Vakantiegeld terugvordering kan dit zomaar?

basiel
Topic Starter
Berichten: 5

Vakantiegeld terugvordering kan dit zomaar?

#1 , 24 feb 2011 21:02

Beste forumleden,

Ik heb vrijwillig op 31 januari 2011 een bedrijf verlaten. Ik heb van hen dan mijn vakantiegeld uitbetaald gekregen en wacht nu op mijn vakantieattest. Nu krijg ik te horen dat ze dat niet kunnen afleveren omdat blijkbaar in april 2009 mijn vakantiegeld mis aangerekend is geweest. Ik heb een bedienden contract van onbepaalde duur en het sociaal secretariaat had mij volgens hen een loonbrief gestuurd met daarop een negatief saldo. Ze hebben dit echter niet van mijn loon afgehouden. Nu wil mijn vorige werkgever dit geld gewoon terugvorderen alvorens mij een vakantie attest te geven. Mijn vraag is kan hij dit zo maar doen daar dit dateert van meer +-2 jaar geleden zeker aangezien ik dit geld al lang heb uitgegeven en ik dit geen redelijke termijn vind om het terug te vorderen. Te meer omdat ik eigelijk moet boeten voor een fout die zij (werkgever + sociaal secretariaat) hebben begaan.

Wat zijn mijn opties en wat raden jullie aan?

Hartelijk bedankt
Basiel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2011 22:00

nee, dit kunnen ze niet standaard terugvorderen. Enkel indien ze het proberen via een onverschuldigde betaling (verjaring 10 jaar), maar daar is weinig kans op slagen.

Sowieso moeten ze je vakantiegeld betalen.

basiel
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 feb 2011 09:13

Hoi JPV,

Wat moet ik dan best doen? Zeggen dat het geld op is en daarbij laten? En hoe ga ik dan mijn vakantie attest krijgen want anders ga ik geen verlof kunnen nemen op mijn huidig werk.

Groeten
Basiel

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 feb 2011 10:32

sociale documenten opvorderen via aangetekende zending/vakbond/inspectie. Zij moeten dit afleveren.

xena

#5 , 25 feb 2011 21:18

mijn vakantiegeld mis aangerekend is geweest.
als het gaat om vakantiegeld dat u per vergissing teveel is betaald bent u verplicht het terug te betalen .

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 26 feb 2011 00:36

't gaat over loonbrief met negatief saldo. Uit wat ik hieruit begrijp is het loon dat uitbetaald is, maar vakantiegeld ervanaf getrokken. Uiteindelijk gaat het dan over een terugvordering van loon, niet van vakantiegeld.

Trouwens, zijn vakantieattest van dit jaar moet zonder vertraging gegeven worden. Ook zijn vakantiegeld van dit jaar moet betaald worden. Schuldherschikking is niet zomaar mogelijk

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 26 feb 2011 09:13

“Art.15.De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst...Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen...waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Blijkt een minnelijke regeling onmogelijk,wend u dan tot de Inspectie Sociale Wetten:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

xena

#8 , 26 feb 2011 10:31

't gaat over loonbrief met negatief saldo. Uit wat ik hieruit begrijp is het loon dat uitbetaald is, maar vakantiegeld ervanaf getrokken. Uiteindelijk gaat het dan over een terugvordering van loon, niet van vakantiegeld.
Ze hebben dit echter niet van mijn loon afgehouden. Nu wil mijn vorige werkgever dit geld gewoon terugvorderen
wat mag ik dan verstaan uit ;
-niet van mijn loon afgehouden
-dit geld gewoon terugvorderen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 feb 2011 15:04

volgens mij is het loon toen uitbetaald (effectief), maar vakantiegeld er vanaf getrokken (op de loonfiche).

Dus willen ze nu loon terugvorderen, gezien ze toen teveel loon hebben uitbetaald.

Terug naar “Loon”