overuren en nachtwer

roosmuisje
Topic Starter
Berichten: 89

overuren en nachtwer

#1 , 06 apr 2011 15:15

Sinds 07/03/2011 werk ik als bediende. Volgens mijn contract werk ik 38u met een vastgesteld maandloon. Echter in mijn sector werk ik dusdanig veel meer dan 38u. Nu is er sinds kort ook ander werk bijgekomen, waardoor ik soms met de nacht moet werken (wat je nacht kan noemen van 16.00u tot ong. 03.00u en zelfs later). Maar op mijn loonfiche van de maand maart,staan nergens mijn overuren vermeld en er staat ook niets van de nachten. In het arbeidsreglement vind ik hier niets specifiek van weer. En als ik ga googelen naar pc 218, nachtvergoeding word ik er niet veel wijzer van. kan mij iemand raad geven aub. Ook heb ik een bedrijfswagen, maar daar staat ook niets van op mijn loonbon.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 09 apr 2011 11:31

als je functie in onderstaand art 2 staat , is het mogelijk dat je geen recht hebt op overuren

wet 10/2/1965
Art. 2. Als personen die met een leidende functie of met een vertrouwenspost zijn bekleed, worden beschouwd:
I. In alle sectors:
1. de directeurs, de onderdirecteurs, de zeevaartkapiteins, alsmede de personen die werkelijk gezag uitoefenen en die verantwoordelijkheid dragen voor de gehele onderneming of een belangrijke onderafdeling ervan;
2. de privé-secretarissen, alsmede één stenotypist, verbonden aan de dienst van de werkgever, van de directeur, van de onderdirecteur of van de zeevaartkapitein;
3. de personen die onder hun verantwoordelijkheid de onderneming tegenover derden kunnen verbinden;
4. de filiaalhouders die al of niet personeel onder hun gezag hebben;
5. de ingenieurs en de technische personeelsleden voor zover hun persoonlijke aanwezigheid voor de veiligheid van de werknemers en voor de veilige werking van de onderneming noodzakelijk is;
6. de personen belast met controle- of inspectieopdrachten, welke geheel of gedeeltelijk buiten de normale werkuren uitgeoefend moeten worden;
7. de hoofdmeestergasten en de conducteurs van werken, voor zover zij met de hoofdmeestergasten gelijkgesteld kunnen worden;
8. de fabricage- en atelierschefs, die werkelijk gezag uitoefenen of verantwoordelijkheid dragen;
9. de magazijnmeesters van nijverheids- of handelsondernemingen, voor zover zij rekenplichtig zijn over de stocks, verantwoordelijk voor de inventaris en personeel onder hun rechtstreeks en blijvend gezag hebben;
10. de stalmeesters;
11. de hoofdmachinisten, de hoofdmecaniciens, de hoofdstokers, de meestergasten-elektriciens, de hoofdmonteurs, de chefs van de mechanografie en de garagechefs, voor zover deze functies gezag en toezicht inhouden die op een geheel van personen en van machines betrekking hebben;
12. de chefs van de herstel- of onderhoudsdiensten, van de laad-, los-, klarings- en tractiediensten, de chefs van de ontvangdiensten, de chefs van de gasgeneratordiensten die voor de werking en de herstelling van de gasgeneratoren instaan;
13. de in de zeehavens tewerkgestelde waterklerken;
14. de huisbewaarders in een handels- of nijverheidsonderneming;
(15. doctors in de diergeneeskunde) <KB 10-07-1970>
II. In het mijnbedrijf:
1. de chefs-porions en porions;
2. de voorarbeiders en werkleiders bovengronds;
3. de meestergast-mijnwerkers;
4. de opzichters ondergronds;
5. de schietmeesters;
6. de chef-lampenisten.
III. In de ceramieknijverheid:
1. de hoofdgieters;
2. de hoofdovenisten.
IV. In de metaal- en glasnijverheid:
de hoofdraffineerders.
V. (In de hotels, spijshuizen en drankslijterijen :
1. de zaaldirecteurs, de oberkelners, de hofmeesters, de oberkelners/hofmeesters roomservice of maîtres d'hôtel, voor zover zij bij de fooiverdeling niet in aanmerking komen en geen kelnerdienst verrichten, dat wil zeggen voor zover zij niet werkelijk en regelmatig deelnemen aan de dienst voor het opnemen van de bestelling, het samenstellen van het eetmaal, het bereiden of het doorsnijden van gerechten, het aanbevelen van wijn, en zij het recht hebben zonder tussenkomst van de werkgever personeel in dienst te nemen of te ontslaan;
2. de keukenverantwoordelijke of keukenchef, de restaurantmanager of de restaurantdirecteur, de gerant of de chef-gerant, die het bevel heeft over een ploeg van ten minste drie personen, leerlingen uitgezonderd;
3. de econoom, de aankoper of manager purchasing/purchaser;
4. het hoofd huishouding of executieve housekeeping;
5. de hoofdboekhouder of de boekhouder die de bedienden van de boekhouding leidt;
6. de gouvernante/huisdame/huismeester, gouvernante d'étage of verantwoordelijke kamermeisjes/jongens, van de verdieping die door de werkgever betaald wordt, geen kamermeisjesdienst verricht en het bevel heeft over ten minste zeven kamermeisjes of een dienst van ten minste dertig kamers;
7. de hoteldirecteur, op voorwaarde dat deze persoon het werkelijk gezag uitoefent en de verantwoordelijkheid draagt over ten minste negen werknemers in de onderneming, leerlingen uitgezonderd.) <KB 2001-10-09/33, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 27-10-2001>
VI. In de elektriciteitsnijverheid:
1. de netoversten;
2. de postwachters.
VII. In de banken:
de incasseerders, voor zover er niet meer dan twee officieel aangestelde incasseerders zijn, per zetel, kantoor of agentschap.
VIII. In de koopvaardijvloot:
1. de eerste officieren, de hoofdwerktuigkundigen, de eerste hofmeesters en de eerste scheepscommissarissen;
2. de wachtoversten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 apr 2011 15:10

