Inhouden loon - bevestiging ziektecertificaat controlearts

IlseVU
Topic Starter
Berichten: 2

Inhouden loon - bevestiging ziektecertificaat controlearts

#1 , 27 dec 2006 11:47

Mijn partner was in September een aantal dagen afwezig door ziekte. Hij verwittigde de werkgever onmiddellijk, bezocht onze huisarts en stuurde zijn ziektebriefje onmiddellijk op. Een dag later kreeg hij het bezoek van een controlearts, die de diagnose van de huisarts bevestigde. Meer dan een maand later, merkte mijn partner zelf dat er een paar dagen "onwettige afwezigheid" op zijn aanwezigheidsfiche stonden, waarop hij contact heeft opgenomen met de personeelsdienst. Daaruit bleek dat het ziektebriefje van onze huisarts nooit door de werkgever ontvangen werd. Bovendien beweert de werkgever ook het certificaat van de controle-arts niet te hebben ontvangen. Mijn partner heeft toen stappen ondernomen om een duplicata van het certificaat aan onze huisdokter te vragen, en dat samen met een kopij van de brief van de controle-arts aan de werkgever overhandigd. Men meldde hem toen dat hier geen vervolg op zou komen en dat de zaak zo is opgelost. Nochtans werd hem een bedrag ingehouden op zijn laatste loonbrief (13de maand december 2007), zonder dat hij hiervan op de hoogte werd gesteld. De personeelsdienst zegt hem dat - gezien het tweede certificaat niet binnen de maand werd ontvangen - dit volledig correct is door de bedrijfsjurist werd ondersteund. Is dit wettelijk? Er was namelijk geen betwisting door de controle-arts, hier wordt niets over vermeld in het arbeidsreglement, en bovendien heeft de werkgever nagelaten mijn partner te verwittigen van eventuele gevolgen van deze aard. Graag uw input.
Met vriendelijke groeten,
Ilse

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 dec 2006 12:20

?Art.31...? 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid.Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor...Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald. Wordt het getuigschrift na de voorgeschreven termijn overgelegd, dan kan aan de werknemer het recht worden ontzegd op het in de artikelen 52, 70, 71 en 112 bedoelde loon voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van de afgifte of verzending van het getuigschrift voorafgaan...?(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Ik ga ervan uit dat het voorleggen door de werknemer aan de werkgever van een geneeskundig getuigschrift voorgeschreven of verzocht was.

Het is dan aan de werknemer om te bewijzen dat aan dit voorschrift of verzoek TIJDIG voldaan werd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

dieke
Berichten: 1299

#3 , 30 dec 2006 23:53

Bedoel je dan dat je een ziektebriefje altijd aangetekend moet versturen? Dat lijkt me toch al te gek! Het moet in dit geval sowieso toch mogelijk zijn de boekhouding van die controlearts na te gaan???

Reclame

IlseVU
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 jan 2007 14:03

Beste J.Demoor,

Bedankt voor uw reactie. In dit geval had de werknemer de werkgever op de opgelegde wijze op de hoogte gesteld van de ziekte door afwezigheid, en dat de dag zelf, na het bezoek bij de dokter. Voorgedrukte formulieren moeten door de huisarts ingevuld worden en in een voorgefrankeerde enveloppe naar de werkgever toegestuurd worden. De dag nadien was er reeds een bezoek van de controle-arts. Indien het aan de werknemer is te bewijzen dat hij het gestuurd heeft, is het dan niet aan de werkgever om te verwittigen dat hij niets heeft ontvangen? Wij gaan er immers van uit dat de post zijn werk doet, en dat het certificaat bij de juiste persoon terecht komt binnen het bedrijf. Hoe kunnen wij 1) weten dat het niet werd ontvangen 2) bewijzen dat het effectief opgestuurd is? Er werd reeds een duplicata vh certificaat rechtstreeks overhandigd aan de werkgever

Terug naar “Loon”