.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 18 okt 2011 17:00

De zaak lijkt eindelijk in orde te komen. De vakbond heeft 1 aangetekende brief verstuurd waarin ze het kantoor in gebreke stellen en ze hebben geschreven verdere stappen te zullen ondernemen wegens "gerichte pesterijen van werkgever" met de mail die ik ontving van het kantoor als bewijs van deze pesterijen. En de volgende dag kreeg de ziekenkas een mooi volledig ingevuld document die nog achter gebleven was. En dat terwijl ze gezegd hadden dat dit document opgestuurd was...

Nu nog zien dat alles in orde geraakt bij de RVA aangezien ik vernomen heb dat het interimkantoor met de datums geshoemeld heeft van wanneer ik gestopt zou zijn... (lees van wanneer ze mij geen nieuw contract meer hebben willen aanbieden) EN ze hebben nadat ze mijn jaarlijks verlof hebben omgezet naar ziekte erbij vermeld dat het om een arbeidsongeval ging... wat dus niet het geval was aangezien ik niet op het werk was toen mijn rug blokkeerde... maar dat zou de RVA moeten weten aangezien ze reeds papieren van de ziekenkas hebben ontvangen. Dus nu moet de ziekenkas een bewijs doorsturen naar de RVA dat ik ziek was en ik dus geen arbeidsongeval had. Als dat doorgestuurd is zou alles in orde moeten zijn.

Terug naar “Loon”