ziekte tijdens interimperiode

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

ziekte tijdens interimperiode

#1 , 30 aug 2011 16:18

Ik ben ziek gevallen 2 dagen voordat ik eigenlijk verlof genomen had.
Ik was ziek met doktersattest van dinsdag 9/08 tot vrijdag 12/08 en verlegd van 13/08 tot en met 19/08
ik had onbetaald verlof gevraagd (allé gewoon geen contract aangezien ik geen verlof heb staan) van 11/08 maar doordat ik ziek werd vervalt dit verlof blijkbaar (dat wist ik niet)

Het interimkantoor betaalde de maandag gewoon uit daar ik die gewerkt had, dinsdag was een carensdag en woensdag, donderdag en vrijdag werden betaald als zijnde ziekte dagen. Vandaag krijg ik mijn loonfiche van de week daarop en daar staat:
maandag 15/08 betaalde feestdag en de andere 4 dagen jaarlijks verlof. Nu eisen ze ook dat ik mijn contract voor die week en de week daarna onderteken, maar dat was helemaal de afspraak niet tussen het interim en mezelf.

Het is al de 2de keer dat ik problemen heb met dat interim kantoor en als ik info vraag word ik echt afgesnauwd. Zo ben ik door hun fout tijdens de collectieve sluiting NIET betaald geworden en werd ik verplicht de 3 weken toch een contract te ondertekenen. Zo waren ze zeker dat ik nergens anders zou gaan werken tijdens die periode. Nu dus net hetzelfde blijkbaar...

IK ben ziek geworden doordat ik mij dus alles te fel aantrok en heb verschillende kwalen waaronder een bloeddruk van 11 over 15 waardoor ik dus hiervoor alleen al medicatie moet nemen en niets mag besturen (dus ja 30km van mijn werk wonen en als heftruck chauffeur is het dus logisch dat ik thuis blijf. ook mijn verlof is met 2/3 ingekort hierdoor.

Wie kan mij hier raad geven wat ik kan doen want ze maken mij echt volledig af op deze manier... ik zie het zo echt niet meer zitten en thuis beginnen de wrijvingen ook vaker voor te komen door al deze miserie. Alle nuttige hulp is hi!er echt heel welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2011 20:06

Bloeddruk van 15 is niet te hoog, er word pas van verhoogde bloeddruk gesproken als men boven de 16 is, zelf kom in nooit onder de 16 !

Leer eens met stress als het al bestaat leven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 30 aug 2011 22:05

Ik vermoed dat u zeker geen arts bent. Gewoon even in google hoge bloed intypen en dan krijg je een aantal gevolgen vanaf 14...
Mijn hoge bloeddruk heeft niets met stress te maken want in de sector waar ik meer dan 13 jaar tewerkgesteld was werkte ik het beste onder druk en gezonde stress. Dit heeft niets te maken met het werkt zelf. Nog een duidelijk bewijs dat wat u zegt gewoonweg niet klopt... hoge bloeddruk is 9-14 of alles daarboven.

U spreekt net als mijn ex baas... stress bestaat niet en een hoge bloeddruk niet aankunnen is een stamp en buiten.

En ter info het is de onderdruk waar mijn dokter zich zorgen om maakte want die is 4 punten hoger dan normaal.

Maar dit ter zijde, uw inbreng heeft mij in geen enkel opzicht ver geholpen en is niet eens relevant.

Wat uw bloeddruk betreft zou ik toch denken aan de mensen die gaan achter blijven als u er niet meer bent of als u er nog bent maar volledig aanhankelijk zult zijn van uw naaste omgeving omdat u door een hersenbloeding verlamd bent of zo.
ik zou dus zeker niet stoefen met zo'n hoge bleoddruk... en zeker niet gaan verkondigen dat het niet erg is en geen kwaad kan.

Reclame

A'ntje
Berichten: 60

#4 , 01 sep 2011 13:15

Ik begrijp de vraag niet goed.
Je bent niet akkoord omdat je ziektedagen worden uitbetaald terwijl je onbetaald verlof had voor die dagen ???
De eerst schorsing primeert : je was ziek => ziekte ipv verlof
Daarna nog een week verlof, maar er was verlenging van ziekte. Dus verlof was er eerst. (en daarom willen ze waarschijnlijk dat dit contract ondertekend wordt)

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 01 sep 2011 16:28

Ik val ziek 3 dagen voordat ik verlof zou hebben. Het interimkantoor betaald de 1ste dag niet (carensdag) en de rest van die week wel. Maar de 2 volgende weken waar ik dus nog altijd ziek ben betalen ze ook niet en boeken dit in zijnde jaarlijks verlof.

