Werkloosheidsuitkering niet correct

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Werkloosheidsuitkering niet correct

#1 , 16 feb 2011 10:15

Iemand die me nog veel geld moet, betaalde dit maandelijks af, maar hij is werkloos en zijn werkloosheidsuitkering klopt nooit. Hij wordt op papier betaald voor 6 dagen per week, 49,? euro per dag en tijdens maanden waarin hij geen enkele dag gewerkt heeft, heeft hij al eens 250 euro gekregen, al eens 470 euro, maar deze bedragen kunnen dus niet kloppen. Mogen ze daar zomaar mee schommelen ? Hij kan zijn rekeningen niet meer betalen en mij dus ook niet meer. Aangezien ik binnenkort geen inkomen meer heb is dat wel problematisch. Wat kan hij doen zodat ze zijn werkloosheidsuitkering correct uitbetalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 feb 2011 07:49

Hij wordt (behoudens enkele uitzonderingen) betaald voor elke dag dat hij beschikbaar was voor de arbeidsmarkt en geen ander inkomen had. Als hij dus een aantal dagen niet betaald werd, zit het probleem bij een van die 2 zaken. Dat zijn zaken die hij moet navragen bij de uitbetalingsinstelling.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 17 feb 2011 10:08

Dat weet ik, maar deze beide voorwaarden zijn vervult dus het klopt gewoon niet. Hij heeft gebeld en ze zeggen elke keer dat het zo klopt. Op papier heeft hij altijd veel meer gekregen dan op de rekening. En hij heeft ook een papier waarop staat dat hij ongeveer 49 euro per dag krijgt en op een ander papier, van 14 dagen later staat dat hij 48 euro krijgt.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 feb 2011 10:33

jij kan niet weten of beide voorwaarden vervuld zijn. Het is niet omdat hij werk zoekt, dat hij beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Indien hij bvb niet naar de VDAB is geweest, kan hij al een schorsing gekregen hebben.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 20 feb 2011 15:07

JPV toevallig weet ik dat wel, anders kom ik het hier niet zeggen. Ik heb alle telefoon- en mailverkeer mee opgevolgd omdat ik hem eerst zelf niet geloofde. Bon, ze hebben vrijdag hun fouten rechtgezet van deze maand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 feb 2011 20:50

jij kan onmogelijk weten of hij altijd naar de VDAB is geweest. Tenzij je 24/24 voor zijn brievenbus zat en de brieven van de VDAB zo onderschepte.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 21 feb 2011 14:12

Als hij aan de telefoon hangt met de VDABmedewerker en de luidspreker staat op en ik hoor hen exact daarover praten en de VDABmedewerker zegt letterlijk dat hij inderdaad alle medewerking heeft gegeven ... dan kan ik dat wel weten. Zoals ik al zei, ik heb het mee opgevolgd én ze hebben hun fout reeds rechtgezet. Ik weet niet hoe jong u bent maar ik vind het vrij kinderachtig dat u hier probeert uw gelijk te halen over iets wat ik wel degelijk kan weten en waar u helemaal niets over weet ... Met zulke reacties helpt u niemand.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 21 feb 2011 20:25

Ik probeer je duidelijk te maken dat jij niet van iedereen kan weten of ze iets al dan niet gedaan hebben. Ik heb in de praktijk al zo vaak mensen tegengekomen die beweerden dat ze zeker zijn dat hun vriend(in) volledig in orde was met X/Y en dat ze me niet begrepen dat ik hen op hun woord niet wou geloven. Dit gewoon omdat ik even later dan diezelfde mensen mocht uitleggen waarom hun vriend(in) toch een schorsing kreeg, namelijk omdat ze ofwel niet naar de VDAB zijn geweest, ofwel bij de RVA een andere fout vastgesteld werd, ...

Hoe cru het ook is: nooit zomaar iemand geloven als er problemen zijn.

Waarom geloofde ik hem concreet niet: omdat elke maand waarin er een bedrag uitbetaald wordt, elke dag die kan uitbetaald worden, ook effectief uitbetaald wordt. Er wordt nooit een dag zonder reden NIET uitbetaald.

Terug naar “Loon”