Collectieve sluiting voor bouwverlof... geen verlof over.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Collectieve sluiting voor bouwverlof... geen verlof over.

#1 , 01 aug 2011 16:31

Ik heb een vraagje.
Sinds maart werk ik in een bedrijf die tijdens het bouwverlof dus sluit (iedereen moet thuis blijven). Mijn vrouw, de kids en ikzelf hebben in januari een vakantie geboekt van iets meer dan 2 weken... Maar niet in dezelfde periode :(

Ik had het interim kantoor gevraagd wat er nu moest gebeuren aangezien ik dit verlof boekte voordat ik begon te werken voor de huidige werkgever? Die zei dat ik de eerste dag van het bouwverlof mijn C4 mocht komen halen. Deze dan moest binnen brengen bij de vakbond en mij moest inschrijven als werkzoekende. Ik heb de C4 binnen gebracht en had ze gezegd dat eind datums 8/07 moest zijn en niet 15/07 want ik was al een week thuis... dus gewoon waarschijnlijk een typefoutje of zo dacht ik. Ik zou daarna terug werken voor 10 dagen en de dagen dat ik weer thuis was zou ik geen contract krijgen. Want ja ik heb al minder dagen de mijn andere collega's en 6 weken dan zonder enige vorm van inkomsten zitten is ondenkbaar...

Vandaag krijg ik van het interimkantoor een loonfiche met daarop de eerste week ingevuld van het bouwverlof... wel met 0 als bedragen. Maar dat witl dus zeggen dat ze bij de RVA gaan zien dat ik wel een contract zou hebben (die ik nooit getekend heb)

Ik begrijp het hier niet meer. Eerst krijg ik mijn C4 om die periode te kunnen gaan stempelen en zodat ze de tijd krijgen om met de werkgever te gaan praten waar ik tewerkgesteld was om een oplossing te vinden voor de verlofdagen waar ik geen recht op heb. Ja ze sluiten 2 keer collectief en doen alle brugdagen, maar ik heb zoveel dagen dus niet. Daarom dat ik ook gezegd had dat ik nu ik toch niet meer onder contract zat voor 3 weken ik ging zoeken naar een andere job waar ik dit probleem niet had, ook dichter bij huis enz...

Na de middag bellen ze mij van het interim dat mijn papieren klaar liggen... ik ben naar daar gegaan en ze hebben dus een C2 document gegeven dat ik moet afgeven aan de vakbond voor de werkloosheidskas.

Die zagen mij graag afkomen daarnet aangezien ik reeds een C4 had binnen gebracht. Ze zeggen nu dat er schriftvervalsing gebeurde en mijn uitkering wordt bevroren tot ze dit uitklaren. Ik zie dat ik beide documenten via de interim gekregen heb en dat het niet aan mij is om te gaan weten welke documenten ik nu juist nodig heb voor wat dan ook. Ik ben hiervoor niet opgeleid en ook niet voor betaald. Die van de vakbond en het interim normaal gezien wel.

Wat kan ik nu doen zodat ik de andere 3 weken die nog moeten komen iets kan ontvangen? Moet ik mijn werkgever vragen dat hij het interim het contract laat stoppen... en dat ze dan na 3 weken zeggen dat ik terug mag beginnen? Of ben ik de pineut hier en is deze procedure de verkeerde geweest waardoor ik niets van uitkering zal ontvangen.

Ik heb altijd al gewerkt en weet dus echt niet hoe of wat.

Ik kan toch niet weten dat het interim mij verkeerde documenten geeft en dat ik de C4 nooit had mogen afgeven...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2011 22:15

staat er ergens "toegestaan verlof" op je loonfiches?

xena

#3 , 02 aug 2011 00:59

Sinds maart werk ik in een bedrijf die tijdens het bouwverlof dus sluit (iedereen moet thuis blijven). Mijn vrouw, de kids en ikzelf hebben in januari een vakantie geboekt van iets meer dan 2 weken... Maar niet in dezelfde periode :(

Ik ben hiervoor niet opgeleid en ook niet voor betaald. Die van de vakbond en het interim normaal gezien wel.