Ik heb ondertussen vernomen dat dit niet mag. Als ik ziek val voor ik verlof opneem vervalt dit verlof tot de dag dat ik genezen ben. Dus het interim is hier in de fout gegaan. En spijtig genoeg is dat dus al de 2 de keer dat ze fouten maken in mijn nadeel... en dan staan ze stom dat ik een hoge bloeddruk krijg. Het ergste is dat ik vandaag te weten gekomen ben dat ze dus mijn werkgever gewoon niet op de hoogte gebracht hebben van mijn afwezigheid wegens ziekte. dat bleek vandaag toen mijn werkgever mij belde.

Ik moet volgens mijn dokter niets doen aangezien het dokterattest wettelijk is en het interim in de fout is gegaan. De ziekenkas is op de hoogte en dus zou alles in orde moeten komen.
Ik hoop het... want 6 weken geen inkomsten hebben doordat het interim weer fouten heeft gemaakt is echt teveel van het goede. Ik wil aangezien ik ze niet meer vertrouw niet meer via hem tewerkgesteld worden. Ik denk trouwens dat ze het met opzet gedaan hebben. Ik was de eerste die het daar 4 maand heeft volgehouden... mijn voorgangers gingen ineens na 2 maand of vroeger weg... zo blijven die van het interim kantoor maar €€€ binnen halen en telkens weer nieuwe mensen aanbrengen en dan zo ontmoedigen dat ze het opgeven of ze het zo moeilijk maken dat ze ermee stoppen.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 02 sep 2011 15:26

kan er iemand mij effectief bevestigen dat het interim kantoor het recht niet had om mijn dokters attest naast zich neer te leggen en van een ziekte periode een verlof periode te maken? Ook al hebben ze effectief mijn dokters attesten ontvangen.

Ik zou dit zo snel mogelijk moeten weten want op basis hiervan ga ik hen laten weten wat ik volgende week doe. Want als ze fout zijn ga ik de samenwerking stopzetten.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 02 sep 2011 19:15

Bij een "gewone" werkgever mag men een doktersattest niet naast zich neerleggen , en mag men niet van een ziekteperiode die eerder begonnen is dan het ( al dan niet geplande ) verlof omzetten naar vakantiedagen.
Groot probleem bij interimkantoren is dat die soms met weekcontracten werken. Zodra bv een weekcontract ten einde is, hebben zij in feite niets meer met je te maken.

Indien je interimcontract nog niet teneinde was, mogen zij die ziektedagen niet omboeken naar vakantiedagen.
Indien je interimcontract wel ten einde was, kunnen zij in feite niets doen.

De meeste interimkantoren zijn heel inventief om geen gewaarborgd loon te moeten betalen.
Moraal van het verhaal : indien je bij een interimkantoor werkt, kan je best altijd tijdig een aangifte bij het ziekenfonds doen, ook al ben je maar 2 dagen ziek. De eerste ziektedag is meestal een carentiedag die door niemand betaald wordt.

Het interimkantoor ( of een werkgever in het algemeen ) moet geen gewaarborgd loon betalen indien OFWEL
-je contract nog geen 30 kalenderdagn loopt
- zodra je (week)contract ten einde is.

Zoals jij het voorstelt gaat mi het interimkantoor in de fout. Maar vind maar eens een interimkantoor dat niet in de fout gaat.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#8 , 02 sep 2011 23:58

Thx dat was dus wat ik ook dacht.

Ondertussen hebben ze eindelijk per mail gereageerd op mijn vraag. Ze gaan vanaf 15 augustus mij omboeken naar ziekte, maar ik moet dan de ziekenkas hiervan op de hoogte brengen want ze moeten die dagen dan betalen.

Zo denk ik dat eindelijk de miserie van juli en augustus eindelijk achter de rug zal zijn.

Maar ondertussen heb ik mij zeker niet geliefd gemaakt bij het interim kantoor en door mijn afwezigheid en het feit dat het interim kantoor niets aan mijn werkgever doorgaf ook iet bij hen. Die hebben ook niet meer geantwoord op mijn laatste mail waarin ik alles heb proberen uit te leggen.