Persoonlijk heb ik bijna 40 jaar vele overuren gedaan. Moest op het laatst maar 37 uur per week werken, maar deed er gemiddeld bijna 50 per week, en dit gedurende vele tienatllen jaren. Nooit 1 frank (euro) overuur gezien. Mijn funktie staat wel op nummer 3 op de lijst hieronder. Was kaderlid, wedde en bonussen waren wel niet zo hoog als die van de banken :( .Ofwel doe je je werk graag of je veranderd van werk. De keuze is volledig vrij voor de werknemer.

Reclame

Jerommeke
Berichten: 78

#4 , 15 apr 2011 17:12

Persoonlijk heb ik bijna 40 jaar vele overuren gedaan.
Nooit 1 frank (euro) overuur gezien.

.Ofwel doe je je werk graag of je veranderd van werk. De keuze is volledig vrij voor de werknemer.
Sorry hoor, maar dit slaat nergens op.
Als je overuren maakt, waarmee bedrijfsleiders zich kunnen verrijken, is het niet meer dan normaal dat je hiervoor betaald word.
Gratis werken, kan je in ieder bedrijf doen, men zal je overal graag zien komen.

Werkgevers die weigeren een vergoeding te betalen, zouden ze moeten bestraffen.
De grote jan uithangen is mooi, maar zeg dan ook dat dit op de rug van je personeel is, i.p.v. een pretentie uit te stralen alsof je de wereld aan je k*nt hebt hangen.
Velen vergeten, dat ze zonder personeel nergens staan... :evil:

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 apr 2011 19:46

[Werkgevers die weigeren een vergoeding te betalen, zouden ze moeten bestraffen.
Mijn werkgever heeft nooit geweigerd een vergoeding te betalen. Ik was kaderlid, en ik hoop dat je weet wat dat inhoud. De job stopt niet om 17.00 uur en er is geen prikklok.
Ik deed dit werk uit eigen keuze. Had ik het anders gewild dan was ik wel ergens gaan werken waar een grote prikklok was en stond ik al om 16.55 Hr aan de klok te wachten om de tikken. Aan iedereen de vrije keuze.

