Onderwijs - geen vast benoeming

tozze
Topic Starter
Berichten: 14

Onderwijs - geen vast benoeming

#1 , 14 jun 2011 21:46

Allen,

mijn partner staat in het onderwijs sinds 2000 en geeft Lichamelijke opvoeding in het Lager . Regio Limburg.
Op een bepaald moment heeft hij uitzicht op een vaste benoeming in een deelgemeente , maar het stad waar we wonen contacteert hem en vraagt of hij geen fulltime wil komen vervullen op een paar honderd meter van onze deur . Ze vermelden er ook bij dat hij de komende jaren ook kans maakt om volledig benoemd te worden in deze functie. 5 jaar na deze belofte is mijn partner voor 9 uren benoemd en heeft hij bijkomend nog 2 tijdelijke uren. Het probleem is dat er in tussentijd van Schepen werd veranderd en deze laatste geen uren kleuterturnen wil geven aan leerkrachten LO, maar enkel een kleuterleidsters. Na een afspraak met de schepen om over deze situatie te babbelen toonde deze geen enkel begrip en werd ze zelfs kwaad. Nu weten we ondertussen ook dat familie van haar in het kleuteronderwijs staat en daar ondertussen, door uren kleuterturnen te geven, vast benoemd werd.....

Ondertussen heeft mijn partner wel de helft van zijn loon verloren, terwijl die wel open staat om een fulltime te doen. Weet er iemand of er compensaties bestaan in het onderwijs voor mensen die deels benoemd zijn en 100% willen werken maar gezien het aanbod geen full-time baan hebben ?
Hoe is het mogelijk dat mensen van 35 nog steeds maar voor 9 uren zijn benoemd en er geen compensatie bestaat voor de uren die ze is verloren...

Kan deze situatie ergens aangekaart worden ?

Recht op arbeid of geldt dit niet voor overheidsinstellingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jun 2011 09:46

Recht op arbeid wil niet zeggen dat je automatisch recht hebt op meer uren tewerkstelling als die vrijkomen. Dit geldt (onder normale omstandigheden) zowel voor privé als voor overheid.

Voor de uren die hij verloren is, kan hij recht openen op een opleg van de werkloosheid, als hij aan de voorwaarden van de werkloosheid voldoet.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 15 jun 2011 16:40

Dat soort toestanden is schering en inslag in het onderwijs. Ik sta ook in het onderwijs en ben gelukkig benoemd, maar ik zie het om me heen constant gebeuren. Zolang je geen TADD of benoeming hebt, wordt er met je voeten geleurd ... en er is veel vriendjespolitiek en politieke inmenging.

In ieder geval nooit mondelinge beloftes van snelle benoeming of werk volgend jaar geloven ... je neemt best aan wat op dat moment het beste uitkomt. Ik merk zelfs dat uren sparen binnen dezelfde schoolgemeenschap ook niet veel meer oplevert omdat veel leerkrachten net voor hun TADD bedankt worden voor hun diensten.

Helaas is LO ook niet het meest gunstigste vak om snel werk te vinden. Veel LO-leerkrachten werken elders bv. in fitnesscentra. Misschien kan uw partner naast zijn 9 reeds benoemde uren ook eens uitkijken naar een deeltijdse job buiten het onderwijs, gewoon om bezig te blijven ...

Informeer eventueel via de vakbond omtrent deels werkloosheidsuitkeringen ... speciale compensaties zijn er niet want dat is er ook niet voor andere mensen die geen werk hebben.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

SXTC
Berichten: 64

#4 , 18 jun 2011 17:31

Allen,

mijn partner staat in het onderwijs sinds 2000 en geeft Lichamelijke opvoeding in het Lager . Regio Limburg.
Op een bepaald moment heeft hij uitzicht op een vaste benoeming in een deelgemeente , maar het stad waar we wonen contacteert hem en vraagt of hij geen fulltime wil komen vervullen op een paar honderd meter van onze deur . Ze vermelden er ook bij dat hij de komende jaren ook kans maakt om volledig benoemd te worden in deze functie. 5 jaar na deze belofte is mijn partner voor 9 uren benoemd en heeft hij bijkomend nog 2 tijdelijke uren. Het probleem is dat er in tussentijd van Schepen werd veranderd en deze laatste geen uren kleuterturnen wil geven aan leerkrachten LO, maar enkel een kleuterleidsters. Na een afspraak met de schepen om over deze situatie te babbelen toonde deze geen enkel begrip en werd ze zelfs kwaad. Nu weten we ondertussen ook dat familie van haar in het kleuteronderwijs staat en daar ondertussen, door uren kleuterturnen te geven, vast benoemd werd.....

Ondertussen heeft mijn partner wel de helft van zijn loon verloren, terwijl die wel open staat om een fulltime te doen. Weet er iemand of er compensaties bestaan in het onderwijs voor mensen die deels benoemd zijn en 100% willen werken maar gezien het aanbod geen full-time baan hebben ?
Hoe is het mogelijk dat mensen van 35 nog steeds maar voor 9 uren zijn benoemd en er geen compensatie bestaat voor de uren die ze is verloren...

