vrouw ten laste

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

vrouw ten laste

#1 , 26 mar 2011 10:22

Mijn vrouw gaat misschien ontslag nemen om voor de kinderen te zorgen. Nu vraag ik me af of ik haar ten laste kan nemen op mijn werk en hoeveel loonsverschil dit dan zou geven?
MVG, Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 26 mar 2011 11:08

Mijn vrouw gaat misschien ontslag nemen om voor de kinderen te zorgen. Nu vraag ik me af of ik haar ten laste kan nemen op mijn werk en hoeveel loonsverschil dit dan zou geven?
uw vrouw kan je niet ten laste nemen , u kan wel gebruik maken van het huwelijksquotient art 87/88 wib 92

http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/vrag ... ipp3.htm#A" onclick="window.open(this.href);return false;
U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste
nemen:

uw kinderen of geadopteerde kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen;
de kinderen die u volledig of hoofdzakelijk ten laste heeft; Voorbeeld: kinderen van wie de ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet
uw ouders, uw grootouders, enz.;
uw broers en zusters;
de personen die u - toen u kind was - ten laste hadden. Voorbeeld: een tante die u na het overlijden van uw ouders tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen
Opgelet!!!

Personen die niet in deze lijst voorkomen, kunnen in geen geval als fiscaal ten laste worden beschouwd. Uw echtgenoot, de persoon waarmee u wettelijk samenwoont of met wie u een feitelijk gezin vormt, kunnen bijgevolg nooit als ten laste beschouwd worden.


http://www.taxtalk.be/nl/index.php?tag= ... ti%C3%ABnt" onclick="window.open(this.href);return false;

somabi
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 27 mar 2011 09:52

Als ik het goed begrepen heb is er een verschil tussen ten laste op voor de belastingen en ten laste op je loonbrief?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2011 13:12

Als uw vrouw niet gaat werken is ze niet "ten laste" maar door het huwelijksquotiënt moet je minder belasting betalen. Dit is ook te zien op je loonbrief, er zal minder bedrijfsvoorheffing worden ingehouden.
Hoeveel kan je hier zien: http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl/pu ... en2011.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

kruimel
Berichten: 11

#5 , 02 mei 2011 16:59

Bij mij is dat toevallig 220 euro netto!
Best wel een leuk bedrag om zomaar extra te krijgen natuurlijk...

yoxan
Berichten: 15

#6 , 01 nov 2011 08:07

We zijn onlangs getrouwd.
Mijn vrouw is al een geruime poos tijdskrediet aan het nemen met een beperkte vergoeding ( ongeveer 165€ ).
Volgens mijn werkgever heb ik door deze vergoeding geen recht op vermindering van de bedrijfsvoorheffing. ik heb nog maar 1 loonbrief ontvangen als gehuwd persoon en dat was 25€ netto minder dan normaal.

Mijn vraag is of het dan niet beter is dat ze ontslag neemt zodat we een hoger bedrag recupereren via mijn salaris? Het is toch zo goed als zeker dat ze na afloop van het tijdskrediet haar ontslag gaat indienen en stopt met werken.

Alle informatie is welkom.

Thanks!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 nov 2011 06:43

nee. De bedrijfsvoorheffing is een voorheffing, geen definitieve heffing. De regularisatie daarvan komt achteraf, op de belastingsbrief. Het kan dus zijn dat jullie een niet onaanzienlijke som terugkrijgen van de belastingen.

Kan je even op je loonfiche kijken van de laatste maand en het brutobelastbaar bedrag vermelden (= het bedrag na aftrek van RSZ)? En dan graag ook het bedrag van de bedrijfsvoorheffing die afgehouden werd. Het zou kunnen zijn dat je werkgever een verkeerde afhouding doet. Normaal zou er immers, als gehuwde met een persoon met een inkomen van <200 euro, minder moeten afgehouden worden dan als alleenstaande. Wss houdt hij geen rekening met het lage inkomen van je vrouw.

Sowieso is het NOOIT interessant om ook maar 1 euro inkomsten af te staan, gezien elke euro slechts voor een deel belast wordt, nooit 100% of meer.

yoxan
Berichten: 15

#8 , 09 nov 2011 11:44

@ JPV,

Bedankt voor uw tip. Omdat het inkomen van mijn vrouw lager is dan 200€ heb ik inderdaad recht op een vermindering van de bedrijfsvoorheffing. Mijn werkgever heeft contact opgenomen met hun sociaal secretariaat die de fout hebben bevestigd. Aanpassing is gebeurd + rechtzetting van vorige maand.

Bedankt JPV!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 nov 2011 13:38

De factuur voor het advies wordt ook naar uw werkgever gestuurd :p

orfelia verscheure
Berichten: 20

#10 , 08 feb 2012 09:43

hoi,
momenteel ben ik in zwangerschapsverlof en neem daarna nog voltijds ouderschapsverlof. op 23 mei moet ik normaal weer gaan werken maar met drie kleine kinderen in huis lijkt het ons beter dat ik full time huismoeder ben. is het fiscaal dan voordeelig als we dat doen want eerlijk, ik begrijp niet veel van die fiscale termen. mijn man en ik hebben samen ons huis gekocht en we hebben 3 kinderen samen die nu al op mijn man zijn naam staat. zijn netto inkomen is gemiddeld 1500euro kunt u me zeggen wat hij gemiddeld zal krijgen als ik ook "ten laste" van hem ben.

bedankt!!!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 08 feb 2012 10:38

dat is onmogelijk om op basis van deze gegevens te zeggen. Wat is zijn brutoloon/maand?

orfelia verscheure
Berichten: 20

#12 , 08 feb 2012 12:57

brutoloon is rond 2300euro(met 2 kinderen te laste ondertussen is er van dec een derde kindje bij)

Tope
Berichten: 916

#13 , 08 feb 2012 13:25

Drie TS (somabi/yoxan/orfelia verscheure) in één thread maakt het geheel wel moeilijk om volgen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 08 feb 2012 14:08

brutoloon is rond 2300euro(met 2 kinderen te laste ondertussen is er van dec een derde kindje bij)
Met brutoloon van 2300 en 3 kinderen ten laste is het nettoloon:
- indien vrouw geen inkomen heeft: 1951,52 euro
- indien vrouw een inkomen heeft: 1715,60 euro

orfelia verscheure
Berichten: 20

#15 , 08 feb 2012 14:10

bedankt jpv. we moeten we dan meer of minder personenbelastingen betalen(of maakt dat gn verschil)?

Terug naar “Loon”