Berekening Bruto - Netto : kinderen ten laste

vandevelde
Topic Starter
Berichten: 26

Berekening Bruto - Netto : kinderen ten laste

#1 , 06 mar 2011 14:19

Als je een getrouwd koppel bent, met 2 kinderen en je werkt beiden ....

Heb je dan beiden 2 kinderen ten laste voor de berekening van je loon ? Op de loonfiche : mag er dan bij man en vrouw : 'kinderen ten laste : 2' staan, of slechts bij 1 ? Moet je overeen komen van wie de kinderen ten laste zijn ?


Of hoe werkt dit eigenlijk ...

alvast dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2011 09:28

Yep, de kinderen kunnen maar bij één van beide ouders ten laste zijn, voor zover ik weet (is me toch zo verteld door onze HR-dienst toen mijn eerste kindje geboren werd). Idem voor de belastingsaangifte: enkel ten laste bij diezelfde ouder.

Wel geen idee of je bij twee kinderen, elke ouder één kind ten laste kan laten nemen. Daar heb ik nu geen idee van. (denk wel dat het fiscaal nadeliger is om het op die manier te willen doen, maar 'k zou wel eens willen weten of het sowieso al zou kunnen.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 mar 2011 21:10

sowieso is het fiscaal niet slim om bij elke werkgever 1 kind "aan te geven". De korting op de bedrijfsvoorheffing bij 2x1 kind (2x31 euro) is lager dan die van 2 kinderen (1x85 euro).

Uiteindelijk wordt alles toch rechtgetrokken bij gehuwden/wettelijk samenwonenden.

BEHALVE bij niet-wettelijk samenwonenden die meer dan 1 kind hebben, die hebben fiscaal een nadeel om elk 1 kind aan te geven, doordat hij belastingsbrieven niet samengesmeten worden.


Aantal kinderen ten laste Vermindering
1 31,00 EUR
2 85,00 EUR
3 229,00 EUR
4 418,00 EUR
5 618,00 EUR
6 817,00 EUR
7 1.016,00 EUR
8 1.231,00 EUR
meer dan 8 1.231,00 EUR verhoogd met 221,00 EUR per kind ten laste boven het achtste.

Reclame

Terug naar “Loon”