Zwanger en werk zoeken

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Zwanger en werk zoeken

#1 , 03 apr 2011 16:10

Aangezien ik deze maand mijn laatste inkomen gekregen heb en ik eind juni moet bevallen zit ik met de volgende vragen ...

Mag ik eigenlijk nu werken via interim ? Moet ik echt zwangerschapsverlof nemen ? Zoja, hoelang voor de bevalling begint dit en wanneer eindigt het ? Ik heb geen recht op werkloosheidsuitkering dus ik zit helemaal strop en zonder enige vorm van inkomen (krijg alleen nog kindergeld) kan ik mijn zoon van bijna 6 geen onderdak of eten geven ... Wat doe ik bovendien als ik geen werk vind. Ik ben ten einde raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 apr 2011 19:54

U moet, voor de vermoedelijke bevallingsdatum, 1 week van uw bevallingsverlof opnemen. Bevalt u vroeger, bent u die dagen die nog niet opgenomen zijn kwijt. Tot 1 week voor uw uitgerekende datum mag u dus nog werken.

Let op, zwaar werk, nachtwerk, of werken met kinderen mag voor een deel van de zwangerschap niet.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 03 apr 2011 21:18

Ik werkte (stage) met kinderen en kreeg een leefloon van het ocmw, maar doordat ik deze stages niet meer kon doen heeft het ocmw beslist om het leefloon stop te zetten. Ze zetten mij daarmee in een onhaalbare situatie, want ik mag absoluut niet met kleine kinderen werken van de arts (heb ik schriftelijk bewijs van overgemaakt aan de ocmw) wegens geen antistoffen ... maar daar hebben ze geen oor naar. Hoe ik de rekeningen en vooral mijn eten en onderdak betaal interesseert hen niet.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 apr 2011 11:36

Kan je niet iets regelen via uw ziekenkas? Moet toch mogelijk zijn, gezien het niet kunnen werken een medische oorzaak heeft.

xena

#5 , 04 apr 2011 12:18

Ik werkte (stage) met kinderen en kreeg een leefloon van het ocmw, maar doordat ik deze stages niet meer kon doen heeft het ocmw beslist om het leefloon stop te zetten.
pro deo nemen en beroep laten aantekenen tegen deze beslissing

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#6 , 08 apr 2011 07:07

Kan je niet iets regelen via uw ziekenkas? Moet toch mogelijk zijn, gezien het niet kunnen werken een medische oorzaak heeft.
Heb ik geprobeerd maar was negatief.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 08 apr 2011 07:08

Ik werkte (stage) met kinderen en kreeg een leefloon van het ocmw, maar doordat ik deze stages niet meer kon doen heeft het ocmw beslist om het leefloon stop te zetten.
pro deo nemen en beroep laten aantekenen tegen deze beslissing
Zal ik sowieso moeten doen, ben ermee bezig maar op kantoor van ocmw zeggen ze dat dat niks zal uithalen, ze zullen mij dan wel schorsingen geven zeggen ze

Gehenna
Berichten: 43

#8 , 26 apr 2011 17:17

Dus op 18 jaar tijd is er niks veranderd?!
3 dagen voor ik moest bevallen (jonge moeder, geen inkomen, ocmw) moest ik van het ocmw mij gaan aanbieden voor een stage in het kader van een tewerkstellingsprogramma.
Daar hebben ze mij onmiddelijk naar huis gestuurd, een papier opgemaakt voor het ocmw dat ik niet in staat was om te werken waarna ze mijn leefloon geschrapt hebben omdat ik niet in staat was ... Uiteraard kreeg ik een inkomen van de ziekenkas maar de schorsing van het ocmw ging pas in na het bevallingsverlof. En als 21 jarige weet je niet waar je moet zijn voor gratis rechtshulp en het ocmw ... wel, ik was geschorst van alle hulp. Met alle gevolgen en veel schulden van dien.
Ik dacht dat dat verleden tijd was. Voor mij misschien, maar anderen zitten blijkbaar in dezelfde situatie!
Om het vliegend sch*** te krijgen is het!

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 09 jun 2011 13:48

Ja, je mag interimwerk doen.
En je mag werken tot 1 week voor de uitgerekende datum.
Als je daarvoor bevalt dan ben je die week kwijt, je hoeft nadien ook niet de resterende 15 op te nemen, dit mag je kiezen.
Je krijgt een uitkering van de mututaliteit, maar daarvoor moet je hen contacteren.

