Zwanger en werk zoeken

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Re: Zwanger en werk zoeken

#31 , 06 jul 2011 05:45

Ergens in oktober heb ik gemeld dat ik in verwachting was en dat ik van de school een onderzoek moest doen ivm eventuele risicofactoren voor de ongeboren baby als ik stage zou blijven doen in de kinderopvang. Er werd mij gezegd op het ocmw dat, wanneer ik geen antistoffen zou hebben en dus geen stage mocht doen wegens medische redenenen, er niets zou veranderen. Ik verwachtte mij dan ook niet aan een probleem. In diezelfde periode ben ik dan ook dat onderzoek laten uitvoeren en heb ik aan het ocmw het bewijs bezorgd dat ik geen stage mag doen met kinderen.

Ik ben toen op het kantoor moeten komen en zij hebben mij uitgelegd dat de raad niet akkoord is dat ik mijn stage pas na mijn bevalling doe en dat ze mijn leefloon zouden stopzetten als ik geen stage zou doen. Ik heb dit toen met de school en het OCMW besproken en mijn leerkrachten hebben duidelijk aan het ocmw uitgelegd dat zij onmogelijk een stage kunnen toestaan aan iemand die geen antistoffen heeft.

De mensen van op kantoor beweren dat zij hun best hebben gedaan voor mij maar dat de raad hiermee niet akkoord kon gaan. Ik heb toen een papaier moeten ondertekenen dat ik bereid was om te gaan werken. Dit zou mijn allerlaatste kans zijn om mijn leefloon te behouden tot aan de bevalling. IK ondertekende dit papier en vroeg om een dubbeltje en kreeg als antwoord dat ik pas een dubbeltje krijg als de raad had ondertekend voor akkoord.

De raad ging echter niet akkoord met dit papier maar had ondertussen wel mijn handtekening dat ik "wil gaan werken" en dat is exact wat zij in hun brief hebben gezet : dat ik sinds januari niet meer wil studeren en dat zij daar bewijzen van hebben.

Zo is het echter nooit bedoelt geweest want ik wilde uiteraard eerst mijn studies afmaken maar mijn begeleidster kwam met dat verhaal af en ik had het beter niet getekend maar het klonk allemaal onschuldig op dat moment.

Ik ben dan in een depressie geraakt want ik wist dat ik niks meer zou krijgen en ik ben werk gaan zoeken maar niemand wilde mij aannemen want iedereen zag heel snel dat ik zwanger was. Momenteel zit ik al de derde maand zonder inkomen en ben ik afhankelijk van allerlei mensen die mij in leven houden.

Ik ben al mijn rechten kwijt. Onlangs had ik een rechtzaak tegen mijn vorige verhuurder en ik had een pro deo ingeschakeld. Ik heb hier zwart op wit dat hij gratis voor mij zou werken en nu kreeg ik opeens bericht dat hij die zaak toch moet aanrekenen aangezien ik geen leefloonmeer heb en dus geen bewijs van inkomsten kan voorleggen. Hetzelfde voor de kinderopvang... ik moet de volle dagprijs betalen omdat ik geen inkomsten kan voorleggen. Een mens maakt zich voor minder van kant ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#32 , 06 jul 2011 15:11

Heeft u al contact opgenomen met het justitiehuis dichts bij uw woonplaats? http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... -plan.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht kunnen zij u verder helpen hoe het juridisch verder moet. U hebt qua inkomen momenteel alleen kindergeld als ik het goed begrijp en u ontvangt geen andere uitkering + u krijgt geen leefloon meer van het OCMW en u betwist dit voor de arbeidsrechtbank. Laat nagaan of u via een "bewijs van onvermogen" wel gebruik kan maken van gratis rechtsbijstand (pro deo).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 18 jul 2011 22:50

Bijtje, wat hebben ze effectief in die brief gezet. Dat je wil gaan werken is niet noodzakelijk een reden om leefloon stop te zetten. Kan je eens de letterlijke tekst hier neerschrijven

(nu pas terug uit vakantie)

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#34 , 26 jul 2011 11:36

De brieven liggen bij de advocaat (andere zaak) maar ik verwacht ze ieder moment terug

Terug naar “Loon”