Wat kan ik nu doen zodat ik de andere 3 weken die nog moeten komen iets kan ontvangen? Moet ik mijn werkgever vragen dat hij het interim het contract laat stoppen...
in januari begint er een nieuw jaar , u kan dit jaar uw verlofdagen van volgend jaar niet opgebruiken dus in januari kan u wel over voldoende verlofdagen beschikken voor uw reis . bij een collectieve sluiting bij de gebruiker ben jij niet verplicht om verlof te nemen het staat u vrij intussen een andere opdracht te aanvaarden


onwetendheid is geen rechtvaardiging


het interimkantoor is uw werkgever zij moeten u de juiste documenten bezorgen


werk je met weekcontracten ?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 aug 2011 07:38

hij heeft in januari dit jaar een reis geboekt, xena :). Een reis die wss nu zal plaatsgevonden hebben (ik moest ook even zoeken naar de data)

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 02 aug 2011 21:38

Ja sorry,
Inderdaad in januari 2011 geboekt...
in maart 2011 deze job aangenomen (iedere keer met week contracten) die ik ineens getekend heb op 11 juli.
bouwverlof was van 8 juli tot en met 2 augustus.
Wij vertrekken 11 augustus tot eind augustus.

Op de loonfiche voor het bouwverlof staat collectieve sluiting (iedere dag van de week)
Ik zou met de correcte documenten een uitkering moeten krijgen voor het bouwverlof. Maar voor de 3 weken die ik geboekt heb niet omdat ze alle dagen waar ik recht op had gebruikt hebben voor de collectieve sluiting (dat verschil past de rva aan) als ik goed begrepen heb) maar dit telt niet voor de dagen in augustus...

Klopt dit?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 aug 2011 08:40

Er is idd een probleem is als je NA het bouwverlof je vakantie wil opnemen. Je bent immers eerst verplicht om je collectief verlof via je wettelijke vakantie op te gebruiken. Voor de dagen van het collectief verlof die niet gedekt worden door je wettelijke vakantie heb je recht op werkloosheidsuitkeringen.

MAAR: gezien je in je collectief verlof je vakantie opgebruikt hebt, kan je daarna niet meer genieten van betaald verlof door de overheid, omdat het verlof dat je erna neemt geen collectief verlof is... 't is niet uit overmacht dat je die dagen verlof neemt, maar uit eigen wil. Dat betaalt de overheid natuurlijk niet.

Oneerlijk? Misschien, maar besef dat je voor de overheid in dezelfde situatie zit als iemand die zou beslissen om buiten het collectief verlof, met toestemming van de werkgever, nog wat extra verlof te nemen. Dat moet de overheid toch ook niet betalen? Je hebt zelf gekozen voor een andere job en wss geen annulatieverzekering genomen...

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#7 , 03 aug 2011 19:04

Thx voor de info.
Als ik het dus goed begrijp heeft het interim mij dus van alles voorgelogen...
Ze zouden mij tijdens de collectieve sluiting geen contract aanbieden tijdens die 3 weken (ja ik zit onder contract bij het interim kantoor die geen collectieve sluiting heeft) daarop hebben ze zich gebaseerd om mij die job te geven. Ik zou dan terug een opdracht krijgen van iets meer dan een week en dan weer 3 weken niets. Dat is wat ze mij gezegd hadden. En nu komen ze met een ander verhaal af maar geven ze mij wel een C4 goed wetende dat dit problemen zal geven.

Wat de reactie betreft over het feit ik zelf van job ben veranderd... wel nee toch niet. Ben ontslagen omdat de crisis maar blijft duren in de logistieke sector waar ik werkte. En aangezien ik niet zonder werk wou zitten en niet werkloos zijn dus heb ik zeer snel gezocht naar een andere job. Job dat ik gevonden heb. Ik had kunnen doen zoals vele werklozen en er dus enkele maanden van profiteren... maar zo ben ik niet. Dus als ik dan voor 1 keer dat ene achterpoortje wou en kon gebruiken lappen ze mij dat.

Wij hebben inderdaad een annulatieverzekering, maar ga eens uitleggen een een jong kindje dat hij niet op vakantie kan gaan omdat de baas van papa geen verlof wilt geven of zo... of moet de fout van het interimkantoor mijn ganse gezin straffen? Ik denk het niet.

Ik kan 1 zaak doen en het is met tegenzin want die job op zich is vrij perfect... maar de minpunten samen met dit probleem nu zal mij doen beslissen om volgende week het interimkantoor te laten weten dat ik daar stop. Ik zie geen andere oplossing. Erg voor mijn baas, maar ik zie geen andere oplossing zoals ik al zei.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 aug 2011 21:16

als je natuurlijk niet onder contract zou liggen, kan je een uitkering krijgen.

(en ik had idd begrepen dat je zelf ontslag had genomen, my fault).

