Uitkering (doppen): hoeveel na beperkte werkperiode?

Vragertje
Topic Starter
Berichten: 1

Uitkering (doppen): hoeveel na beperkte werkperiode?

#1 , 19 mar 2011 01:04

Beste allen

Ik zal mijn situatie uitleggen (in de vorm van een histoire):

- Ik ben 22, woon alleen en ben niet samenwonend of gehuwd.

- 1 september: beëindiging schoolcarriere en ingeschreven bij VDAB als schoolverlater
- periode oktober - november in totaal voor 6 weken gewerkt via interim als bediende (brutoloon ong. 1750 eur)
- begin december tot 23 januari opnieuw bij VDAB ingeschreven
- 23 januari - 8 maart als bediende gewerkt rechtstreeks bij een bedrijf (brutoloon 2000 eur)
- sinds 10 maart weer ingeschreven als werkloze en nog steeds schoolverlatersperiode (denk ik?): geen inkomen

Nu de vraag: stel dat mijn wachtperiode afgelopen is en ik wil dan naar de hulpkas gaan om een uitkering aan te vragen, wat ga ik ongeveer kunnen verwachten?
Na enig uitzoeken heb ik kunnen vinden dat ik niet voldoende heb gewerkt (dit zou minimaal 1 jaar moeten zijn), maar ik heb al gewerkt en bijhorende bijdragen, rsz etc afgestaan: ik heb dus toch ook recht om vergoed te worden omdat ik al heb gewerkt? (ik hoop uiteraard opnieuw werk te hebben dan)

Mvg
uw Vragertje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vandevelde
Berichten: 26

#2 , 19 mar 2011 14:38

Ik denk dat je na 9 maand wachtuitkeringen zal genieten, als alleenstaande.

Zie link RVA

http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Echte werkloosheid heb je pas na 312 dagen werk in een periode van 18 maanden. Dan wordt gekeken naar je laatste loon en mag je rekening houden met ongeveer 60 % van je laatste inkomen.

Reclame

Terug naar “Loon”