xena

#6 , 16 apr 2011 03:06

Gratis werken, kan je in ieder bedrijf doen,
toch niet elk uur dat betaald moet worden moet men ook verlonen onverschillig of de werknemer er mee of niet mee akkoord zou gaan . doe je het toch dan heeft de arbeidsinspectie het wettelijk vermoeden dat het zwartwerk is

Jerommeke
Berichten: 78

#7 , 18 apr 2011 00:37

Mijn reactie ging in eerste instantie op de zin: "Ofwel doe je je werk graag of je veranderd van werk. De keuze is volledig vrij voor de werknemer"
Dat komt over als, ofwel doe je je overwerk gratis, of je rot maar op.
Dat is dus de grootste onzin.

toch niet elk uur dat betaald moet worden moet men ook verlonen onverschillig of de werknemer er mee of niet mee akkoord zou gaan . doe je het toch dan heeft de arbeidsinspectie het wettelijk vermoeden dat het zwartwerk is
Leg dan eens uit, waarom een werkgever, als je bv een 38 uur contract hebt, en eist dat je bv iedere dag 1 uur langer werkt, met welk recht hij niet ieder overuur moet verlonen?.

xena

#8 , 18 apr 2011 12:36

toch niet elk uur dat betaald moet worden moet men ook verlonen onverschillig of de werknemer er mee of niet mee akkoord zou gaan . doe je het toch dan heeft de arbeidsinspectie het wettelijk vermoeden dat het zwartwerk is
Leg dan eens uit, waarom een werkgever, als je bv een 38 uur contract hebt, en eist dat je bv iedere dag 1 uur langer werkt, met welk recht hij niet ieder overuur moet verlonen?.
de bepalingen in de arbeidswet zijn dwingende bepalingen hiervan kan je niet afwijken onverschillig of je dat nu wel of niet wilt voor degene die onder het toepassingsgebied vallen van die bepaling , de werknemers uit art 2 , 10/2/1965 vallen niet onder het toepassingsgebied dus kan het op hun ook niet van toepassing zijn

http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwNews ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

De werknemers die een vertrouwenspost bekleden of een leidinggevende functie uitoefenen, zijn niet onderworpen aan een aantal bepalingen betreffende de arbeidsduur. Ze kunnen dan ook geen aanspraak maken op inhaalrust voor de uren gepresteerd boven hun normale arbeidsrooster, noch op de betaling van overloon.

Jerommeke
Berichten: 78

#9 , 18 apr 2011 21:26

O mijn excuus.
Ik had niet door, dat dit ging over werknemers met een vertrouwens of leidinggevende functie.
Bovenaan had ik over bediende gelezen, zonder vermelding vertrouwens of leidinggevende positie.
:oops:

Echter, toch blijf ik erbij, wet of geen wet, voor niks gaat de zon op... :wink:

xena

#10 , 19 apr 2011 06:24

O mijn excuus.

Echter, toch blijf ik erbij, wet of geen wet, voor niks gaat de zon op... :wink:
ni nodig vond het een schitterende opmerking

voor het netto voordeel van hun firmawagen + tankkaart moet ik al wat overuurtjes presteren

nazmul
Berichten: 189

#11 , 28 mei 2011 16:54

Mijn functie staat in de lijst op 5 (programmeur).

- Ik werk elke dag zaterdag + zondag + maandag tot en met vrijdag
- Elke dag en nacht, moet ik werken van 8u00 tot 1/2/3u00
- Geen verlof, geen vakantiem, volledige stress

Ik heb nog nooit 1 euro extra ontvangen, als kado minstens, ik doe uitstekend mijn job.

Ik wil niet mijn werk verliezen, als een vreemdeling duurt het 1 jaar
om een nieuwe job te vinden.
(ik vind het spijtig dat mensen misbuik maken van mijn situatie)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 mei 2011 21:44

een programmeur hoort normaal gezien niet bij "5". Veiligheid mag je strikt interpreteren. Hoeft niet de veiligheid van data te zijn bvb.

Terug naar “Loon”