Nieuwe job -> Vakantiegeld, eindejaarspremie... Hoe zit dat?

DaXearo
Topic Starter
Berichten: 4

Nieuwe job -> Vakantiegeld, eindejaarspremie... Hoe zit dat?

#1 , 11 mei 2011 10:28

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn laatste werkweek bij mijn huidige werkgever.
Ik ben hier in dienst sinds 10/2003 en heb besloten van werk te veranderen. (Heb ondertussen ook al een nieuwe job begonnen. Daar begin ik op 23/05). Momenteel zit ik in PC218.

Een aantal zaken zijn mij niet duidelijk:

* Wanneer krijg ik het vakantiegeld? Van wie krijg ik dat? Hoeveel vakantiegeld zal dat +- zijn? Moet ik daarvan iets afgeven aan mijn toekomstige werkgever?
* Ik heb momenteel nog 13 betaalde vakantiedagen open staan. Worden die uitbetaald door mijn huidige werkgever? Of kan ik deze nemen bij mijn toekomstige werkgever?
* Op hoeveel betaalde vakantiedagen heb ik recht in 2012?
* Heb ik recht op een eindejaarspremie dit jaar? Van wie krijg ik dat en hoeveel? Wanneer krijg ik dat?
* Hoe zal mijn loon er +- uit zien de eerstvolgende maanden?

Sorry voor de vele vragen! :p

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rockaway
Berichten: 30

#2 , 12 mei 2011 08:50

Proficiat met je nieuwe job,

ik zit momenteel in de zelfde situatie en weet het volgende:

Het vakantiegeld (overige 13 dagen + dubbel vakantiegeld dit jaar + deel verworven vakantiedagen voor volgend jaar, +- 10 voor u , + dubbel vakantiegeld volgend jaar (voor die 10 dagen), + eindejaarspremie die reesds verworven is) wordt uitbetaald samen met uw loon van mei.
in 2012 zal je dus al 10 dagen vakantie betaald zijn, dus de overige zijn betaald deze niet.
Dit jaar gaje wss nog voor 6/12 eindejaarspremie krijgen op het einde van het jaar van je nieuwe werkgever.

Als je dit jaar nog congé neemt zal deze wel onbetaald zijn (omdat je ze op voorhand uitbetaald zal krijgen)

correct me if i'm wrong.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 12 mei 2011 12:02

Als je dit jaar nog congé neemt zal deze wel onbetaald zijn (omdat je ze op voorhand uitbetaald zal krijgen)

correct me if i'm wrong.
Hierbij: je dient je vakantie-attesten binnen te brengen bij je nieuwe werkgever, die dan de nog op te nemen vakantiedagen van je loon zal houden, waarna je ze wel kan/moet opnemen (het niet opnemen van wettelijke vakantie mag niet).

Dit aftrekken van het loon gebeurt op de voor de werknemer voordeligste wijze, dwz aan het laagste loon van de 2 werkgevers dit jaar.

Reclame

puttemanp
Berichten: 615

#4 , 12 mei 2011 14:17

In PC 218 is het zo dat je je recht op eindejaarspremie verliest als je zelf ontslag neemt (tenzij je opzegperiode loopt tot wanneer de premie uitbetaald wordt.) Er is dus geen pro-rata voorzien.
Verder is het contractueel vaak bepaald dat je effectief in dienst moet zijn op de dag van de uitbetaling om er uitspraak op te maken.

Opgelet, uw nieuwe werkgever zal een vereekening van het reeds ontvangen vakantiegeld maken op het moment dat het vakantiegeld uitbetaald wordt (meestal in mei of juni). Zorg er dus voor dat je de ontvangen vervroegde vakantiegelden bijhoudt (kan grote som zijn) om niet voor verassingen te staan volgend jaar.

Greetz,

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 mei 2011 14:46

In PC 218 is het zo dat je je recht op eindejaarspremie verliest als je zelf ontslag neemt (tenzij je opzegperiode loopt tot wanneer de premie uitbetaald wordt.) Er is dus geen pro-rata voorzien.
pc 218 heeft als ik het goed voor heb de regeling dat je wél EJP krijgt als je zelf ontslag neemt op voorwaarde dat je meer dan 5 jaar in dienst bent (wat hier zo is).

(schiet me niet dood als dit niet zo is)

xena

#6 , 12 mei 2011 17:12

In PC 218 is het zo dat je je recht op eindejaarspremie verliest als je zelf ontslag neemt (tenzij je opzegperiode loopt tot wanneer de premie uitbetaald wordt.) Er is dus geen pro-rata voorzien.
pc 218 heeft als ik het goed voor heb de regeling dat je wél EJP krijgt als je zelf ontslag neemt op voorwaarde dat je meer dan 5 jaar in dienst bent (wat hier zo is).
niet altijd , zie hiervoor best cao 29/5/1989 art 5

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 12 mei 2011 20:28

Wie zou er géén recht op hebben als je zelf ontslag neemt én meer dan 5 jaar in dienst bent?
"Hebben recht op een premie naar rato van de prestaties van het lopende werkjaar, de bedienden die in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voor zover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen"."

xena

#8 , 12 mei 2011 20:37

Wie zou er géén recht op hebben als je zelf ontslag neemt én meer dan 5 jaar in dienst bent?
"Hebben recht op een premie naar rato van de prestaties van het lopende werkjaar, de bedienden die in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voor zover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen"."
ga eens antwoorden zoals u ; lees eerst eens aandachtig het volledige art 5

dit is niet van toepassing .........................

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 mei 2011 21:26

gezien men hier bezig was over de mensen die wél een eindejaarspremie krijgen indien ze in dienst blijven, waren die zaken niet van toepassing. Ik lees maw altijd een artikel volledig en pas het ook volledig toe op de situatie :)

Terug naar “Loon”