Betaald verlof, wat na ziekte, uitbetaling?

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

Betaald verlof, wat na ziekte, uitbetaling?

#1 , 14 sep 2011 21:18

Beste

Sinds 7 februari was ik niet meer gaan werken wegens ziekte.

Op dat moment had ik nog geen verlof opgenomen.

Op 1 september ga ik terug met volle moed werken en ga ik navraag doen op de personeelsdienst welke invloed mijn afwezigheid heeft gehad op mijn verlof.

Ik krijg de mededeling dat ik nog 20 verlofdagen moet opnemen voor het einde van het jaar.

Deze zouden volgens de wet niet uitbetaald mogen worden en kunnen niet overgenomen worden naar een volgend jaar.

Vandaag ga ik dit heugelijk nieuws meedelen aan mijn werkgever en deze meld mij dat dit niet haalbaar is.

Zij kan dit verlof niet meer geven en noemt mij via via een profiteur dat ik dadelijk achter mijn verlof kom vragen en dus nog een maand betaald verlof wil opnemen.
Zij laat me weten dat ik nog een vijftal dagen kan opnemen, deze zelf niet kan plannen en mijn andere collega's die ingesprongen hebben tijdens mijn ziekte voorrang hebben?

Zij spreekt van verlofdagen te laten vallen of uit te betalen.

Volgens mij is geen enkel van haar voorstellen wettig.
Zij beroept zich dat er in het arbeidsreglement staat dat er vanaf september maar X aantal verlofdagen kan opgenomen worden.

Ik zelf wil geen uitbetaling, volgens mij niet wettelijk bij verlofdagen en niet voordelig.

Wat kan ik doen en wat is wettelijk?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 sep 2011 07:38

wettelijk is je verlof doorgeven aan je werkgever via mail (als je regelmatig mailt met je werkgever), met CC aan je collega's. Je print dit uit en bewaart het. Indien die weigert via mail (bvb "je mag maar 5 dagen opnemen), reageer je met "ik blijf bij mijn standpunt dat ik het recht heb om m'n verlof op te nemen. Indien u geen ander verlofregeling voor 20 dagen voorstelt, beschouw ik huidig als aangenomen.

Stuur desnoods, als je het riskeert, hiervan een kopie naar de werkgever. Je neemt gewoon je dagen zoals je voorgesteld hebt en wacht af...

Als je ziek bent ben je ziek. Het is niet de bedoeling dat je vakantie laat vallen omdat je "hebt kunnen rusten tijdens je ziekte".

Nog 1 opmerking: je bent wss bediende?

xena

#3 , 15 sep 2011 13:36

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 15 sep 2011 13:51

De werkgever MAG u zelfs niet laten werken.

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 15 sep 2011 16:55

wettelijk is je verlof doorgeven aan je werkgever via mail (als je regelmatig mailt met je werkgever), met CC aan je collega's. Je print dit uit en bewaart het. Indien die weigert via mail (bvb "je mag maar 5 dagen opnemen), reageer je met "ik blijf bij mijn standpunt dat ik het recht heb om m'n verlof op te nemen. Indien u geen ander verlofregeling voor 20 dagen voorstelt, beschouw ik huidig als aangenomen.

Stuur desnoods, als je het riskeert, hiervan een kopie naar de werkgever. Je neemt gewoon je dagen zoals je voorgesteld hebt en wacht af...

Als je ziek bent ben je ziek. Het is niet de bedoeling dat je vakantie laat vallen omdat je "hebt kunnen rusten tijdens je ziekte".

Nog 1 opmerking: je bent wss bediende?

Ik ben idd bediende van statuut.
Zij geeft als argument dat het praktisch niet haalbaar is nog twintig dagen te geven.
Tekort aan personeel ....

(ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis)

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 15 sep 2011 16:57



Wat kan ik doen en wat is wettelijk?
kb 30/3/1967
Art. 64. Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;

u kan klacht indienen bij de sociale inspectie indien uw werkgever weigert u 20 dagen verlof te geven

Ik ga morgen nog eens langs op de personeelsdienst hoe dit nu verder moet
De directe leidinggevende spreekt over verlof te laten vallen of uitbetalen :s

Ik denk dat ik een gek zou zijn om verlof te laten vallen !

xena

#7 , 15 sep 2011 17:03

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 sep 2011 17:05

Ik ben idd bediende van statuut.
Zij geeft als argument dat het praktisch niet haalbaar is nog twintig dagen te geven.
Tekort aan personeel ....

(ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis)
wijs je werkgever op dat artikel dat Xena zegt...

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 15 sep 2011 17:37

Ik ben idd bediende van statuut.
Zij geeft als argument dat het praktisch niet haalbaar is nog twintig dagen te geven.
Tekort aan personeel ....

(ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis)
wijs je werkgever op dat artikel dat Xena zegt...

lijkt me klare taal te zijn.
Ik moet mijn verlof opnemen, ze kunnen niet eisen verlof te laten vallen ook als ik mijn akkoord hiervoor geef.

Nog 1 vraagje kunnen ze betaald verlof uitbetalen? Ik dacht alvast van niet.

Ik ga jullie alvast op de hoogte houden ;)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 sep 2011 17:41


Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
Zeg me eens wat de sanctie is als de werknemer er vanaf ziet !!!
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 15 sep 2011 18:18

Het vakantiegeld terugbetalen misschien???

stroobants
Topic Starter
Berichten: 25

#12 , 15 sep 2011 19:14


Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
Zeg me eens wat de sanctie is als de werknemer er vanaf ziet !!!
 
ben ik ook benieuwd naar en nog meer wat de sanctie voor de werkgever is als deze geen verlof geeft

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 sep 2011 19:37


Zeg me eens wat de sanctie is als de werknemer er vanaf ziet !!!
 
ben ik ook benieuwd naar en nog meer wat de sanctie voor de werkgever is als deze geen verlof geeft

[/quote]

Dit is natuurlijk iets anders hé !!!

Een werknemer heeft recht op verlof, maar als hij deze niet neemt door omstandigheden of dat het voor de werkgever het mag, dat hij tijdens zijn verlof voort werkt, of officieel gaat werken aan de kust zal er geen enkel sanctie zijn, heb deze materie al meerdere keren mee gemaakt .

Hoeveel nemen er geen verlof om het seizoen te gaan doen ??

Meer dan je denkt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 15 sep 2011 19:59

Nog 1 vraagje kunnen ze betaald verlof uitbetalen? Ik dacht alvast van niet.
Zie punt 5 op deze link: http://www.sodiro.be/websites/18/upload ... TIE-ag.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 15 sep 2011 20:08


ben ik ook benieuwd naar en nog meer wat de sanctie voor de werkgever is als deze geen verlof geeft
Art. 145 Jaarlijkse vakantie

Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

De sanctie van niveau 2 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 50 tot 500 euro, hetzij een administratieve geldboete van 25 tot 250 euro.

(vermenigvuldigd met de opdeciemen, dus van 137,5 tot 2750 per werknemer)

Werknemer kan geen sanctie krijgen, ook al is het verboden...

Terug naar “Loon”