vakantiegeld 0

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

vakantiegeld 0

#1 , 30 jun 2011 15:44

16 augustus 2010 begon ik bij een nieuwe werkgever mijn vorige heeft mij alle papieren en afrekeningen gegeven dus dacht ik er goed aan te doen om mijn toen gekregen vakantiegeld in augustis 2O1O over te schrijven naar mijn nieuwe werkgever , nu krijg ik mijn loofiche juni 2011 en blijkt dat ik geen recht heb op vakantie geld en nog IOO euro moet terugbetalen aan mijn huidige werkgever , bij vermelden dat ik werk met bediende contract en nog Geen dag zonder werk geweest ben (dus overgestapt van de ene naar de andere) in december 2010 heb ik 15 dagen verlof genomen. Ik probeer dit te begrijpen maar mijn verstand sluit zich op dit punt volledig af!!!

mvg
Ivanka

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 30 jun 2011 15:52

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 30 jun 2011 15:55

verlofgeld dit jaar

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 30 jun 2011 21:30

Dit is logisch.

in 08/2010 heb je vervroegd vakantiegeld ontvangen à rato van 8/12 van je vorige werkgever. Van je huidige werkgever krijg je 4/12 om zo te komen tot je totale vakantiegeld 2010 (dienstjaar 2010, vakantiejaar 2011) en jouw recht op 20 dagen verlof.

Wanneer je verlof neemt, betaalt je huidige werkgever je gewoon door. Je hebt echter al 8/12 van het loon voor die vakantiedagen ontvangen van jouw vorige werkgever. Indien jouw huidige werkgever je dus nogmaals vakantiegeld betaalt, ontvang je dit deel dubbel. Vandaar dat er in 99.99% van de bedrijven op het moment van de uitbetaling van het vakantiegeld een verrekening gemaakt wordt tussen wat je al gekregen hebt, en wat je nog moet ontvangen. In sommige gevallen (lager loon, tussen 2 jobs werkloos geweest, hogere bedrijfsvoorheffing,...) kan dit een negatief saldo geven.

In slechts een minderheid van de gevallen wordt het vervroegd vakantiegeld verrekend op het moment dat je vakantie neemt, maw: je wordt dan niet betaald voor de vakantiedagen die je neemt en waarvoor je vakantierecht opgebouwd hebt bij je vorige werkgever.

Mijn tip aan iedereen die mijn bedrijf verlaat wanneer ik hen hun vakantieattesten overhandig: zet het bedrag vervroegd vakantiegeld dat je ontvangt op een spaarrekening tot de verrekening bij de nieuwe werkgever gebeurd is, zo kom je niet voor verassingen te staan.

Greetz,

P.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 30 jun 2011 22:19

Dit is logisch.

in 08/2010 heb je vervroegd vakantiegeld ontvangen à rato van 8/12 van je vorige werkgever. Van je huidige werkgever krijg je 4/12 om zo te komen tot je totale vakantiegeld 2010 (dienstjaar 2010, vakantiejaar 2011) en jouw recht op 20 dagen verlof.

Wanneer je verlof neemt, betaalt je huidige werkgever je gewoon door. Je hebt echter al 8/12 van het loon voor die vakantiedagen ontvangen van jouw vorige werkgever. Indien jouw huidige werkgever je dus nogmaals vakantiegeld betaalt, ontvang je dit deel dubbel. Vandaar dat er in 99.99% van de bedrijven op het moment van de uitbetaling van het vakantiegeld een verrekening gemaakt wordt tussen wat je al gekregen hebt, en wat je nog moet ontvangen. In sommige gevallen (lager loon, tussen 2 jobs werkloos geweest, hogere bedrijfsvoorheffing,...) kan dit een negatief saldo geven.

In slechts een minderheid van de gevallen wordt het vervroegd vakantiegeld verrekend op het moment dat je vakantie neemt, maw: je wordt dan niet betaald voor de vakantiedagen die je neemt en waarvoor je vakantierecht opgebouwd hebt bij je vorige werkgever.

Mijn tip aan iedereen die mijn bedrijf verlaat wanneer ik hen hun vakantieattesten overhandig: zet het bedrag vervroegd vakantiegeld dat je ontvangt op een spaarrekening tot de verrekening bij de nieuwe werkgever gebeurd is, zo kom je niet voor verassingen te staan.

Greetz,

P.

Gouden raad.

xena

#6 , 01 jul 2011 05:37

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 jul 2011 08:40

als hij effectief geld zou overgeschreven hebben naar de nieuwe werkgever, moet hij dit terugvragen.

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 01 jul 2011 11:33

xena waarschijnlijk wel vandaar die overschrijving naar nieuwe werkgever er zit niets anders op dan aan de bevoegde dienst om uitleg te vragen zoals jpv voorsteld zal ik eens proberen om het geld terug te vragen en horen wat het antwoord is.
Momenteel denk ik dat de vakantie zeer saai zal zijn .

mvg
ivanka

xena

#9 , 01 jul 2011 14:19

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 01 jul 2011 14:55

dit anrwoord ontving ik per mail van personeelsdienst : Beste
Ik begrijp je vraag niet zo goed maar ik denk dat je in de war bent mbt je verrekening van je vakantieattesten? Jij bent bij ons in dienst gekomen per 16/08/2010 dwz dat je ex-werkgever je vakantiegeld 2010 heeft uitbetaald, alsook vervroegd vakantiegeld 2011. Na je in dienst aug 2010, hebben we het attest van 2010 verrekend. En nu in juni dienen we het attest van 2011 te verrekenen zodat je bij ONS volledige betaalde verlofrechten 2011 hebt. Voldoende duidelijk zo?
NEE niet voor mij.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 01 jul 2011 15:31

Verrekening van het vakantiegeld dient te gebeuren op de voor de werknemer meest voordelige manier:
Bij een lager loon bij de vroeger werkgever, mag de nieuwe werkgever niet meer afhouden dan het totaal uitbetaalde bedrag; bij een hoger loon bij de vroegere werkgever, mag de nieuwe werkgever niet meer afhouden dan het bedrag dat hij zelf zou uitbetalen.
Kijk eens na hoe uw vakantiegeld berekent is, mogelijks zit u in de 1e situatie, en meent uw werkgever (onterecht) dat u het verschil moet bijpassen.

ivanka
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 01 jul 2011 15:38

Turaki inderdaad ik verdien nu meer dan bij de vorige werkgever dus zal ik hen daar nog eens naar vragen, iedereen bedankt voor de uitleg ik hoop dat andere hier ook iets van kunnen opsteken .dus volgende stap terug naar persooneelsdienst Ik laat het jullie weten.
MVG

Terug naar “Loon”