belastingen in de bouw

CARPE9591
Topic Starter
Berichten: 15

belastingen in de bouw

#1 , 04 jul 2011 21:26

Beste, is het waar dat een bouwvakker anders belast wordt dan elders. Moeten zij meer belastingen betalen of zijn hun premies anders belast of wordt er zo weinig afgehouden van hun bruto loon? Graag even een woord uitleg a.u.b.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jul 2011 22:52

Van een aantal premies worden geen bedrijfsvoorheffingen afgehouden. Uiteindelijk worden deze zaken rechtgezet via een zware belastingsbrief.

Mocht er bvb 30% bedrijfsvoorheffing afgehouden worden, zou een normale bouwvakker geen zware belastingsbrief meer krijgen.

Tattie
Berichten: 158

#3 , 28 jul 2011 22:07

Ik geef je een voorbeeld van mn ex zn situatie, ondertussen 6 jaar terug... zat bij de categorie geoefende metser. toen ik hem leerde kennen was hij belast als alleenstaande, hij had een 1300 netto in de maand, in totaal een 800 weerverletzegels, 2200 vakantiegeld en nog een 1800 premie (waar de naam me nu toch wel aan ontsnapt zeker, hij kreeg het in september/oktober dacht getrouwheidspremie), dit alles nettobedragen op de rekening betaald... In mei kwam het vakantiegeld, in juni mocht hij het dan volledig terug storten naar de belastingen, dat kwam quasi overeen... enige 'extra' voordelen dat hij had is dat hij met de camionette van zn werk mocht rijden (omdat hij eigenlijk ook iedereen moest halen en terug brenge) en dat hij een GSM had op kosten van de zaak.
Het jaar dat we samen belast werden (getrouwd, ik door huwelijk zelfstandige in bijberoep) kregen we gezamelijk 1600 (!!) TERUG... Dit met mijn zoon ten laste ook...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 jul 2011 22:10

Ik geef je een voorbeeld van mn ex zn situatie, ondertussen 6 jaar terug... zat bij de categorie geoefende metser. toen ik hem leerde kennen was hij belast als alleenstaande, hij had een 1300 netto in de maand, in totaal een 800 weerverletzegels, 2200 vakantiegeld en nog een 1800 premie (waar de naam me nu toch wel aan ontsnapt zeker, hij kreeg het in september/oktober dacht getrouwheidspremie), dit alles nettobedragen op de rekening betaald... In mei kwam het vakantiegeld, in juni mocht hij het dan volledig terug storten naar de belastingen, dat kwam quasi overeen... enige 'extra' voordelen dat hij had is dat hij met de camionette van zn werk mocht rijden (omdat hij eigenlijk ook iedereen moest halen en terug brenge) en dat hij een GSM had op kosten van de zaak.
Het jaar dat we samen belast werden (getrouwd, ik door huwelijk zelfstandige in bijberoep) kregen we gezamelijk 1600 (!!) TERUG... Dit met mijn zoon ten laste ook...
Dat kan. Indien uw eigen inkomsten beperkt waren genoot u van de huwelijksquotient. Misschien hebt u (als zelfstandige)ook (teveel) voorafbetalingen gedaan. En dan ook de zoon ten laste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tattie
Berichten: 158

#5 , 30 jul 2011 15:54

ik zat net te denken... dat jaar van die 1600 waren we nog maar wettelijk samenwonend en was ik nog niet als zelfstandige begonnen....nu ja tis al allemaal zo lang geleden ook en van die 1600 heb ik welgeteld 300 gekregen want moest opgesplitst worden doordat we dan al uiteen waren ...

Terug naar “Loon”