Bedrijfswagen - Dienstwagen

dzjani
Topic Starter
Berichten: 2

Bedrijfswagen - Dienstwagen

#1 , 08 jul 2011 12:18

Mijn vriendin mag van haar werk een auto gebruiken om huisbezoeken te doen.
Alle kilometers die voor het werk gereden zijn worden niet in rekening gebracht.

MAAR indien mijn vriendin zich met deze wagen naar het werk begeeft wordt dit reeds gezien als
PRIVEkilometers aan 30 eurocent/km.

Daarenboven komt er nog bij dat zij contractueel verplicht wordt om haar huisbezoeken met de dienstwagen te doen.

Wij proberen de kost te drukken door op momenten dat er enkel vergadering op kantoor is, met de eigen wagen te rijden.

Dus sommige maanden krijgen wij dan een factuur gepresenteerd tot 50 EURO voor het woon-werkverkeer !

Wat vinden jullie hiervan ?
Kan dit ?
Mag dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
69_Shorty_69
Berichten: 153

#2 , 09 jul 2011 16:52

Ik denk dat hier aanvulling nodig is door de volgende vragen te beantwoorden:

Staat de vermelding van bedrijfswagen effectief in de arbeidsovereenkomst?
Betaalt je vriending de nodige belasting voordelen alle aard? Deze staat op haar loonbrief.

Indien zo dan is dit inderdaad een bedrijfswagen en geen dienstwagen en mag de werkgever dus geen vergoeding vragen om hiermee privé te mogen rijden, daar een bedrijfswagen wettelijk gezien deel uitmaakt van jouw salaris waarop je dus ook belasting betaalt.

Indien er niets vermeld staat in haar contract en ze betaalt dus automatisch geen belasting voordelen alle aard is het een dienstwagen van het werk die haar werkgever zogezegd uitleent. Doch mag dit enkel sporadisch voor privégebruik (verhuis bvb) en bij wachtdiensten waar het gebruik van de dienstwagen noodzakelijk word geacht. Voor privégebruik kan en mag je werkgever een vergoeding vragen, bij bijvoorbeeld wachtdiensten dus niet, integendeel, je zou een wachtvergoeding moeten krijgen.

Privékilometers NAAR het werk zijn ten laste van de werkgever, van het werk naar huis zijn ten laste van u vriendin, of het nu met je eigen wagen is of met de dienstwagen. Te rekenen van de standplaats en niet van de locatie van het laatste huisbezoek.

Als het inderdaad een dienstwagen is doe je er het beste aan om afstand te doen van dit principe van bruikleen, gaat het toch om een bedrijfswagen zou ik toch eens een bezoekje brengen bij de vakbond.

Als zij contractueel verplicht wordt met dienstwagen huisbezoeken te doen zou ze dus met eigen vervoer de wagen moeten gaan ophalen op haar standplaats en als de dag erop zit haar wagen terug moeten binnenleveren.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

Terug naar “Loon”