metaalsector rustdagen

modderbeest
Topic Starter
Berichten: 22

metaalsector rustdagen

#1 , 25 aug 2011 17:57

Ik kom van een job uit de bouwsector en ben nu begonnen als arbeider in de metaalsector onder pc 149.04
Ik werk 40 uren week. Mijn vraag betreft de rustdagen, wordt je betaald als je deze opneemt?
VB: Maand X , 21 werkdagen
20 dagen gewerkt aan 8 u per dag= 160u x 10 €/u (fictief)= 1600 € bruto
de 21e dag neem ik mijn rustdag op moet die dan doorbetaald worden of niet?
De redenering van mijn werkgever is als volgt je mag maar 38u week werken maar we werken 40 u.
Dus die dag dat je thuiszit zit hierin omdat je eigenlijk maar 38 u mag werken.
Ik denk dat hier iets niet klopt, heb ik gelijk of sla ik de bal mis?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2011 20:45

Zoals jij het hier uitlegt dan ben je al je gewerkte uren al betaald en hoef een werkgever je niks meer te betalen.

Er zijn werkgevers die je maar 38 uren per week uitbetaald, en de overige twee uren pas als men ze thuis blijft.

Een werkgever hoef je toch geen twee maal je uren te betalen!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

modderbeest
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 26 aug 2011 06:49

In de bouw werden mijn gewerkte uren betaald dus 160 uren, en Als ik met kerst thuis was kreeg ik via de bons nog een vergoeding voor mijn rustdagen.

Reclame

modderbeest
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 27 aug 2011 07:38

Als men het bekijkt als een zijnde overuren is het toch als volgt: elk overuur geeft recht op een uur betaalde afwezigheid en een toeslag op het loon van 50% ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2011 11:52

Als je maar 40 uren per week doet dan zou ik er toch niet op rekenen!
Dit is van toepassing op de metaalhandel PC149.04

De normale grenzen boven welke er sprake is van ‘overuren’ en er dus een overloontoeslag moet betaald worden, zijn NIET veranderd, nl.:
- 9 u per dag,

- 40 u per week of de bij CAO bepaalde lagere weekgrens (enkel indien die laatste grens op effectieve basis wordt toegepast):

Voorbeeld : In een onderneming waar voltijdse werknemers effectief 40 uren per week met 12 betaalde inhaal rustdagen per jaar (= gemiddelde 38 urenweek), worden arbeidsuren boven de dag grens van 9 uur OF boven de weekgrens van 40 uren beschouwd als overuren waarvoor een overloon toeslag verschuldigd is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

modderbeest
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 28 aug 2011 15:32

@ den lowie bedankt om mijn dit duidelijk te maken. Ik was dus blijkbaar abuis omdat de regeling die ik had in de bouwsector anders was. My mistake.

Terug naar “Loon”