Niet betaalde prestaties

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

Niet betaalde prestaties

#1 , 24 feb 2011 10:01

Indien men op voorhand weet dat betaalde prestaties niet of onvoldoende verloond gaan worden (volgens de geldende wetgeving en arbeidsreglementen), hetzij door documenten van de werkgever, hetzij door ervaring (aan te tonen prestaties, aan te tonen niet-verloning), kan men weigeren om deze prestaties in de toekomst uit te voeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2011 11:56

Dwangarbeid is volgens mij niet echt toegestaan in België, dus niemand kan u verplichten om te werken. Uiteraard kunnen er wel gevolgen zijn indien u bepaalde werken niet wil uitvoeren (geen betaling, ontslag, ...).

Misschien kan u ook wat duidelijker / concreter zijn in uw vraag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 feb 2011 12:39

Indien men op voorhand weet dat betaalde prestaties niet of onvoldoende verloond gaan worden (volgens de geldende wetgeving en arbeidsreglementen), kan men weigeren om deze prestaties in de toekomst uit te voeren, hetzij door documenten van de werkgever?
ja
, hetzij door ervaring (aan te tonen prestaties, aan te tonen niet-verloning)
ervaring is niet te bewijzen. Indien je natuurlijk regelmatig niet betaald werd voor prestaties én je hebt dit officieel aangeklaagd dan kan je bewijzen dat er bij de werkgever iets schort. Dan kan bvb (bvb voor rva) een werkweigering bij die werkgever verantwoorden.

Maar iets zegt me dat je redelijk wat in je vraag verzwijgt, dus daarom moet je er niet op rekenen dat dit een correct antwoord zal zijn, gezien je vage vraagstelling.

Reclame

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

#4 , 24 feb 2011 20:26

Om iets concreter te zijn, het gaat over vergoedingen voor permanentie.
Momenteel krijgen wij een vergoeding ter waarde van een half werkuur per dag, om instructies en mededelingen te ontvangen (betreffende winterweer).
Na enig opzoekwerk heb ik ontdekt dat als wij de instructie ontvangen dat wij ons paraat moeten houden, wij in sommige gevallen een grotere vergoeding dienen te krijgen (met name in het weekend), maar dat dit niet wordt toegepast. Er wordt zelfs verondersteld dat wij continue bereikbaar zijn, waardoor wij eigenlijk niet vrij zijn na de werkuren en in de weekends. Mijn vraag richtte zich dus op het mezelf onbereikbaar maken, indien de correcte vergoeding niet wordt gegeven.
Ga dus best officieel melden dat ik te weinig heb gekregen, en antwoord afwachten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2011 09:57

Wat staat er in je contract / arbeidsreglement over deze permanentie?

Ik begrijp de regeling ook niet echt goed. Is het zoiets? : Er zijn dagen dat jullie gewoon thuis zijn, en daar een half uur aanwezig / bereikbaar moeten zijn, zodat men jullie in dat half uur kan meedelen of jullie al dan niet moeten komen? En voor dit half uur, krijgen jullie een half uur loon?

Wat met dat "er wordt van jullie verwacht dat jullie continue bereukbaar zijn"? Als jullie continue bereikbaar moeten zijn, moeten jullie een soort wachtvergoeding krijgen per uur. Op een vorige werkplaats van mij dienden we ook om beurten bereikbaar te zijn 's avonds en 's nachts, en we kregen voor die uren ook een vergoeding. De kans dat we effectief opgeroepen werden was vrij klein, en als we dan toch opgeroepen werden, werden deze uren overuren die meer dan behoorlijk extra betaald werden. Maar al deze modaliteiten stonden wel beschreven in mijn arbeidscontract (bediende).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Topic Starter
Berichten: 6870

#6 , 25 feb 2011 12:06

Staat in het koninklijk besluit van 24 juni 1983 (enkel voor ambtenaren): dit is nog steeds geldig naar wachtvergoeding.
Hierin staat dat we ons een half uur bereikbaar dienen te houden, om verdere insctructies te ontvangen, en hiervoor krijgen we dan effectief een half uur loon. Deze instructies kunnen zijn niets, zijn daarna vrij; opkomen om uur x, waarbij we om uur x aanwezig dienen te zijn; of bereikbaar blijven omdat er nog niet kan gezegd worden of we moeten opkomen of niet.
In het laatste geval hebben we, volgens dit kb, recht op een grotere vergoeding in het weekend, omdat we de ganse dag beperkt zijn in onze activiteiten.
Dit wordt echter niet toegepast, plus dat in het jaarlijks opgemaakte reglement staat dat we via gsm continue bereikbaar moeten zijn (en dit is in tegenspraak met een dienstorder betreffende de organisatie, maar dat ga ik eerst zelf aankaarten).

Terug naar “Loon”