Doctoreren

loper
Topic Starter
Berichten: 14

Doctoreren

#1 , 16 jul 2011 11:53

Hallo,

even een algemene vraag ivm een doctoraatsbursaal.
In november 2011 zou ik starten met een doctoraat (BOF) voor een 4-tal jaar.
Ik ben ondertussen getrouwd en vroeg me af welke consequenties het
heeft dat het om een onbelastbaar inkomen gaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 jul 2011 17:40

U blijft hetzelfde bedrag ontvangen. Huwelijk verandert daar niets aan.
Als u geen andere (belastbare) inkomsten hebt moet u niets aangeven in uw belastingaangifte in de linkerkolom. Uw echtgenote moet in de rechterkolom haar inkomsten invullen.
Op haar inkomen zal de "huwelijksquotient" worden toegepast waardoor een deel van haar inkomsten (fiscaal) aan u worden toegewezen, waardoor er in totaal minder belastingen zullen moeten worden betaald.
Dat compenseert dan ook in zekere mate het nadeel dat u hebt omdat uzelf fiscaal niets kan aftrekken (pensioensparen, aflossing lening, enz.)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Slumber
Berichten: 1

#3 , 17 okt 2011 13:18

Ik zit ook in deze situatie (getrouwd en gaan doctoreren), maar ik kan kiezen tussen een bursaal en een bediendecontract. Wat zou hier het voordeligst zijn?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 okt 2011 13:20

Ik zit ook in deze situatie (getrouwd en gaan doctoreren), maar ik kan kiezen tussen een bursaal en een bediendecontract. Wat zou hier het voordeligst zijn?
Hangt af van de respectievelijke bedragen. Ingeval van een bediendencontract kunt u fiscaal -eventueel- kosten in mindering brengen (bv.: aflossingen hypothecaire lening, groene investeringen, enz....), bij een beurs niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Loon”