kiezen tussen firmawagen of loon

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

kiezen tussen firmawagen of loon

#1 , 09 jul 2011 23:16

Een vriedin van mij staat voor de keus, 2 jobaanbiedingen , eentje met en eentje zonder firmawagen.
Het zou om een opel astra break gaan 1.7.cdti 81 Dpf ecoflex Enjoy
We vonden hetvolgende op internet wat wel dateerde van 2003 : Firmawagen of hoger loon
het hangt inderdaad af van welke auto jij wenst.
bv stel dat je een auto koopt van 20.000 €. Laat ons zeggen dat je daar 7 jaar mee rijdt. Dan kost die auto je 2857 € per jaar (20.000/7). Reken daar nog 1000 € bij als verzekering, 300 verkeersbelasting en 500 € voor onderhoud en herstellingen. dan kom je al aan 4657 € dat die auto je kost per jaar. Tel daar dan nog je benzine bij. Stel je doet 20.000 km per jaar aan PRIVE-verplaatsingen, dan zal je benzine +/- 1500 € kosten per jaar.
Totale kostprijs 6157 per jaar of +/- 500 € per maand.
Als je een bedrijfswagen krijgt van dat type, moet je ongeveer 760 € per jaar (als je minder dan 20 km van het werk woont) of 1140 € per jaar (als je meer dan 20 km van het werk woont) rekenen dat je extra belasting moet betalen voor het gebruik van die auto.
maw als je deze wagen krijgt van het werk dan spaar je 5397 € per jaar ( 6157 - 760 €) of +/- 450€ per maand (minder dan 20 km van het werk woont) of 5017/jaar(6157 -1140) of 418 €/maand (meer dan 20 km van het werk woont)

Als je voor het extra brutoloon kiest moet je rekenen dat je daar slechts 45% van overhoudt. Wel moet je rekening houden met 13.85 maanden in een jaar omwille van een 13de maand en vakantiegeld (als je een 13de maand hebt tenminste, anders is het natuurlijk 12.85)
dus 600 € x 13.85 = 8310 € per jaar x 45% = 3739.50 € per jaar, of 311 per maand.

in dit voorbeeld is het dus voordeliger om te kiezen voor de auto.

als je de hele berekening maakt voor een autotje van 8.000€ dan zal je zien dat je beter voor het brutoloon gaat.

Zijn deze bedragen nog juist?
Ik hoorde dat de berekening nu heel anders zou liggen...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2011 10:47

Ik denk dat je wel goed zit met je berekening (ik zou de verzekering iets lager, onderhoud iets hoger rekenen). Waarom zou dit nu héél anders liggen, zoals je vermeldt? Als Di Rupo zijn nota er door zou komen, dan zou het wel anders kunnen gaan liggen, ja ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vtec
Berichten: 170

#3 , 11 jul 2011 13:09

een collega die twijfelt om de stap te zetten en zelfstandig consultant te worden ipv 'loontrekkend' consultant heeft dat compleet uitgevlooid -> netto voordeel van een firmawagen van 35.000 EUR kwam neer op iets minder dan 600 EUR per maand; gezien er aan een auto vaste en variabele kosten verbonden zijn kan je dit uiteraard niet lineair toepassen op een auto van 20.000 EUR, maar die 311 EUR lijkt me een lichte onderschatting.
Als de inhoud/aantrekkelijkheid van beide jobs dezelfde is en het salarispakket het twijfelpunt is, zou ik met mijn ogen dicht voor de firmawagen gaan. Met of zonder de nota van Di Rupo. Geen gedoe : sterretje in de voorruit door onze belabberde wegen -> Carglass bellen en ze komen de ruit vervangen op de bedrijfsparking. 2 voorbanden zien er niet meer zo fris uit (@ 220EUR/stuk) -> vers rubber aub, factuur naar leasemaatschappij. Auto heeft dorst -> 90 EUR diesel in de tank en we kunnen weer 1.000 km verder...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2011 13:47

35.000 €, dan heb je al een "leuke" wagen, niet? Verder kwam de TS aan 500 € per maand, maar na aftrek van de extra belastingen die dit tot gevolg heeft, kwam hij aan 311 €. Ik denk dat uw collega dit laatste niet gedaan heeft. Ook de afschrijvingsperiode die gebruikt wordt speelt een zeer grote rol. 5 jaar of 7 jaar maakt een serieus verschil...

Ikzelf rij met een vrij kleine wagen en hou ook alle kosten bij die ik maak voor dit ding. Ik kwam vorig jaar op een gemiddelde van 440 € per maand, all in. Het is wel een benzine, geen diesel, en de verzekering is standaard, geen omnium. Meegerekend zijn wegenbelasting, onderhoud, herstellingen, verzekering, brandstof (alles: werk + privé), kosten voor keuring, en afschrijving (gerekend over een periode van 5 jaar). Maak daar dus een iets duurdere wagen van, een diesel, en verleng de afschrijving een beetje, en 500 a 600 € (zoals de TS berekende) zal best realistisch zijn voor de kostprijs van een wagen per maand.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Snoowy
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2011 20:58

Heel erg bedankt.......

vtec
Berichten: 170

#6 , 11 jul 2011 22:50

Collega heeft het zeer rondig bekeken en aspect belastingen uiteraard meegenomen. Auto in kwestie is BMW 320d Touring met wat packs/opties. Wagentype/budget is in ons bedrijf gekoppeld aan de functie, dus geen mogelijkheid om een goedkopere wagen te leasen & hiervoor meer netto-loon te beuren. Nu is het dus een sport om met opties te spelen in de car configurator om tot tegen de grens van het leasebudget te gaan :lol:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2011 09:13

lsy, de TS gaf aan dat het om een astra break gaat. Da's nog iets anders dan een BMW 320d. Da's meer dan 10.000 € verschil! Niet moeilijk dat je dan aan een véél hoger bedrag komt. Verder heeft je collega de berekening gemaakt in functie van zelfstandige worden, da's ook iets anders dan als je de berekening maakt in functie van werknemersstandpunt. Appelen... peren... je weet wel.

TS: uw berekening is vrij correct, wees gerust ;). Ik heb mijn berekening eens gemaakt met een afschrijving van 7 jaar en kom aan 375 € per maand. Dus met een grotere wagen aan 500 € komen, is héél realistisch. De verrekening van de extra belastingen die je voor de bedrijfswagen betaalt, daar spreek ik me niet direct over uit, aangezien ik die berekening zelf nog niet gemaakt heb (ook niet nodig want we krijgen geen bedrijfswagen ;). Gelukkig wordt dit ruimschoots gecompenseerd met een vrij hoog loon en stevige jaarlijkse bonus).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”