Zwanger en werk zoeken

xena

Re: Zwanger en werk zoeken

#16 , 16 jun 2011 12:02



1ste voorwaarde :
het OCMW is verplicht je een leefloon uit te betalen ...........dit is in Belgie een recht
denk dat dit toch net iets te gemakkelijk wordt voorgesteld , maar het is wel waar een zwangere vrouw geniet enkele voordelen graag de wetteksten hiervoor aub zodat deze vrouw weet wat haar rechten zijn als toekomstige moeder .

"het ocmw is verplicht" "een recht" als en slechts als en zeker niet onvoorwaardelijk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 jun 2011 12:46

Zie eens op de websides van de OCMW en je zal zien dat je er recht op heeft als je een kind heeft en ook zwanger bent .

http://www.ocmw.antwerpen.be/infobrochures/LEEFLOON.pdf

http://www.zelfhulpgroep-desleutel.net/leefloon.htm

http://www.ocmwboom.be/SocialeDienstver ... fault.aspx
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 16 jun 2011 13:01

denk dat dit toch net iets te gemakkelijk wordt voorgesteld , maar het is wel waar een zwangere vrouw geniet enkele voordelen graag de wetteksten hiervoor aub zodat deze vrouw weet wat haar rechten zijn als toekomstige moeder .

"het ocmw is verplicht" "een recht" als en slechts als en zeker niet onvoorwaardelijk
het is idd niet onvoorwaardelijk, maar de voorwaarden staat in de quotes van Jojan. Werkbereidheid is de belangrijkste, maar binnen de medische mogelijkheden. Zwangerschap is zeker een medische beperking.

Reclame

jojan
Berichten: 739

#19 , 16 jun 2011 14:39

Als TS recht heeft op een ziekteuitkering omwille dat ze niet meer kan werken/de stage doen, dan is het OCMW verplicht het leefloon stop te zetten. (voorwaarde 6). Maar het is wel vind ik de taak van de maatschappelijk assistente om dit (mee) in orde te brengen, vooraleer het leefloon stop te zetten.
Het is wel erg moeilijk om een goedadvies over dit soort dossier te geven, zonder het volledige dossier te kennen. Vaak speelt er in dit soort dossiers ook voorgeschiedenis mee. (Hiermee wil ik noch TS noch het betreffende OCMW beschuldigen.).

Iedereen die aan de juiste voorwaarden voldoet heeft wel degelijk een onvoorwaardelijk recht op een leefloon. Daar is de wetgever duidelijk in.

xena

#20 , 17 jun 2011 09:25

Iedereen die aan de juiste voorwaarden voldoet heeft wel degelijk een onvoorwaardelijk recht
natuurlijk vanaf het betaald is , is het gratis

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 17 jun 2011 10:40

huh? je hoeft zelfs nog nooit betaald te hebben...

ik zie niet in waar je punt op slaat.

xena

#22 , 17 jun 2011 13:54

huh? je hoeft zelfs nog nooit betaald te hebben...

ik zie niet in waar je punt op slaat.
als je aan de voorwaarden voldoed is het onvoorwaardelijk , dat is mijne inziens hetzelfde als zeggen vanaf het betaald is , is het gratis . hoe kan iets onvoorwaardelijk zijn als je eerst aan de voorwaarden moet voldoen ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 17 jun 2011 21:07

ah, ik dacht dat "betaald" sloeg op RSZ-bijdragen.

Het onvoorwaardelijk recht op leefloon wil zeggen dat leefloon een basisrecht is (is iets beter uitgedrukt), je kan er dus altijd recht op hebben, mits je je naar de voorwaarden wil schikken. Het is niet dat je zomaar aan bepaalde voorwaarden moet voldoen of je anders nooit recht op zal hebben.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#24 , 18 jun 2011 03:27

Als TS recht heeft op een ziekteuitkering omwille dat ze niet meer kan werken/de stage doen, dan is het OCMW verplicht het leefloon stop te zetten. (voorwaarde 6). Maar het is wel vind ik de taak van de maatschappelijk assistente om dit (mee) in orde te brengen, vooraleer het leefloon stop te zetten.
Het is wel erg moeilijk om een goedadvies over dit soort dossier te geven, zonder het volledige dossier te kennen. Vaak speelt er in dit soort dossiers ook voorgeschiedenis mee. (Hiermee wil ik noch TS noch het betreffende OCMW beschuldigen.).

