Verlaging Loon

Nanouke
Topic Starter
Berichten: 2

Verlaging Loon

#1 , 06 jul 2011 12:57

Beste,

ik werk als Franstalige (uit Frankrijk) voor een Japans bedrijf, gevestigd in Limburg.
Het bedrijf erkent geen ex-pats. Er zijn ook andere nationaliteiten die hier wonen en werken (Italianen, Japanners, etc).

Aangezien ik tijdens mijn verblijf in België mijn huidige vriendin heb leren kennen, willen ze mij nu (als enige) op een Belgisch contract zetten (daar waar ik een huidig Frans contract heb).

Natuurlijk is het Frans belastingstelsel anders dan hier in België.
Mijn netto inkomen nu is natuurlijk veel hoger dan als ik op de Belgische payroll zou staan.

Zij claimen dat het legaal is dat mijn netto salaris zakt omdat mijn bruto salaris natuurlijk veel hoger belast is in België.

Is dit zo? Moet de levensstandaard niet behouden worden in Europa?

Ik heb ik België geen eigendommen, mijn domicilie staat in Frankrijk, hoewel ik 90% van de tijd (zoals andere collega's) wel in België woon. Het huis waar ik woon is volledig eigendom van mijn vriendin.

Hebben zij dit recht? Het gaat hier toch om een aanzienlijk loonverlies.

In het verleden hebben ze, net omdat ik een Belgische vriendin heb (en ondertussen ook een zoontje), andere voordelen ook al afgenomen (zoals een betaald appartement, waar ook gas, water en electriciteit vergoed werd).

Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 jul 2011 10:14

“Art.1.§1.Als inkomstenbelastingen worden geheven :1°een belasting op het totale inkomen van rijksinwoners,personenbelasting geheten...Art.2.§1.Voor de toepassing van dit wetboek...hebben de volgende termen de betekenis die is bepaald in dit artikel :1°.Rijksinwoners Onder rijksinwoners worden verstaan a) de natuurlijke personen die in België hun woonplaats of de zetel van hun fortuin hebben gevestigd...“(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘hoewel ik 90% van de tijd...wel in België woon.’

Hieruit volgt dat u in België uw woonplaats hebt gevestigd,zodat u rijksinwoner bent en dus onderworpen aan de Belgische inkomstenbelasting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Nanouke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 jul 2011 12:47

Bedankt.

Dit geldt dan voor alle internationale werknemers? Hebben ze het recht om dit enkel en alleen op mij toe te passen?

Indien ze mij overzetten op de Belgian Payroll, moeten ze dan mijn netto loon waarborgen, dat ik nu heb via de Franse Payroll?
Mijn levensstandaard zakt toch aanzienlijk indien ze mijn bruto loon niet willen compenseren?

In Frankrijk zou dit niet legaal zijn.
Ik heb hier ook geen eigendommen.

Reclame

jojan
Berichten: 739

#4 , 08 jul 2011 12:54

Volgens mij is TS geen rijksinwoner. Woonplaats is hier niet gevestigd, maar is in Frankrijk gevestigd - domicilie is in Frankrijk.

xena

#5 , 08 jul 2011 13:34

Volgens mij is TS geen rijksinwoner. Woonplaats is hier niet gevestigd, maar is in Frankrijk gevestigd - domicilie is in Frankrijk.
volgens hetgeen wordt meegedeeld voldoet men niet aan de voorwaarden van een grensarbeider mijne inziens voldoed hij wel aan de voorwaarden om zich verplicht in te schrijven op zijn belgische verblijfplaats

jojan
Berichten: 739

#6 , 08 jul 2011 15:36

Om als grensarbeider te worden aanzien moet TS 1 keer per week naar zijn woonplaats (Frankrijk).

Echter wat als TS om de 3 maanden een weekend naar Frankrijk gaat? Hij verblijft dan minder dan 3 maanden aan 1 stuk in België en moet zich dus niet inschrijven. Is er ergens een wettelijke beperking die me ontgaat?

Verblijft TS wel langer dan 3 maanden aan 1 stuk in België moet hij zich in laten schrijven bij de gemeente.

Terug naar “Loon”