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#9 , 07 aug 2011 13:14

Het rare is dat ik week contracten heb... dus zou ik logischer wijze toch pas een contract krijgen als ik werk?
Ik heb ondertussen een brief gekregen van de RVA dat ik volgens de info die ze gekregen hebben onder contract ben tot minstens 19/08. Dit kan niet want dat is in de toekomst en zoals ik al zei werk ik met week contracten.

Het is duidelijk dat het interim kantoor mij voorgelogen heeft om mij daar te kunnen houden.

Het gevolg van al deze miserie is dat ik nu al dagen wakker lig van deze problemen... verlof moet mensen doen rustig worden maar ik heb nu meer stress dan ooit. Ik word er echt ziek van.
Als ik mij morgen avond nog zo stressvol en slecht blijf voelen ga ik naar de dokter. Als ze mij ziek maken gaan ze het ook geweten hebben. Ik zie geen andere oplossing... en ik wilm niet nog meer ziek worden van deze miserie. Ik ga ook trouwens uitkijken naar een ander job.

xena

#10 , 07 aug 2011 13:26

zie dan maar dat je in orde blijft of er zit een gat in je carrierre , en dat je voldoende gerechtichtde dagen kan bewijzen in de zin van art 203 kb 3/7/1996 om recht te hebben op een uitkering van de ziekenkas aangezien je pas in maart hebt beginnen werken

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#11 , 07 aug 2011 22:31

Wat bedoel je daar juist mee?
Ik ben hier pas in Maart begonnen, maar heb daarvoor wel 15 jaar lang gewerkt waarvoor 5 jaar zelf 2 jobs. Ik heb 7 maand in het totaal gedopt.
Ik had voor dit jaar recht op 10 dagen verlof en die heb ik reeds moeten opnemen. Daarmee dat ik dus geen verlof meer had voor de grote vakantie.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#12 , 07 aug 2011 22:34

Een gat van enkele dagen of zelf maanden is geen ramp. Een goede verkoper verkoopt zich wel. En dat gat ... wel ja ik heb wat rondgereisd of ik heb thuis verbouwd of nog beter... eventjes een rustpauze genomen. Of als het serieus moet klinken kan ik zeggen dat ik mijn zelfstandige activiteiten tijdelijk heb verder gezet, maar het was niet echt rendabel zonder hoofdjob :)

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#13 , 09 aug 2011 14:40

Een geluk bij een ongeluk zou je dit kunnen noemen. Ik moest vandaag en morgen nog werken en dan zou ik dus thuis geweest zijn... tot eind van de maand en niet betaald. Gisteren avond heb ik een misstap gedaan en ben naast mijn trap ladder gaan staan toen ik in mijn aquarium iets wou verplaatsen.
Het resultaat hiervan was minstens 2 gekneusde ribben, pijn aan mijn arm, mijn been, mijn staartbeentje en mijn rug want ik heb tijdens mijn val (was maar iets hoger dan een meter maar toch) een verkeerde beweging gedaan om mij nog te willen herpakken. Ik zit hier nu in de zetel en voel dat ik leef.

Het minpunt is dat ik dus out ben voor minstens een dag of 10... ik kan niet op de geplande datum vertrekken volgens de dokter, maar bon we gaan met de auto en dus kunnen we wel enkele dagen later vertrekken als het echt niet gaat.
Maar ik kreeg een telefoontje van het interimkantoor dat ze een controle dokter op mijn kap gingen sturen en dat ik niet moest denken dat ik er zo vanaf zou geraken om aan een inkomen te komen... enfin, die dachten dus dat ik aan't zeveren was. Als de controle doktor komt zal hij wel zien dat mijn ribben nu al een kleurtje beginnen te krijgen net als andere lichaamsdelen. Het grappige aan dit pijnlijk geheel is dat ik nu gewoon verder betaald moet worden want ze hebben de RVA gezegd dat ik dus onder contract zat en dat zit hen nu dwars... Ik zit thuis langer dan voorzien en ik zal het kalmer moeten doen maar ik zou dus dan toch iets trekken...

Ze hebben wel niets gezegd en ik weet dus niet of het is zoals wanneer je vast werk hebt of niet. Moet ik dat direct aangeven aan de ziekenkas of is dat pas na 2 weken? Ben niet van plan om langer dan 2 weken ziek te blijven want ik kan zolang ik ziek ben niet op vakantie vertrekken.

Terug naar “Loon”