Ik ben vorig jaar ook onverwacht werkloos geworden, paar dagen later wist ik dat ik zwanger was, ik ben dan interims gaan doen tot aan de bevalling (ik had wel ook nog een verbrekingsvergoeding gehad), ben dan de volle 15 weken thuis geweest, heb 1 maand gestempeld en ben nu terug vast aan de slag.

Veel succes alvast, het was idd een minder leuke periode door de onzekerheid, maar je komt er wel door.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#10 , 13 jun 2011 05:49

Geen enkele interim wil mij tewerk stellen, dus dan maar na de bevalling, maar ik moet dan 9 weken wachten ? Of mag ik bijvoorbeeld al na 4 weken gaan werken ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jun 2011 15:53

Bijtje het OCMW is verplicht je een leefloon uit te betalen en zeker als je zwanger bent en een kind ten laste heeft, dit is in Belgie een recht
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#12 , 15 jun 2011 10:12

Je mag zo snel als je zelf wil na de bevalling terug aan het werk.
Juist het ziekenfonds verwittigen dat zij dan op tijd stoppen met betalen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 15 jun 2011 11:51

klopt in ieder geval niet voor mensen die in loondienst (minimaal 7 of 9 weken rust) of als zelfstandige werken (2 weken verplichte rust)

xena

#14 , 15 jun 2011 20:12

Bijtje het OCMW is verplicht je een leefloon uit te betalen en zeker als je zwanger bent en een kind ten laste heeft, dit is in Belgie een recht
gelieve de wettelijke basis waaruit je dat recht kan afleiden er bij te zetten
waarvoor dank

jojan
Berichten: 739

#15 , 16 jun 2011 08:21

Xena,

de wet inzake het recht op maatschappelijke integratie van 26/05/2002

De wet (art.2) bepaalt dat elke persoon recht heeft op maatschappelijke integratie. Dit recht kan onder de voorwaarden bepaald in deze wet bestaan uit een tewerkstelling en/of leefloon die al dan niet gepaard gaat met een geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie.
Het leefloon is een financiële uitkering die je kunt ontvangen als je aan volgende voorwaarden voldoet
Voorwaarden:

1ste voorwaarde : de nationaliteit
Je bent ofwel:

Belg
Staatloos
Een erkende vluchteling
Als vreemdeling in het bevolkingsregister ingeschreven

2de voorwaarde : je leeftijd
Je bent ofwel:

Minstens 18 jaar oud
Jonger dan 18 jaar en:
je bent ontvoogd door het huwelijk
je bent zwanger,
je hebt kinderen ten laste

3de voorwaarde : werkelijke verblijfplaats
Je verblijft gewoonlijk en bestendig in België op legale wijze.

4de voorwaarde : je inkomen
Je hebt geen inkomen of een inkomen dat lager is dan het leefloon. In het laatste geval past het OCMW enkel het verschil bij.

5de voorwaarde : je bent bereid te werken
Deze voorwaarde geldt tenzij je gezondheid en je specifieke situatie het niet zouden toelaten te werken.
Het OCMW kan je eventueel een betrekking voorstellen in het kader van artikel 60 § 7, waardoor je je sociale rechten (o.a. werkloosheidsuitkering) kan terugkrijgen en werkervaring opdoet.

6de voorwaarde: je rechten laten gelden op uitkeringen die je kunt genieten op basis van de Belgische of buitenlandse sociale wetgeving
Het leefloon is het allerlaatste sociale vangnet. Als je werkelijk al het mogelijke hebt gedaan om op een andere wijze aan een inkomen te geraken, bijvoorbeeld via een werkloosheidsuitkering of tegemoetkomingen aan personen met een handicap of recht hebt op een onderhoudsgeld of anderen, dan pas heb je recht op een leefloon.

7de voorwaarde : voor diegenen jonger dan 25 jaar
Je ondertekent het contract om mee te werken aan een voor jouw persoonlijk ontwikkeld project voor maatschappelijke integratie.
Dit contract is een project op maat, dat in samenspraak en overleg met je wordt uitgewerkt om je recht op een maatschappelijke integratie door tewerkstelling te realiseren. Zo’n contract kan ook worden afgesloten met een persoon vanaf 25 jaar, ofwel op verzoek van het OCMW, ofwel op verzoek van de persoon zelf.
Voor deze personen heeft het OCMW geen verplichting om te voorzien in een tewerkstelling.
Wanneer de aanvrager voldoet aan de algemene voorwaarden voorzien in de wet, wordt zijn recht op maatschappelijke integratie gerealiseerd wanneer het OCMW hem een leefloon toekent.

Terug naar “Loon”