Volledig wees

tekin.1992@yahoo.com
Topic Starter
Berichten: 2

Volledig wees

#1 , 27 jun 2011 00:39

Geachte

Ik ben pas afgestudeerd (heb mijn 6de afgerond en uiteindelijk geslaagd) en ik wil beginnen met financie en - verzekeringsweze.
Ik heb een broer van 26 jaar oud maar hij is een persoon met een handicap (met 66% Cat. A)

Ons vader is circa 12 jaar geleden overleden aan kanker en mijn moeder is eind oktober 2010 overleden ook door kanker. Nu ben ik en mijn broer wees. We hebben nog een zus van 23 jaar oud maar zij is getrouwd en woont apart.

Ik krijg kinderbijslag (of wezenbijslag) en mijn broer krijgt een invaliditeitsuitkering.
We worden verzorgd door ons oma (ze is ook invalide --> pas later invalide geworden en ze is 61 jaar oud)

Ik wil vragen of dat we recht hebben op een andere financiële hulp. Heeft mijn oma geen recht op een extra verzorgingsuitkering?
Heb ik geen recht op een leefloon? Wat moet ik doen en raadplegen?
Help me alstublieft. Ik heb nu totaal geen idee wat ik moet doen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 jun 2011 00:57

Men is onderhoudsplichtig tov van zijn descendenten.
Dat houdt in dat -aangezien uw ouders zijn overleden- de nog in leven zijnde grootouders moeten instaan voor de kosten van uw verdere opvoeding.
Dat loopt ofwel tot uw meerderjarigheid, ofwel tot het einde van uw studies.

Indien u zelf geen inkomsten hebt kunt u een leefloon aanvragen. Evenwel zal dat leefloon -of en deel ervan- teruggevorderd worden bij de grootouders, tenminste indien ze zelf niet behoeftig zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 jun 2011 07:32

Sowieso kan de hogeschool in zo'n situaties ook een studiebeurs toekennen.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 27 jun 2011 13:40

1.U heeft ook eventeel de "zorgverzekering" bedoeld. Indien er iemand voor die 130 euro per maand in aanmerking komt kan dit bij de zorgkas
(=meestal de ziekenkas) worden aangevraagd.

2.Mogelijk heeft het wegvallen van het inkomen van uw moeder ook een invloed op de inkomsten als mindervalide van uw broer ( u kan dit op de sociale dienst van het gemeenthuis navragen.

3. Ik veronderstel u geen handicap hebt, anders kan u zelf een aanvraag voor een "inkomensvervangende tegemoetkoming" bij de sociale dienst van uw gemeentebestuur indienen
4. zoals eerder aangegeven kan u een aanvraag voor het " leefloon" indienen eveneens bij het gemeentebestuur

Terug naar “Loon”