Ontvang loon , maar werk er al 6 maanden niet meer

umberto1966
Topic Starter
Berichten: 4

Ontvang loon , maar werk er al 6 maanden niet meer

#1 , 13 jun 2011 22:21

Hallo ,


Bij nakijken van mijn rekening merk ik een extra storting van een bedrijf waar ik sinds Dec. 2010 weg ben .
Ik denk zo van , hun fout , hun probleem . Die centen zijn nu van mij .

Wat kan ik verwachten als ze hun fout ontdekken ?


Dank bij voorbaat .


Umberto

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 jun 2011 22:23

Laattijdig verlofgeld????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 13 jun 2011 22:29

U mag fout gestort geld niet houden.
Eigenlijk zou, zodra u dit merkt, het geld moeten terugstorten

Burgerlijk wetboek:
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

intresten verkregen op dit geld, mag u houden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

umberto1966
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 13 jun 2011 22:40

Hmmmm... ik ben aant surfen naar artikels in het arbeidsrecht . De meeste zijn over foute stortingen van werkgevers bij werknemers die nog onder contract staan . Ik vind nog geen voorbeeld van mijn situatie .

Ik heb geen contract dus als zij een fout maken is dat voor hun kosten .
Anders afwachten wat ze gaan doen . Wie weet merken ze het niet eens .

Hieronder een besluit van een artikel .

Besluit

De vraag is of het voor kleine bedragen wel allemaal de moeite waard is. Eerst en vooral komt het er
op aan te bewijzen dat het gaat om een onverschuldigde betaling, waarna de verjaring moet worden
nagekeken. Ook kan er zomaar niet van het loon worden afgehouden, want de schuldvergelijking kan
niet van rechtswege worden toegepast. Bovendien is er dan nog de discussie over de bruto‐ of de
nettobedragen. Ten slotte mag niet uit het oog worden verloren dat de werkgever een fout heeft
gemaakt, waaruit schade is ontstaan. De werknemer kan van de werkgever hiervoor een
schadevergoeding verlangen. Niet zelden beloopt het bedrag van de schadevergoeding die door de
rechter wordt toegekend, het bedrag van de te veel uitbetaalde loonsommen21.

Fore
Berichten: 1298

#5 , 13 jun 2011 22:43

Ten slotte mag niet uit het oog worden verloren dat de werkgever een fout heeft
gemaakt, waaruit schade is ontstaan. De werknemer kan van de werkgever hiervoor een
schadevergoeding verlangen. Niet zelden beloopt het bedrag van de schadevergoeding die door de
rechter wordt toegekend, het bedrag van de te veel uitbetaalde loonsommen
Hoe kan u schade leiden door geld te ontvangen?

PS: verjaringstermijn is 10jaar
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

umberto1966
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 13 jun 2011 22:51

ik versta wel dat het normaal zou zijn om het geld terug te storten .
Ik wacht af of ze mij contacteren . Ik ben benieuwd wat ze zeggen .

Je moet weten , we zijn niet als vrienden uit mekaar gegaan .

Dank u voor de antwoorden

Umberto

xena

#7 , 14 jun 2011 04:37

Bij nakijken van mijn rekening merk ik een extra storting van een bedrijf waar ik sinds Dec. 2010 weg ben .
Ik denk zo van , hun fout , hun probleem . Die centen zijn nu van mij .
zet de centen op een spaarrekening en als ze er om vragen dan betaal je ze terug

recent was er rechtspraak in het voordeel van de ex werknemer in antwerpen waarbij men die 5 jaar loon hadden betaald terwijl die er niet meer werkte , maar hier zou ik niet op rekenen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 jun 2011 09:48

kan evengoed eindejaarspremie zijn (indien niet uitbetaald bij uitdiensttreding, bvb via fonds)

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 14 jun 2011 10:10

recent was er rechtspraak in het voordeel van de ex werknemer in antwerpen waarbij men die 5 jaar loon hadden betaald terwijl die er niet meer werkte , maar hier zou ik niet op rekenen
Dacht dat hij er nog wel "werkte", alleen geen taken had (vergeten te ontslaan, maar wel gezegd dat hij niet meer moest komen).

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 14 jun 2011 19:00

Je mag het geld bijhouden zonder problemen, ZOLANG ze in niet terugvragen. Bij laatijdige terugvragen mag je de verjaring inroepen.

De man die ze 5 jaar zijn loon verder doorbetaald hebben, werkte bij de Stad Antwerpen. Speelde mee in het feuilleton 'den Bomba.
Heel dat verhaal heeft uitgebreid in de krant gestaan en is op tv geweest.

Er werd door de rechter de stad antwerpen zware fouten verweten door het loon 5 jaar door te betalen.

Fore
Berichten: 1298

#11 , 14 jun 2011 19:06

Cassatie 21/02/2001: Terugvordering van teveel betaald loon, verjaring van 5 jaar in toepassing van art. 2277 BW of 10 jaar ingevolge 2262bis BW: Cassatie antwoordt dat de verjaring van 5 jaar niet toepasselijk is en deze schuld dus thans op 10 jaar verjaart.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

xena

#12 , 14 jun 2011 19:31

Cassatie 21/02/2001: Terugvordering van teveel betaald loon, verjaring van 5 jaar in toepassing van art. 2277 BW of 10 jaar ingevolge 2262bis BW: Cassatie antwoordt dat de verjaring van 5 jaar niet toepasselijk is en deze schuld dus thans op 10 jaar verjaart.
en wie zegt dat het loon is ? er zijn ook (exceptionele) vergoedingen die verjaren na één jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst (art 15 arbeidsovereenkomstenwet)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jun 2011 13:44

Wat staat er als melding bij die storting? Als mijn werkgever iets stort, staat daar steeds bij waarover het gaat ("Loon juni 2011", "Bonus 2011", "Eindejaarspremie 2010", enz...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 18 jun 2011 10:21

Als de werkgever daar dan nog bedrijfsvoorheffing, rsz enz heeft op ingehouden.............

Zodra de bedrijfsvoorheffing naar de fiscus is doorgestort kan hij die al niet meer van de fiscus recuperen, maar zal hij zich tot u richten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 18 jun 2011 10:32

in een lopend jaar kan de werkgever dit wel nog recupereren van de fiscus afaik. De jaren erna wordt er bruto teruggevorderd.

(toch op z'n minst door de RVA, vermoed ook in andere zaken)

Terug naar “Loon”