Ik vermoed dus nu wel dat ze mij niet langer zullen in dienst willen houden. Dat net na 6 maand en nadat ik de hele boel daar een grondige vernieuwingsbeurt gaf... een snellere werkwijze en verbetering in de service naar de klanten toe. Maar bon, het is voor hen een groter verlies dan voor mij denk ik want de klanten waren zeer tevreden. Maar als het niet klikt met een aantal collega's waarvan de zoon van de baas en dat ik iedere dag lang in de file moet staan om 20 km te doen. Als ik hiermee rekening hou dan is de goede verloning voor 8u te werken niet zo goed aangezien ik 9u30 tot 11u van huis weg ben door steeds weer in de file te staan.
Dus gedeelte gevoelens wat mij betreft... Leuke job met afwisseling maar de negatieve punten kunnen niet weggewerkt worden.

Misschien toch beter zo dan iedere morgen weer opnieuw vol stress te zitten, buikkrampen te hebben en dat omdat ik weeral niet weet of ik deze keer op tijd zal zijn of niet. En om alvast geen commentaar uit te lokken wil ik zeggen dat ik 's morgens NIET vroeger kan vertrekken tenzij ik mijn dochtertje nog langer en dus nog vroeger naar de bus breng waar ze dan 30min moet wachten (in de winter in de kou en donker) dat kan ik echt niet doen. En er is niemand die haar kan brengen aangezien onze zoon ergens anders naar school gaat.

Enfin, bedankt voor de informatie. Nu weet ik tenminste goed wat ik moet doen.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 03 sep 2011 08:18

Helaas zal de ziekenkas u 10% minder betalen nu, wegens laatijdige aangifte. Tenzij je de ziekte bij hen reeds tijdig zou aangegeven hebben natuurlijk.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#10 , 04 sep 2011 13:41

Als dat het geval zou zijn dan zal ik de nodige stappen ondernemen zodat het verlies die ik geleden heb door het interim kantoor wordt vergoed. het is tenslotte hun schuld. Ik heb van de ziekenkas de eerste week wel zo'n document gekregen om te laten invullen door mijn dokter. Deze is opgestuurd maar nu hebben we vrijdag gehoord dat ze die nooit ontvangen zouden hebben. En we hebben een nieuwe gekregen.
Dus morgen voeg weer naar de dokter gaan om dat opnieuw te laten invullen en dan direct afgeven bij de ziekenkas. En dan hoop ik echt dat het eindelijk allemaal in orde geraakt want ik blijf er over piekeren en ben er zeker van dat al deze miserie ervoor zorgde dat ik ziek werd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 04 sep 2011 20:07

als je van de ziekenkas een document hebt gekregen die moest ingevuld worden, was dit omdat je zélf aangifte gedaan had of had je gevraagd naar zo'n document?

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#12 , 07 sep 2011 22:05

Ik heb zo'n papier gevraagd omdat ik dus ziek was en ik zeker wou spelen aangezien ik dus niet wist hoe of wat... en dat vanaf de eerste week eigenlijk.

Ondertussen heeft het interim laten weten dat ik geen nieuw contract moet verwachten. Mijn werkgever reageert niet eens op mijn mails met de vraag waarom ik niet meer moet gaan... en dat voor 2 dagen ziek te zijn voor mijn verlof van 3 weken??? ik denk echt dat het interim dit met opzet gedaan heeft om weer maanden van een nieuwe interimmer te kunnen genieten en te €€€€

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#13 , 15 sep 2011 21:41

Interim wilt blijkbaar niets op papier hebben in verband met de verkeerde invulling van de betwiste periode. Maar vandaag hebben ze mij gebeld dat alles in Demona reeds aangepast is en ik dus zoals de dokters briefjes zeggen ziek was.
Na aangezien ik eigenlijk in juli een C4 gekregen had en mij ook als werkzoekende heb ingeschreven en ondertussen 1 week gewerkt heb en dan ziek was voor 4 weken weet ik niet of ik een nieuwe C4 moet krijgen of is die dat ik in Juli heb binnen gebracht voldoende?
Daar ik niet weet of er veel reactie op gaat komen ga ik hiervoor een nieuwe topic starten

Terug naar “Loon”