Opzegtermijn voor bediende

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

Opzegtermijn voor bediende

#1 , 11 apr 2011 14:58

Ik heb een arbeidsovereenkomst voor bedienden, onbepaalde duur en voltijds.
Hoe kan ik op voorhand mijn opzegtermijn redelijk inschatten om mijn ontslag in te dienen.
In mijn overeenkomst staat volgende passage:
In toepassing van de bepalingen voorzien in art. 82 p 5 van de wet op de arbeidsovereenkomsten van 03/07/1978, wordt hierbij uitdrukkelijk overeengekomen dat ingeval deze overeenkomst na verloop van de proeftijd wordt beëindigd door de werkgever de opzeggingstermijn drie maanden per begonnen schijf van vijf jaar anciënniteit zal bedragen
De proefperiode is voorbij, ik ben minder dan 2 jaar in dienst. Brutojaarloon is groter dan 60.654Euro

Als ik bij HRM mensen navraag krijg ik erg verschillende antwoorden voor de opzegtermijn:
- 6 weken (vermits voor werkgever beperkt tot 3 maanden)
- 3 maanden (vermits voor werkgever beperkt tot 3 maanden)
- toepassen formule Claeys -> 5 maanden
- onbepaald, maximaal 6 maanden (vermits >60.654Euro)

Kan ik me ergens op beroepen om de opzegtermijn zo kort mogelijk te houden? De nieuwe werkgever kan geen half jaar wachten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 11 apr 2011 15:07

In onderling overleg met een maximum van 6 maanden. Als jullie er in onderling overleg niet uitkomen zal het de arbeidsrechtbank zijn die een beslissing neemt.

RainDream
Berichten: 43

#3 , 11 apr 2011 15:09

Gezien jouw brutoloon zo hoog is, is het maximaal 6 maanden (indien loon hoger dan 61.071 euro), maar in dit geval kan je uiteraard ook gewoon overeenkomen met de werkgever.
In het geval je brutojaarloon meer dan 30.535 euro is en minder dan 61.071 euro mag je opzeggingstermijn niet langer zijn dan 4,5 maand.

Het is een combinatie van verschillende factoren: je anciënniteit in het bedrijf & je jaarloon.
Was je een 'gewone' bediende, dan is het idd 6 weken vanaf de eerste dag van de volgende maand.

De enige manier om het kort te houden is onderling overeenkomen..

Reclame

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 11 apr 2011 15:27

De enige manier om het kort te houden is onderling overeenkomen..
Ik vreesde er al voor. Natuurlijk wil de nieuwe werkgever eerst weten waar hij aan toe is... en als ik mijn ontslag indien (want pas daarna kan ik natuurlijk de termijn overeenkomen) is er geen weg meer terug... ff roulette spelen :?

Blijkbaar heb ik me dus laten vangen in de overeenkomst, vermits er daar expliciet staat dat het voor de "werkgever" tot drie maanden beperkt is , komt hij er beter van af dan ik, als hij moeilijk doet kan hij me 6 maanden "blokkeren" ...
Als hij ontslag geeft is hij op 3 maanden van me af.... :(

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 apr 2011 15:59

nee, hij kan je geen 6 maand blokkeren. Rechspraakt volgt meestal dit: de opzeggingstermijn is de termijn die nodig is om een vervanger te vinden. Niet hoelang hij er effectief over doet of de tijd die hij nodig heeft om iemand op te leiden, wel de tijd die hij normalerwijs nodig heeft om iemand anders te vinden.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 13 apr 2011 08:57

“Art.82...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...§ 5. Wanneer het jaarlijks loon 32 200 EUR overschrijdt op het ogenblik van de indiensttreding, mogen de door de werkgever in acht te nemen opzeggingstermijnen, in afwijking van § 3, ook vastgesteld worden bij overeenkomst, gesloten ten laatste op dat ogenblik...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

In 2011 is door indexering 16100 = 30535;19300 = 36604;32200 =61071(Belgisch Staatsblad 12/11/2010 )
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 apr 2011 09:21

Ik zou mijn ontslag niet geven voor het nieuwe contract getekend is, moest ik van jou zijn. Je nieuwe werkgever moet maar begrip kunnen opbrengen voor de situatie waarin jij je bevindt. Desnoods laat hij het nieuwe contract pas ingaan na de maximale opzegperiode voor jou.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#8 , 18 apr 2011 14:28

Ik zou mijn ontslag niet geven voor het nieuwe contract getekend is, moest ik van jou zijn. Je nieuwe werkgever moet maar begrip kunnen opbrengen voor de situatie waarin jij je bevindt.
Idd. kan ik niet eerder mijn ontslag geven als nadat ik nieuw contract heb... Maar het helpt natuurlijk niet om ander werk te vinden, een nieuwe werkgever heeft gewoonlijk NU iemand nodig, en wil liefst geen half jaar wachten.

In elk geval bedankt voor de info.
Ik blijf het ervaren als een hiaat in de wetgeving: de werkgever is door een slimme formulering in het contract van mij verlost in 3 maanden, maar als werknemer kan ik moeilijker weg... Je zou dus al een advocaat moeten raadplegen bij het ondertekenen van een arbeidscontract...

Tip van de dag: alle kleine lettertjes goed lezen.

Lightning

#9 , 18 apr 2011 14:38

Uw toekomstige werkgever kent ook de wettelijke bepalingen i.v.m. opzegtermijnen, ... Als ze iemand aanwerven houden ze daar gewoonlijk al rekening mee dat de persoon die ze selecteren pas 3-6 maanden later kan starten. Treuzel dus niet te lang meer om te tekenen als ze u de job hebben aangeboden. Uw opzeg begint namelijk pas te lopen de eerste van de maand volgend op uw opzeg. Dus tekenen, opzeggen en opzegtermijn meedelen aan uw toekomstige werkgever. Als u te lang treuzelt nemen ze gewoon de volgende kandidaat.

Terug naar “Loon”