Loon onder barema in PC 218

pc218
Topic Starter
Berichten: 1

Loon onder barema in PC 218

#1 , 27 feb 2011 11:47

Ik werk als bediende in pc 218. Ik heb gemerkt dat mijn brutoloon al bijna een jaar lager is dan wat overeen komt met het barema.
Ik heb dit al een aantal keer besproken met mijn werkgever en ze willen dit niet rechtzetten in het verleden. Vanaf de eerste klacht is mijn brutoloon wel opgetrokken naar het baremaloon.
Dit is toch een teken dat ze weten dat ze fout zijn. Ik verdien nu dus het minimum loon.

Ook heb ik opslag gevraagd en ik zou deze krijgen, dit is mij beloofd, maar na een paar maanden en veel excuses heb ik die dus nog altijd niet gekregen.
Ik ben nu op zoek naar ander werk omdat ik deze situatie grondig beu ben en ze dus veel beloven maar niets doen. Zelfs waar ik recht op heb van het verleden willen ze niet rechtzetten.
Wat doe ik nu het beste? Naar de vakbond gaan? Of is het beter dat ik daar nog eventjes mee wacht totdat ik ander werk gevonden heb en dan naar de vakbond ga?
Het is maar dat de sfeer op het werk nog een beetje leuk blijft voor mij natuurlijk.

Heb ik recht op intrest of dergelijke? Mijn vakantiegeld & eindejaarspremie is daardoor ook te laag vermoed ik? En naar mijn pensioen van later toe heeft dit ook gevolgen vermoed ik?

Als ik van werk verander ga ik een opzeg moeten doen van 6 weken. Binnen een paar maanden kom ik in een nieuwe schijf van 5 jaar terecht en ga ik dus 3 maanden opzeg moeten doen.
Als ik voor de nieuwe schijf van 5 jaar geen ander werk gevonden heb, dan gaat het voor mij lastiger worden om ander werk te vinden omdat mijn opzegperiode langer is natuurlijk en meestal hebben ze liefst iemand die zo rap mogelijk kan beginnen. Mijn werk nu al opzeggen en de kat uit de boom kijken is lastig omdat ik een lening voor een huis heb lopen en heb ook 1 kind ten laste. Ik kan het mij dus niet veroorloven om een paar maanden zonder werk te zitten.

Dit gaat over een 700€ dat ik al die tijd te weinig heb gekregen.
Kan mijn werkgever ook een boete of dergelijke opgelegd worden door de bedrijfsvoorheffing of rsz? Over welke bedragen spreken we dan?
Misschien dat ik daarmee een drukkingsmiddel heb om een kortere opzegperiode overeen te komen als ik mijn ontslag geef?
Ik zou willen overeen komen dat ik bv geen opzeg moet doen als ik in ruil dan het achterstallig loon laat vallen? Of is dit geen goed idee?
Als ik een andere job heb die beter betaald dan het minimum verdien ik die 700€ zo ook terug omdat ik geen 3 maand opzeg moet doen en dus sneller een hoger loon heb.

Ik wil gewoon zo snel mogelijk van werk veranderen, maar ben bang dat ik aan mijn 3 maanden opzeg gehouden ga worden en dit zie ik niet echt zitten eerlijk gezegd.
Daarom had ik graag iets in handen gehad om zo te kunnen onderhandelen.

Graag wat advies!
Een gefrustreerde werknemer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 feb 2011 11:52

je kan tot 1 jaar na je ontslag loon eisen tot 5 jaar geleden via een rechtbank.

Je kan nu altijd eens de inspectie sturen (via de vakbond als je alle argumenten gedetailleerd wil hebben).

Je kan altijd proberen om loon te laten vallen in ruil voor geen opzeg, maar gezien je nu al geen kans op slagen hebt en de constructie (geen loon in ruil voor geen opslag) ook niet 100% legaal is, lijkt het me moeilijk.

xena

#3 , 27 feb 2011 21:09

je kan tot 1 jaar na je ontslag loon eisen tot 5 jaar geleden via een rechtbank.
wat verplicht je als eiser een vordering in te stellen op basis van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst , als eisende partij heb jij het keuzerecht

loonbeschermingswet 12/4/1965
Art. 46.De publieke rechtsvordering wegens overtreding van de bepalingen van deze wet en van de ter uitvoering ervan genomen besluiten verjaart door verloop van (vijf jaar) na het feit waaruit de vordering is ontstaan

burgerlijk wetboek
Art. 2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 feb 2011 07:51

Niet in alle gevallen geldt de termijn van 10 jaar, daarom is het veiliger om die 5 jaar te gebruiken.

xena

#5 , 28 feb 2011 12:58

Niet in alle gevallen geldt de termijn van 10 jaar, daarom is het veiliger om die 5 jaar te gebruiken.
hmmmm...;; er bestaat nog zoiets als vorderen in ondergeschikte orde in geval van twijfel

toch even opmerken loonbarema's zijn (meestal) vastgelegd in algemeen verbindend verklaarde sectoriele akkoorden en niet in individuele arbeidsovereenkomsten dus de beperking van art 15 zal niet aanvaard worden je kan zelfs een strafrechtelijk vordering instellen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 feb 2011 20:45

we hebben het hier over een uitleg van zijn rechten, niet over hoe je exact juridisch vordert.

Terug naar “Loon”