Kan deze situatie ergens aangekaart worden ?

Recht op arbeid of geldt dit niet voor overheidsinstellingen?
Ik kan me vergissen maar ik heb ooit (ong. 3 jaar geleden) opgevangen dat er naar het schijnt al meer ambtenaren zijn dan werkers waardoor de staatskas in problemen komt (veel betaald verlof enzo.. waardoor er meer uit de staatskas word genomen dat wat er uiteindelijk in terecht komt). Ik weet niet of dit 100% accuraat is en of dit al dan niet de echte reden kan zijn, ik heb het dan ook maar opgevangen door één van mijn klanten en totzover wij weten kan dit weer 1 van de zovele roddels zijn...

Aan de andere kant dan weer krijg ik toch zo mijn twijfels.. Als iemand betaald verlof krijgt, moet je ze betalen terwijl ze niet opbrengen.
Tot zover ik weet wordt men niet belast op betaald verlof?...
Indien dit zo het geval is kan ik me wel inbeelden dat er misschien wel een beetje waarheid in zit...
Als een leerkracht 3 maand verlof krijgt op een jaar dan heb ik zo men twijfels of je dat via de belastingen kan inhalen op de maanden dat er wel gewerkt wordt...
Maar ik kan ernaast zitten. Voor mijn part ligt het net aan onze politiekers die teveel willen verdienen en vriendjes blijven aanstellen :/

Het kan ook zijn dat men met je vrouw haar voeten speelt omdat ze weten dat ze je meer moeten betalen eens je vast benoemd bent.... ik hoor toch altijd zeggen dat er leerkrachten tekort zijn... Dan heb ik enkel de vraag, waarom wil men hen niet meer betalen? Moet men dan echt zoveel meer betalen aan een vastbenoemde of zit er meer achter?....
En dan is er nog de vraag waarom anderen niet evenveel betaald verlof krijgen of zelf niks zoals kleine zelfstandigen (die wel het meeste afdragen) :/ (meer dan grote zelfstandigen)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 18 jun 2011 22:23

Een hoop foute veronderstellingen in je post:
- er zijn nog altijd meer werknemers dan ambtenaren in België
- men wordt wel degelijk belast op betaald verlof
- een leerkracht heeft géén 3 maand verlof
- men wordt niet meer betaald (qua loon) eens men vast benoemd bent
- scholen (die idd wel de beslissing tot benoeming/vacantstelling nemen) moeten niet betalen voor hun leerkrachten, dus zij hebben op dat vlak geen belang
- zelfstandigen krijgen geen betaald verlof omdat ze geen enkele euro bijdragen tot een vakantiekas of een systeem van vakantiegeld
- kleine zelfstandigen dragen niet meer af aan sociale zekerheidsbijdragen voor zelfstandigen dan grote zelfstandigen

itsme
Berichten: 66

#6 , 19 jun 2011 00:04

sxtc, je beweringen raken kant noch wal:
-lkren hebben wel veel vakantie (en geen 'verlof'), maar zij worden slechts voor 10 maanden betaald en dat loon wordt gespreid over 12 maanden
-of er een teveel/ te weinig aan lkren is, hangt af van de regio en van de vakken die men mag onderwijzen
-wij worden goed betaald, maar de job is niet te onderschatten. nog steeds denken mensen dat wij aan bezigheidstherapie doen of een veredelde jeugdbeweging
zijn
-het systeem van vaste benoemingen is wat het is. in elk geval wordt willekeur bij een aanstelling/vaste benoeming nu zo goed als uitgesloten
vroeger kon een directie kiezen wie ze waar wilde. nu moeten vacante betrekkingen uitgeschreven worden. die worden ook steeds voorgelegd aan schoolbestuur en scholengemaanschap
-dat lkren meer zouden ziek zijn na een vaste benoeming, is larie. en in elk geval niet bij den dezen
-elke euro die wij verdienen, is gekend. bij zelfstandigen is dat een ander geval, u uitgezonderd natuurlijk
-niemand kiest voor het onderwijs omwille van de vakanties, net zomin als een zelfstandige ervoor kiest zelfstandig te worden opdat hij dan zou kunnen sjoemelen met aangifte van inkomsten
-wij presteren inderdaad weinig uren op basis van ons lessenrooster. maar er zijn genoeg dagen dat ik tot 4 uur bezig ben na half vier. ik klaag niet, da's part of the job
-zelfs in de vakantie werken wij. meestal zijn wij al twee weken vooraf bezig met voorbereidingen allerhande
-en als ik straks begin aan mijn 2 maanden vakantie, zal ik 's denken aan al diegenen die aan het werk zijn ;-)

itsme
Berichten: 66

#7 , 19 jun 2011 00:08

@tozze:
als je partner meent onheus behandeld te worden, kan deze altijd bellen naar het werkstation vh ministerie van onderwijs.
of je kunt naar de vakbond stappen
-in ieder geval: succes voor volgend schooljaar!

