Geen inkomen meer

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Geen inkomen meer

#1 , 04 feb 2011 21:54

Ik heb vroeger gewerkt als onthaalmoeder, bij een dienst (dus niet als zelfstandige). Toen mijn ex mij onverwachts heeft ingeruild voor m'n beste vriendin en het slot van de ene op de andere dag veranderde en ik toen echt geen flauw benul van mijn rechten had, ben ik bij vrienden gaan logeren. Ik kon dus mijn job thuis niet meer uitoefenen en dit heb ik altijd heel erg gevonden. Om het nu opnieuw te doen, heb ik de financiele middelen niet voor, onthaalouders verdienen namelijk niet altijd even goed hun boterham maar de job was het voor mij toen zeker wel waard.

Na een tijdje tevergeefs op zoek te gaan naar een nieuwe job, heb ik de stap gezet om opnieuw te gaan studeren in het volwassenenonderwijs en vroeg ik een leefloon bij het ocmw aan. Zij hebben toen eerst onderzocht of ik recht had op een werkloosheidsuitkering en dat was niet het geval.

Omdat ik zwanger ben, heb ik mijn stages moeten verplaatsen naar volgend jaar en het ocmw heeft dit als reden genomen om het leefloon binnenkort weer stop te zetten en tegen mij gezegd dat ik maar een werkloosheidsuitkering moet aanvragen om de moederschapsrust te overbruggen. Ik heb meerdere keren gevraagd of ik er echt niks aan kan doen en het antwoord is negatief.

Op de VDAB zeggen ze, dat het verboden is te werken als je pas bevallen bent, ik zou hiertegen wettelijk beschermt zijn enzovoort (heb ik vandaag vernomen)

Ik heb dus vanaf de maand van de bevalling geen inkomen meer en moet dus enkele maanden zonder inkomen overbruggen... en als ik dan niet meteen een job vind duurt het spelletje nog langer.

Huur betalen gaat dus niet meer, maar onderdak heb ik ondertussen gelukkig gevonden... maar uiteraard gaan mijn kennissen mij en mijn kinderen niet onderhouden. Heeft iemand enig idee wat ik kan ondernemen zodat mijn kindjes toch alvast niks te kort komen ?

Ik heb geen recht op een werkloosheidsuitkering omdat ik een leefloon krijg, heb ik al nagevraagd. Ben ik geen werkloze/schoolverlater ? Ken te weinig van deze materie ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 feb 2011 23:21

je moet normaal op de ziekenbond staan...

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 04 feb 2011 23:37

Nooit van een ziekenbond gehoord (sorry)... kan je meer uitleg geven ? Als je het ziekenfonds bedoelt, die hebben me reeds een negatief antwoord bezorgd
Laatst gewijzigd door Bijtje op 04 feb 2011 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 feb 2011 23:39

De mutualiteit, ziekenkas, ziekteverzekering,.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 04 feb 2011 23:42

Volgens hen heb ik geen recht op uitkeringen. Eigenlijk zeggen alle instaties (ziekenfonds/VDAB/HVW) hetzelfde ... het ligt blijkbaar aan het feit dat ik een leefloon krijg. Als dat wegvalt heb ik geen recht op een uitkering, maar ik snap de reden niet goed en ook niet welke oplossing er dan wel is.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#6 , 04 feb 2011 23:44

Wachten tot na de moederschapsrust en dan gaan werken ... dan zou ik al meteen werk moeten vinden. Ze hebben mij ergens een job beloofd vanaf september maar omdat er niks op papier staat hou ik overal rekening mee. Ik moet die periode toch kunnen overbruggen met een beetje meer dan alleen kindergeld ?

xena

#7 , 05 feb 2011 14:58

als je zonder inkomen zit heb je recht op een pro deo die kan uw ganse dossier inkijken en zorgen voor het juiste inkomen eventueel met terugwerkende kracht en uw rechten inzake alimentatie gelden nazien , en eventueel bekijken of u geen recht hebt op een schadevergoeding want is twijfelachtig of uw ex een zwangere vrouw zomaar mocht buitenzetten .

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#8 , 06 feb 2011 18:04

Xena, toen mijn eerste ex mij buittenzette, dat is al meer dan drie jaar geleden. Ik was toen niet zwanger. Ik ben zwanger van een andere expartner. Ik denk dus niet dat ik een schadevergoeding kan vragen. Ik heb een pro deo voor een andere zaak ivm mijn tweede ex dus heb deze gecontacteerd ivm deze problematiek en wacht op een antwoord/afspraak.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#9 , 18 feb 2011 06:25

Ondertussen ook het nieuws gekregen dat ik niet bij die kennis kan gaan wonen, zijn huur gaat dan omhoog en dat wil hij niet. Ik sta dus binnenort letterlijk op straat met m'n twee kindjes en het ocmw beweert dat zij mij niet aan een woonst kunnen helpen.

sleper
Berichten: 391

#10 , 18 feb 2011 08:20

Ondertussen ook het nieuws gekregen dat ik niet bij die kennis kan gaan wonen, zijn huur gaat dan omhoog en dat wil hij niet. Ik sta dus binnenort letterlijk op straat met m'n twee kindjes en het ocmw beweert dat zij mij niet aan een woonst kunnen helpen.
Een tent opslaan en voor de deur van het OCMW overnachten . De nodige pers erbij en hopelijk komt er dan een oplossing .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 18 feb 2011 14:07

Ik zie niet in hoe de huur van die andere persoon omhoog zou gaan als jij geen inkomen hebt.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#12 , 20 feb 2011 15:04

Ik zie niet in hoe de huur van die andere persoon omhoog zou gaan als jij geen inkomen hebt.
Geen idee, misschien is het gewoon een goedkope uitleg van hem maar ik zie het allemaal niet meer zitten

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#13 , 17 aug 2011 10:48

Binnenkort mag ik terug gaan werken, ik heb het eerste aangenomen wat er aan te nemen was. Ik heb momenteel 3155 euro schulden, allemaal omda ik enkele maanden zonder inkomen zit en voordat ik mijn eerste loon heb zal er nog wel een 700 euro bijkomen als de schatting juist is.

In december komt de zaak tegen het OCMW pas voor en ik vraag mij af wat ik tegen dan eigenlijk nog kan winnen... tegen dan werk ik. De rechter zal misschien denken : problemen opgelost ondertussen dus dat was het dan ... of het ocmw een deel van mijn schulden moet overnemen zal wel niet ...

Ik snap niet dat ze zulk een zaak pas na zo lange periode laten voorkomen, tegen dat een mens het niet meer echt nodig heeft om te overleven

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 17 aug 2011 11:30

Als je de zaak wint, zal je natuurlijk voor de periode waarin je je leefloon geweigerd werd, leefloon krijgen. Tenzij je natuurlijk een ander inkomen had.

Heb je nu al die beslissing van het OCMW? Gezien je in beroep gaat, zal je die wel gekregen hebben, lijkt me.

Terug naar “Loon”