kosten voor wagen : correcte berekening

vandevelde
Topic Starter
Berichten: 26

kosten voor wagen : correcte berekening

#1 , 15 mar 2011 20:05

Graag had ik wat raad gehad om met de personeelsverantwoordelijke te kunnen bespreken.

Dagelijks doe ik 120 km met de wagen van en naar het werk.
Maandelijks krijg ik ongeveer 120 € als verplaatsingsvergoeding. De dieselkosten voor het werk komen ongeveer op 250maand€. Dus 130 € op te leggen eigenlijk.

Jaarlijks doe ik ongeveer dus 30.000 km met de wagen, om te kunnen werken.

Tuurlijk liggen mijn kosten veel hoger.
Stel dat ik een nieuwe wagen koop van 20.000€ is hij door de vele km na 5 jaar eigenlijk op (30.000 km voor het werk, ongeveer 15.000 km privé = 45.000 km/jr).

Is er daar een vaste formule voor om te kunnen zeggen : dat zijn mijn kosten (diesel, waardeverlies wagen, onderhoud/slijtage, ...) om te komen werkn?

Ik veronderstel een beetje dat mijn nieuwe wagen na 5 jaar en met 200.000 km bijv. nog 4.000€ waard is.
Wat kosten 150.000 km voor het werk op 5 jaar ?

Niet slim natuurlijk, zo ver werken ...

Dank voor tips en raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2011 14:59

Ik denk dat de meeste mensen met een wagen geld opleggen om te kunnen gaan werken, hoor. Normaal heeft een bedrijf gewoon een vaste vergoeding per dag, gebaseerd op het aantal kilometers. Bij mij is dit een kleine 4 € (woon op ongeveer 35 km van mijn werk). Dit dekt dus zeker niet alle kosten.

Een formule om te berkenen wat het je maandelijks kost, zo'n eigen wagen? Misschien zoiets:
- Brandstof
- Jaarlijkse afschrijvingswaarde / 12 (eventueel restwaarde ook verrekenen)
- Kosten voor de keuring / 24 (als je keuringsbewijs 2 jaar goed blijft)
- Verzekering / 12
- Belasting / 12
- Jaarlijks onderhoud / 12
- Eventueel uitzonderlijke herstellingen dat jaar / 12

Wat wil je eigenlijk bekomen? Een hogere bijdrage voor je woon-werkverkeer? Ik denk niet dat ze dit individueel gaan aanpassen hoor.

Als ik mijn kosten bereken op basis van bovenstaande formule, kom ik aan een maandelijkse kost van meer dan 400 €, terwijl ik maar 80 € betaald krijg als vergoeding. Maar ik denk niet dat ik bij onze HR dienst moet gaan eisen om 300 € meer te krijgen in de maand, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

RainDream
Berichten: 43

#3 , 18 mar 2011 15:11

Ik heb ook 150 km per dag gereden om te werken. Mijn wg gaf me geen verplaatsingsvergoeding hoor.
Op zich moet de WG je geen verplaatsingsvergoeding betalen. Als hij/zij dat doet, is dat een geste.

Nu ik ben zelf personeelsverantwoordelijke. Ik heb mijn collega een tankkaart gegeven maar met een beperkt bedrag.
Wat wil je precies, dat ze jouw verplaatsingsvergoeding naar boven trekt?

Reclame

xena

#4 , 18 mar 2011 17:08

beter eens in onderwerp belastingen vragen of het opbrengt je beroepskosten te bewijzen ipv het forfaitaire

wil wel eens weten wat je allemaal als werknemer nog kan inbrengen buiten je vervoers(auto)onkosten als je uw beroepskosten bewijst

RainDream
Berichten: 43

#5 , 18 mar 2011 17:10

Volgens mijn boekhouder, als je bv. je wagen afbetaalt, mag je je interesten ook bijrekenen als kost.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2011 10:52

beter eens in onderwerp belastingen vragen of het opbrengt je beroepskosten te bewijzen ipv het forfaitaire

wil wel eens weten wat je allemaal als werknemer nog kan inbrengen buiten je vervoers(auto)onkosten als je uw beroepskosten bewijst
Als IT-er kan je hardware & internetconnectie (als je bijvoorbeeld geregeld van thuis uit werkt), boeken, cursussen en dergelijke ook (al dan niet gedeeltelijk) inbrengen. Blijft een feit dat je serieus wat moet kunnen inbrengen, ofwel héél erg ver van je werk wonen (kilometers) voor het voordeliger is om te kosten te bewijzen ipv voor het forfait te kiezen. Ikzelf raak er in ieder geval nooit aan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#7 , 21 mar 2011 12:34

beter eens in onderwerp belastingen vragen of het opbrengt je beroepskosten te bewijzen ipv het forfaitaire