Iedereen die aan de juiste voorwaarden voldoet heeft wel degelijk een onvoorwaardelijk recht op een leefloon. Daar is de wetgever duidelijk in.
Al mijn rechten zijn onderzocht door mezelf en het ocmw en ik krijg geen ziekte- noch werkloosheidsuitkering dus ik heb alleen kindergeld op dit moment. De zaak komt pas voor in december ... tegen dat het zover is heb ik wrsl werk en dan is het eigenlijk ook al niet meer nodig he. Ik versta dat allemaal niet goed waarom het niet sneller voorkomt

xena

#25 , 18 jun 2011 09:24

Al mijn rechten zijn onderzocht door mezelf en het ocmw en ik krijg geen ziekte- noch werkloosheidsuitkering dus ik heb alleen kindergeld op dit moment. De zaak komt pas voor in december ... tegen dat het zover is heb ik wrsl werk en dan is het eigenlijk ook al niet meer nodig he. Ik versta dat allemaal niet goed waarom het niet sneller voorkomt
heb je al een pro deo ? vraag desnoods een beslissing in kort geding dit kan zelfs tijdens het gerechtelijk verlof , ik begrijp niet dat een inleidende zitting pas in december is normaal duurt dit tussen de 4 en 8 weken , wanneer is je verzoekschrift ingediend en voor welke rechtbank ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 18 jun 2011 10:11

Al mijn rechten zijn onderzocht door mezelf en het ocmw en ik krijg geen ziekte- noch werkloosheidsuitkering dus ik heb alleen kindergeld op dit moment. De zaak komt pas voor in december ... tegen dat het zover is heb ik wrsl werk en dan is het eigenlijk ook al niet meer nodig he. Ik versta dat allemaal niet goed waarom het niet sneller voorkomt
ik heb het dacht ik al gezegd, maar scan eens de beslissing in (of fotografeer die) waardoor je geen steun van het OCMW zou kunnen krijgen.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#27 , 24 jun 2011 12:04

Ik heb het verzoekschrift ingedient bij de arbeidsrechtbank, dit moest zo blijkbaar ?
JPV uiteraard staat er op die papieren niet de echte reden hé, dat is net mijn probleem... ze hebben mij trouwens vanalles laten ondertekenen en als ik een kopie vroeg zeiden ze dat de raad eerst moest tekenen en dat ik pas dan recht had op een kopie. Dan kreeg ik een brief dat de raad niet akkoord was met het door mij ondertekende document, maar heb nooit een kopie gekregen. Ik heb die papieren moeten ondertekenen van mijn begeleidster, die beweerde dat ik anders geen leefloon meer zou krijgen. Dus tekende ik uiteraard (ik moest zoveel zaken tekenen dus) en 't is net dat papier dat ze nu tegen mij gebruiken omdat ik getekend heb dat ik zou gaan werken. Maar mijn begeleidster zei dat dit pas na mijn bavelling was en de raad heeft daar dan van gemaakt : wij hebben nu bewijzen dat je wil gaan werken dus je krijgt niks meer. En dan hebben ze mij schorsingen gestuurd, waardoor ik niks meer heb buiten kindergeld en ik kom echt niet rond. Mijn ex nam deze maand al de huur over maar ik kan gewoon amper eten kopen. Mijn moeder ziet het ook niet meer zitten dat ik elke dag kom bedelen voor eten, zij heeft het zelf ook niet breed.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#28 , 24 jun 2011 12:40

Het is voor mij nu vooral onduidelijk wanneer ik mag gaan werken want volgens familieleden moet ik verplicht een aantal weken rusten na de bevalling, maar is dit ook echt zo of mag ik eventueel iets bepaald van werk aannemen bijvoorbeeld 3 weken na de bevalling ?

jojan
Berichten: 739

#29 , 24 jun 2011 12:45

Betwistingen ivm met leefloon zijn inderdaad een bevoegdheid van de arbeidsrechtbank. Ik hoop dat er spoedig voor u een lichtje komt aan het eind van deze lange tunnel.

In principe moet u minimum 9 weken bevallingsrust nemen.

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#30 , 24 jun 2011 13:54

Ik heb het verzoekschrift ingedient bij de arbeidsrechtbank, dit moest zo blijkbaar ?
JPV uiteraard staat er op die papieren niet de echte reden hé, dat is net mijn probleem... ze hebben mij trouwens vanalles laten ondertekenen en als ik een kopie vroeg zeiden ze dat de raad eerst moest tekenen en dat ik pas dan recht had op een kopie. Dan kreeg ik een brief dat de raad niet akkoord was met het door mij ondertekende document, maar heb nooit een kopie gekregen. Ik heb die papieren moeten ondertekenen van mijn begeleidster, die beweerde dat ik anders geen leefloon meer zou krijgen. Dus tekende ik uiteraard (ik moest zoveel zaken tekenen dus) en 't is net dat papier dat ze nu tegen mij gebruiken omdat ik getekend heb dat ik zou gaan werken. Maar mijn begeleidster zei dat dit pas na mijn bavelling was en de raad heeft daar dan van gemaakt : wij hebben nu bewijzen dat je wil gaan werken dus je krijgt niks meer. En dan hebben ze mij schorsingen gestuurd, waardoor ik niks meer heb buiten kindergeld en ik kom echt niet rond. Mijn ex nam deze maand al de huur over maar ik kan gewoon amper eten kopen. Mijn moeder ziet het ook niet meer zitten dat ik elke dag kom bedelen voor eten, zij heeft het zelf ook niet breed.
zoals gezegd: wat is de reden die ze op papier zetten? het is tegen die beslissing dat je in beroep moet gaan en deze die hier van belang is. dus zouden we, om goed te kunnen oordelen, die redenen moeten weten.

Terug naar “Loon”