Gelijkheid of niet

eerlijkheid
Topic Starter
Berichten: 16

Gelijkheid of niet

#1 , 12 dec 2006 17:57

Beste,

Graag had ik jullie deskundige mening over het volgende gekend.

Stel, je bent in dienst bij een studiebureau, met een contract voor welomschreven werk. Voor de uitvoering van het werk wordt je gedetacheerd naar de klant.

Daar op het kantoor bij de klant voer je de werkzaamheden uit maar maak je geen deel uit van het personeel dat in vast dienstverband is.

Dit bedrijf gaat verhuizen op het einde van het jaar. Er wordt wel een week vakantie (algemene sluiting) voorzien tussen Kerstmis en Nieuwjaar.

De laatste twee werkdagen voor de week vakantie word voorzien voor inpakken en verhuizen.

Ongeveer 9 dagen voor de laatste werkdag krijgen de "niet" vaste werknemers te horen dat zij de vrijdag (22 december en laatste werkdag)
niets op het kantoor kunnen komen doen. Zij worden niet op het kantoor verwacht zo staat er geschreven.

U begrijpt wel goed dat de meesten geen extra dag verlof meer hebben. Als zij voor 1 dag bij hun eigen werkgever dan niet terecht kunnen, gezien dat er een detacheringscontract is, dan moeten zij een dag "onbetaald verlof" nemen.

Is dit een gewone en normale gang van zaken? Kan men de mensen op zo'n moment voor voldongen feiten stellen?

Alvast vriendelijk dank voor jullie mening.

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 13 dec 2006 12:13

Art.20. De werkgever is verplicht:1?. de werknemer te doen arbeiden op de WIJZE,TIJD en PLAATS zoals is overeengekomen...(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 dec 2006 14:05

?Art.20.De werkgever is verplicht :1? de werknemer te DOEN arbeiden op de wijze, TIJD en plaats zoals is overeengekomen...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

?Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet.Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen?[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].

?Kan in hoofde van de werkgever een contractuele fout uitmaken het zich ervan onthouden zijn werknemer te doen werken,onafhankelijk van het niet betalen van het overeengekomen loon?(Cass. 31 maart 1966,Pas. 1966,I,995).

De werkgever kan dit nalaten evenmin eenzijdig omzetten in vakantie.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

eerlijkheid
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 14 dec 2006 18:09

Beste mensen,

Hierbij wil ik jullie bedanken voor de reactie op mijn onderwerp.

Het moge gezegd dat door jullie inzet heel wat mensen al een eindje verder geholpen worden.

Nogmaals wil ik jullie van harte bedanken. :D

Met vriendelijke groeten

Terug naar “Loon”