wil wel eens weten wat je allemaal als werknemer nog kan inbrengen buiten je vervoers(auto)onkosten als je uw beroepskosten bewijst
Als IT-er kan je hardware & internetconnectie (als je bijvoorbeeld geregeld van thuis uit werkt), boeken, cursussen en dergelijke ook (al dan niet gedeeltelijk) inbrengen. Blijft een feit dat je serieus wat moet kunnen inbrengen, ofwel héél erg ver van je werk wonen (kilometers) voor het voordeliger is om te kosten te bewijzen ipv voor het forfait te kiezen. Ikzelf raak er in ieder geval nooit aan.
en om er verzorgd bij te lopen als je met de klanten onderhandeld bvb. kleding , kapper , verzorgingsproducten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 mar 2011 07:18

die 3 zaken zal je al moeilijk (zeker de 2 laatste) kunnen inbrengen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mar 2011 14:35

die 3 zaken zal je al moeilijk (zeker de 2 laatste) kunnen inbrengen.
Een ex-collega (verkoop-afdeling) bracht wel de werkelijke beroepskosten binnen, en kon zijn kledij voor een stuk inbrengen. De andere twee zaken zullen volgens mij idd moeilijk zijn. Maar kledij lukt dus wel (indien verantwoord).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#10 , 22 mar 2011 17:42

die 3 zaken zal je al moeilijk (zeker de 2 laatste) kunnen inbrengen.
Een ex-collega (verkoop-afdeling) bracht wel de werkelijke beroepskosten binnen, en kon zijn kledij voor een stuk inbrengen. De andere twee zaken zullen volgens mij idd moeilijk zijn. Maar kledij lukt dus wel (indien verantwoord).
Optie 1: Jan bewijst zijn beroepskosten niet, maar neemt genoegen met het wettelijk kostenforfait:
Wettelijk kostenforfait = 3.029 euro.
Voordeel = 1.660 euro
Optie 2: Jan bewijst zijn beroepskosten wel:
WOON-WERKVERKEER:
85 kmx 2 x 215 x 0,15 euro = 5.483 euro
600 (intrest) x (85 x 2 x 215) / 39.000 = 562 euro
WONING:
270.000 / 33 (afschrijving) x 10% = 818 euro
400 (OV) x 10% = 40 euro
7.000 (intrest) x 10% = 700 euro
3.500 (energie) x 10%=350 euro
1.200 / 3 (afschrijving PC) x 50% = 200 euro
TOTAAL:
Werkelijke beroepskosten = 8.153 euro
VOORDEEL: 4.335 euro
Door de aftrek van zijn werkelijke beroepskosten bespaart Jan 2.675 euro.


http://www.taxtalk.be/nl/2010/06/23/tip ... erknemers/" onclick="window.open(this.href);return false;

er zijn blijkbaar toch nog een aantal zeer intressante zaken die je mogelijk kan inbrengen als werknemer

bartvdv
Berichten: 1911

#11 , 22 mar 2011 20:58

Volgens mij komt kledij zelfs niet meer in aanmerking als aftrekpost - zelfs niet voor een vertegenwoordiger - tenzij het om specifieke werkkledij gaat zoals een 'stofjas' een 'salopet' enz. Maar de kosten voor een (maat-)pak worden gewoon verworpen.

xena

#12 , 23 mar 2011 06:00

tenzij het om specifieke werkkledij gaat zoals een 'stofjas' een 'salopet' enz.
wet 11/2/1946
Art. 103bis3. Het is verboden de werknemers toe te staan hun eigen werkkledij aan te schaffen en er henzelf het onderhoud van te laten verzekeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mar 2011 13:15

Maar de kosten voor een (maat-)pak worden gewoon verworpen.
Ik spreek over een situatie van een drietal jaar geleden. Toen werden deze kosten blijkbaar niet verworpen (als ik mijn collega van toen mag geloven). Geen idee of dit ondertussen veranderd is, maar het is altijd mogelijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 23 mar 2011 22:32

tenzij het om specifieke werkkledij gaat zoals een 'stofjas' een 'salopet' enz.
wet 11/2/1946
Art. 103bis3. Het is verboden de werknemers toe te staan hun eigen werkkledij aan te schaffen en er henzelf het onderhoud van te laten verzekeren.
niemand verbied je extra werkkledij aan te schaffen die je nuttig vindt. Net zoals specifiek werkmateriaal ook mag aangekocht worden en als kosten ingebracht worden. Gewone kledij is echter moeilijker.

xena

#15 , 24 mar 2011 02:27

tenzij het om specifieke werkkledij gaat zoals een 'stofjas' een 'salopet' enz.
wet 11/2/1946
Art. 103bis3. Het is verboden de werknemers toe te staan hun eigen werkkledij aan te schaffen en er henzelf het onderhoud van te laten verzekeren.
niemand verbied je extra werkkledij aan te schaffen die je nuttig vindt.
wat men zoal kan verstaan onder , het is verboden .

Terug naar “Loon”