wat betreft die beloftes: veel beloven en weinig geven, doet de zot in vreugde leven.
neem beloftes voor wat ze zijn. als men niks op papier zet, zijn woorden waardeloos.

wat betreft die compensaties... neen, die bestaan niet.
maar ik vind wel dat men bij het ministerie 's mag nadenken over een termijn voor een vaste benoeming. ik vind het evenmin kunnen dat men na zoveel jaren in het onderwijs nog steeds niet benoemd is. tenslotte heeft dit gevolgen voor je anciënniteit en je pensioen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 jun 2011 08:15

sxtc, je beweringen raken kant noch wal:
-lkren hebben wel veel vakantie (en geen 'verlof'), maar zij worden slechts voor 10 maanden betaald en dat loon wordt gespreid over 12 maanden
klopt niet. Leerkrachten worden voor 12 maanden doorbetaald indien vastbenoemd, 10 maanden loon + 2 maanden uitgestelde bezoldiging indien voltijds gewerkt (anders die 2 maanden proportioneel naar gelang de tewerkstelling in het schooljaar). Het loon is in elk geval bepaald en berekend op maandelijkse basis op een kalender van 12 maanden.

SXTC
Berichten: 64

#9 , 19 jun 2011 19:05

sxtc, je beweringen raken kant noch wal
Zoals ik al zei zijn het geen beweringen, enkel gissingen gebaseerd op een leerkracht die vastbenoemd was die vol overtuiging beweerde nooit betaald te worden tijdens de vakantiedagen terwijl een andere leerkracht dan weer beweerde dat voor haar iedere vakantiedag uitbetaald werd...
Als jij beweert dat dit voor jou of een kennis niet het geval is, dan is die ofwel niet vastbenoemd ofwel is er hier iets anders gaande :/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 19 jun 2011 19:28

gissingen zijn ook beweringen.

Systeem van uitbetaling van leerkrachten is heel ingewikkeld en hangt sterk af van zowel het schoolsysteem waarin men les geeft als de status (benoeming/tadd/gewoon)

Redrum
Berichten: 574

#11 , 23 jun 2011 10:40

-elke euro die wij verdienen, is gekend. bij zelfstandigen is dat een ander geval, u uitgezonderd natuurlijk
Laat mij nu niet lachen. Die uitspraak komt dan van de beroepscategorie met wellicht het hoogst aantal zelfstandige bijberoepen van allemaal :lol: :lol:

Het is trouwens een hardnekking misverstand dat alleen zelfstandigen in het zwart kunnen werken. Iedereen kan in het zwart werken. Ik zou, om een willekeurig voorbeeld te geven, de leerkrachten die in het zwart bijles geven, niet te eten willen geven. :wink:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 jun 2011 12:02

hoogste categorie zal wel bouwvakkers zijn, niet leerkrachten ;).

En binnen hun beroepsuitoefening zijn alle inkomsten gekend. voor een zelfstandige zou ik niet durven tekenen.

SXTC
Berichten: 64

#13 , 28 jun 2011 16:46

-elke euro die wij verdienen, is gekend. bij zelfstandigen is dat een ander geval, u uitgezonderd natuurlijk
Laat mij nu niet lachen. Die uitspraak komt dan van de beroepscategorie met wellicht het hoogst aantal zelfstandige bijberoepen van allemaal :lol: :lol:

Het is trouwens een hardnekking misverstand dat alleen zelfstandigen in het zwart kunnen werken. Iedereen kan in het zwart werken. Ik zou, om een willekeurig voorbeeld te geven, de leerkrachten die in het zwart bijles geven, niet te eten willen geven. :wink:
Inderdaad, men negeert de feiten gauw omdat ze hopen dat hun opslag later dan weer uit de zak van de zelfstandige kan worden gestolen onder de mom van "ze zijn toch rijk".
Telkens als iemand met die discriminerende bewering afkomt zou ik iemand in hun gezicht kunnen slaan.
hoogste categorie zal wel bouwvakkers zijn, niet leerkrachten ;).

En binnen hun beroepsuitoefening zijn alle inkomsten gekend. voor een zelfstandige zou ik niet durven tekenen.
Er zijn zo bijvoorbeeld veel Polen die in het zwart in de bouw werken.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 28 jun 2011 17:49

Hoogste categorie zwart werk? HORECA... zelfs na het laatste cadeautje van BTW verlaging... die ze allemaal zonder probleem aanvaard hebben zonder de prijzen te verlagen en zonder zich een millimeter aan te trekken van de voorwaarden die aan deze verlaging werden gekoppeld.

Sommige bvba constructies die deze tak heeft opgezet zijn te gek voor woorden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 28 jun 2011 18:48

Er zijn zo bijvoorbeeld veel Polen die in het zwart in de bouw werken.
die polen zijn zelfstandigen, geen werknemers ;)

Terug naar “Loon”