Storting loon

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Storting loon

#1 , 03 aug 2011 12:17

Bij mijn vorige werkgevers stond in het contract steeds het tijdstip vermeld wanneer het loon uitbetaald wordt, bij mijn nieuwe werkgever is dit niet het geval. Ook stort mijn nieuwe werkgever steeds op een andere dag (soms einde van de maand van de prestatie, soms begin van volgende maand). Het loon van de maand juli bv is nog steeds niet gestort (dd 3 augustus), terwijl het loon van de maand juni gestort werd op 30 juni. Dit is zeer frustrerend daar ik vaste rekeningen te betalen heb waaronder een hypotheek.

Moet het tijdstip van uitbetaling loon niet vermeld staan in het contract, en kan de werkgever het loon op zulke wisselende tijdstippen uitbetalen? Is de werkgever niet gehouden om het loon op een vaste dag te storten en mag hij het loon pas uitbetalen aan het begin van de volgende maand?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2011 12:32

De meeste lonen worden uitbetaald den vijfde werkdag van de volgende maand.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 aug 2011 12:46

http://www.vacature.com/carriere/mijn-l ... wat-doe-ik" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

xena

#4 , 03 aug 2011 12:48

loonbeschermingswet 12/4/1965
art 9 (Onverminderd het bepaalde in het eerste en derde lid, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die worden bepaald door een collectieve arbeidsovereenkomst.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement; de bepalingen van deze reglementen mogen de datum van uitbetaling van het loon niet later vaststellen dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarover de uitbetaling geschiedt.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2011 13:14

Dit is zeer frustrerend daar ik vaste rekeningen te betalen heb waaronder een hypotheek.
Heu... ik zit in hetzelfde geval, maar ik begrijp het probleem niet? Als je weet dat je loon mogelijk maar de 5e van de volgende maand op je rekening staat, kan je je daar toch aan aanpassen? Mijn loon wordt ook soms begin van de maand gestort, terwijl ik de grootste rekeningen begin van de maand moet betalen. Oplossing: mijn loon van juli dient om de rekeningen van begin augustus te betalen. Het loon van augustus om die van september te betalen, enz... Met vast werk is dit toch te regelen, niet? Tenzij je helemaal niets van spaargeld hebt om één maandje te overbruggen, maar dan zou ik me andere zorgen maken dan enkel het tijdstip waarop je loon gestort wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”