Loon bij wettelijk samenwonen

kruimel
Topic Starter
Berichten: 11

Loon bij wettelijk samenwonen

#1 , 02 mei 2011 16:55

Hallo

Ik heb mijn vriend sinds eind vorig jaar ten laste aangezien hij onbezoldigd zaakvoerder van een BVBA is (we zijn wettelijk samenwonend), daardoor verdien ik 220 euro netto meer.
Nu zou hij willen overschakelen naar een gewoon bediendecontract of eventueel bezoldigd zaakvoerder worden.
Dat betekent dat ik 53 euro minder zal verdienen als dan we gewoon feitelijk samenwonend waren.

Dus ik zou het wetttelijk samenwonen willen opzeggen van zodra hij van regeling verandert.
Gaat de belastingen hier moeilijk over doen als we dat in de helft van het jaar zouden opzeggen, krijgen we dan trouwens een gezamelijke belastingsbrief of moet je daarvoor een heel jaar wettelijk samenwonend zijn?
Wat zijn de eventuele repercussies als ik dit wijzig???

Alvast bedankt voor de informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 04 mei 2011 12:16

voor de personenbelasting geldt de toestand op 1 januari van het aangifte jaar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2011 16:48

Interessant, dus wettelijk samenwonen heeft een negatief gevolg inzake loonberekening ten opzichte van feitelijk samenwonen? begrijp ik dit correct? Ikzelf woon namelijk ook feitelijk samen (we huren samen een woning) en hebben al overwogen om wettelijk samen te wonen. Maar als dit inderdaad een negatieve invloed op onze lonen zou hebben, kunnen we dit beter uitstellen tot op een moment dat het echt voordelig is (lening aangaan of iets dergelijks)? Klopt deze redenering? (Sorry voor het "kapen" van deze draad, maar ik denk dat beide digen wel samen horen, niet?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mei 2011 18:52

voor de personenbelasting geldt de toestand op 1 januari van het aangifte jaar.
idd. En daarnaast zal het verschil voor de belastingen afhankelijk zijn van het verdiende bedrag. Als midden in het jaar er plots inkomsten komen, zal het totaal belastbaar bedrag nogal meevallen.

@Gebruiker21: indien je beide een inkomen hebt, valt het al bij al mee. Ik heb de berekening voor mij & m'n vriendin gedaan en het scheelt ons 40 euro op jaarbasis ;). In het geval van de OP is het verschil groot doordat zij met een huwelijkscoëfficient zitten. Bij hen is de situatie zo dat het inkomen van de ene partner (fictief) 0 is.

kruimel
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 17 mei 2011 14:56

Jojan en JPV, bedankt voor jullie antwoord.
We zullen afwachten dan, ik hoop dat het al bij al inderdaad zal meevallen!

Nu, ik heb het via de bruto-netto calculator van vacature berekend. Daar kan je alle situaties eens uitproberen en het klopt tot op de cent na bij mij op het werk, dus en het scheelt per persoon 54 euro. Dus als wij beiden een inkomen hebben, gaat er door het wettelijk samenwonen (versus het feitelijk samenwonen wel te verstaan!!) 54 euro van mijn NETTOloon af, op maandbasis trouwens. Als dit bij JPV niet zo is, vraag ik me af waarom???
Wat is het verschil dan? Weet iemand dit?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 mei 2011 20:16

wat er afgaat door extra bedrijfsvoorheffing is niet altijd de correcte extra afhouding. Alles hangt af van de volledige fiscale situatie.

Wij waren 2 individuën mét een loon die gingen wettelijk samenwonen. Dat is een groot verschil tussen 2 personen die wettelijk samenwonen en waarvan de ene plots een inkomen krijgt en niet meer wettelijk samenwoont. Voor jou kan het verschil idd groot zijn. Gewoon logisch, doordat je inkomensituatie totaal verandert.

Concreet:
Wij:
Man: inkomen, niet wettelijk samenwonend => inkomen, wettelijk samenwonend
Vrouw: inkomen, niet wettelijk samenwonend => inkomen, wettelijk samenwonend

Jullie:
Man: geen inkomen, wettelijk samenwonend => inkomen, niet-wettelijk samenwonend
Vrouw: inkomen, wettelijk samenwonend => inkomen, niet-wettelijk samenwonend

xena

#7 , 18 mei 2011 00:43

daardoor verdien ik 220 euro netto meer.
Dus ik zou het wetttelijk samenwonen willen opzeggen van zodra hij van regeling verandert.

ik heb maar een heel kleine opmerking , als je uw situatie wijzigt houd dan rekening met 1 januari

stel dat je zowat het hele jaar geniet van het bedrijfsvoorheffingsvoordeel en in december wijzig je de situatie dan krijg je heel waarschijnlijk een flink gepeperde rekening in uw brievenbus

Tattie
Berichten: 158

#8 , 28 jul 2011 22:15

met mn ex en ik ondertussen 6 jaar terug scheelde dat maar effe en 3000 euro in ons voordeel.... als ik het goed heb betaalde ik toen 250€ en hij 2200€ aan belastingen, het jaar dat we wettelijk samenwoonden kregen we gezamelijk 1600 terug!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 jul 2011 07:26

kan nooit zo'n groot verschil maken met enkel die wijziging (tenzij 1 van beiden niks verdiende en veel kinderen ten laste had). Meer dan waarschijnlijk waren er nog andere zaken die veranderden.

Tattie
Berichten: 158

#10 , 30 jul 2011 15:52

neen toch niet JPV, eerste jaar toch niet (die die ik vermeldde dus) en er was maar 1 kind ten laste...

Terug naar “Loon”