voordrachten geven

Lena
Topic Starter
Berichten: 1

voordrachten geven

#1 , 28 nov 2006 19:43

Hallo,

kan iemand me zeggen wat ik moet doen als ik voordrachten zou willen geven in mijn vrije tijd (wel tegen vergoeding). mag ik brieven sturen naar verenigingen die ge?nteresseerd zouden kunnen zijn in de onderwerpen waarover ik voordrachten zou willen geven? Hoe zit dat dan met aangifte? Moet ik dat gewoon aangeven op mijn belastingsbrief? ik ben leerkracht van opleiding, weet niet of dat van belang is.

Waar vind ik hierover meer uitleg?

Alvast bedankt,

Lena

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 30 nov 2006 09:46

?Art.3.?1.Dit besluit,verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon,die in Belgi? een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is...?(Sociaal Statuut Zelfstandigen K.B. 27 juli 1967).

?De onderwerping aan het sociaal statuut van zelfstandige ontstaat zodra een fysieke persoon de voorwaarden bepaald in art.3 ?1 vervult,ongeacht de door de bepaling beoogde activiteit al dan niet beroepsinkomsten oplevert voor de belanghebbende?(Cass. 2 juni 1980,Pas. 1980,I,1211,J.T.T. 1982,76,Rev.Prat.Soc. 1981,198,noot GOFFIN,F.,R.W. 1980-81,2206,Info Jura 1980,203.).

?Art.4. In de Kruispuntbank van Ondernemingen worden gegevens opgenomen betreffende :3? iedere natuurlijke persoon...die in Belgi?...een handels- of ambachtsonderneming voert...Art.5. Iedere onderneming...bedoeld in artikel 4, wordt in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven...?(16 JANUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen).

?Art.23.? 1. Beroepsinkomsten zijn inkomsten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomen uit werkzaamheden van alle aard, met name :1? winst;2? baten...?(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

?Art.4.?1.Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig,met of zonder winstoogmerk,hoofdzakelijk of aanvullend,leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven...Art.56.?2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt,genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...?(W.BTW=Wetboek BTW 3 juli 1969).

Zie verder: http://www.unizo.be/
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Loon”