indexaanpassing op CONTRACT of op LOON?

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

indexaanpassing op CONTRACT of op LOON?

#1 , 27 mei 2011 15:51

Beste,

4 november 2010 heb ik een contract ondertekend met mijn huidige werkgever. Ik ben daar beginnen werken op 1 december 20110. In dat contract was de volgende clausule opgenomen, m.b.t. loon:

"Het brutoloon van de werknemer is vastgesteld op xxxxxx € per maand. Het brutoloon zal bij goed functioneren na zes maanden proeftijd met ingang van 1 juni 2011 verhoogd worden naar yyyyyy € per maand."

Op 1 januari 2011 is de indexaanpassing gebeurd en doorgevoerd op mijn toenmalig brutoloon van xxxxxx € per maand.

Nu 1 juni 2011 nadert en ik vanaf dan contractueel recht zou hebben op de afgesproken loonsverhoging, heb ik proactief de vraag gesteld aan mijn werkgever of dat bedrag yyyyyy € eveneens diezelfde indexaanpassing zou krijgen.

Mijn inziens heb ik daar ook recht op, aangezien de indexaanpassing gebeurt op wat er afgesproken is in het contract vóór 1 januari 2011 en dus niet op het loon dat ik op 1 januari 2011 had. M.a.w ook de reeds eerder afgedongen verhoging naar yyyyyy € zou moeten geindexeerd worden, dacht ik.

Ik wil er wel even bij opmerken dat ik werk voor een Belgische afdeling van een Nederlands bedrijf. De HR afdeling bevindt zich dan ook in Nederland. Maar, ik heb wel degelijk een contract dat de Belgische wetgeving volgt. Van onze HR afdeling in Nederland heb ik de volgende feedback hierop gekregen:

De salarisverhoging per 1 juni zal blijven staan zoals contractueel afgesproken en deze zal niet worden verhoogd met de indexatie. In de andere landen (NL, UK, D) kennen we geen indexatie, maar geldt salarisverhoging enkel op grond van goed presteren/goede beoordeling. Ik vermoed dat bij het afspreken van het vaste salaris geen rekening is gehouden met de salarisindexatie. Zo beschouwd kun je zeggen dat jij al snel / gelukkig een salarisverhoging hebt ontvangen t.o.v. het afgesproken aanvangssalaris.

Klopt dit? Heb ik inderdaad geen recht op die indexaanpassing op bedrag yyyyyy € dat vanaf 1 juni 2011 zal ingaan?

Alvast bedankt voor de feedback hierop!

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove
Berichten: 151

#2 , 23 jun 2011 18:02

ik denk dat het bedrijf in dit geval in het recht is. Er is zoals wettelijk voorzien een indexatie gebeurd en zoals contractueel voorzien een loonsverhoging.
Aangezien er nergens sprake was in het contract dat de loonsverhoging ook onderhevig zou zijn aan indexatie, hoeft dit dus ook niet te gebeuren.

Ik kan je wishfull thinking in het verhaal wel volgen maar ik vrees dat het dat ook blijft.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 23 jun 2011 19:36

Ik dacht altijd dat de indexaanpassing gebeurt op het bedrag vermeld op het contract. Het verwijzen naar andere landen zonder index heeft geen enkel nut, omdat er daar nu eenmaal geen regels bestaan over index. Neem eens contact op met uw vakbond (of sluit u aan als u dat nog niet bent).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 jun 2011 20:45

Ik zou het persoonlijk interpreteren als volgt (cijfers als voorbeeld):

Beginloon in contract: 2000
Tweede loon in contract: 2400 euro, te bezien als een loonsverhoging van 400 euro.

Index in januari: 2% => Beginloon gaat naar 2040 euro, de loonsverhoging van 400 euro blijft.

Loon in juni: 2440 euro. Niet 2400 euro, niet 2448 euro.

Joeri_J
Berichten: 650

#5 , 24 jun 2011 11:42

"met ingang van 1 juni 2011 verhoogd worden naar yyyyyy € per maand."

Is denk ik zo duidelijk als iets, het wordt vanaf die datum dat bedrag...

er staat nergens dat er een loonsverhoging gebeurd van bvb: 400€ (cfr voorbeeld JPV)
er staat dat je vanaf datum X je loon Y krijgt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 jun 2011 14:01

maar dan is de vraag of dit een loon is dat geindexeerd wordt... ik ben er zelf niet van overtuigd, zowel pro als contra.
"met ingang van 1 juni 2011 verhoogd worden naar yyyyyy € per maand."

Is denk ik zo duidelijk als iets, het wordt vanaf die datum dat bedrag...

er staat nergens dat er een loonsverhoging gebeurd
Socialeye zegt dit:
De vraag rijst of in dit laatste geval vrijwillig toegekende loonsverhogingen moeten worden opgenomen in de berekeningsbasis voor latere indexaanpassingen, dan wel of deze aanpassingen kunnen aangerekend worden.
Bepaalde rechtspraak opteert voor de opname in de berekeningsbasis (Arbh. Brussel 7 februari 1979, Med. VBO 1980, 328).
De meeste rechtspraak echter meent dat een indexaanpassing niet mag samengevoegd worden met de vrijwillig door de werkgever toegestane loonsverhogingen: Arbrb. Luik 15 mei 1979, J.T.T. 1980, 49; Arbh. Brussel 26 september 1979, J.T.T. 1980, 123; Arbh. Brussel 30 april 1980, Med. VBO 1981, 3198; Arbh. Brussel 24 maart 1981, Soc. Kron. 1981, 128; Arbh. Brussel 24 februari 1982, Inl. Soc. Secr. 1982, afl. 11, 13; Arbh. Brussel 29 april 1981, Med. VBO 1982, 642.
Volgens een derde zienswijze moet worden nagegaan of de documenten een onderscheid maken tussen indexaanpassingen en verhogingen voor een andere reden. Is dit niet het geval, dan heeft de werkgever door een loonsverhoging toe te kennen, niet het door de CAO’s voorgeschreven systeem van indexering toegepast (Arbh. Brussel, 19 maart 1982, Inl. Soc. Secr. 1982, afl. 11, 9; Arbh. Brussel 10 april 1982, J.T.T. 1984, 496).
Deze laatste zienswijze werd uiteindelijk bijgetreden door het Hof van Cassatie. Dit oordeelde dat wanneer de door een werkgever toegekende loonsverhogingen niets te maken hebben met de evolutie van het indexcijfer, zij niet moeten in mindering komen van de door de CAO’s voorgeschreven indexeringen van de effectief uitbetaalde lonen (Cass. 22 november 1982, T.S.R. 1983, 189). Het komt dus de werkgever toe de aard te bepalen van de loonsverhogingen die hij toekent en inzonderheid te zeggen of het om aanpassingen aan de levensduurte gaat, dan wel om verhogingen van de loonbasis zelf. In het eerste geval moeten de loonsverhogingen in aanmerking worden genomen om uit te maken of de werkgever de indexverhogingen voorgeschreven door een CAO toepast (Arbh. Antwerpen 3 oktober 1985, J.T.T. 1986, 165). Zo kan de rechter beslissen dat een in de loop van de arbeidsovereenkomst overeengekomen verhoging van het aanvangsloon moet geacht worden de door de werkgever niet doorgevoerde indexaanpassingen te compenseren (Arbh. Brussel 10 april 1984, (verkort) J.T.T. 1984, 496, noot).

Terug naar “Loon”