Gescheiden en terug feitelijk samenwonend.

fidji_63
Topic Starter
Berichten: 1

Gescheiden en terug feitelijk samenwonend.

#1 , 02 feb 2011 17:09

Hallo

Een paar jaar geleden zijn mijn vrouw en ik officieel gescheiden.
Zij woonde alleen, en ik woonde alleen in een appartement.
We hebben 2 kinderen, en hadden bij de rechtbank een akkoord. Laten afsluiten ivm met co-ouderschap 50/50
Mijn vrouw krijgt reeds meerdere jaren een uitkering via de CM ivm met haar CVS problemen en kan nog steeds niet gaan werken.
De kinderen stonden op haar rekening ivm. kindergeld.
Zij kreeg ook een verhoogde tegemoetkoming van het RIZV.
(in totaal ongeveer 1.400€ per maand - 700€ huur)

Mijn inkomen (+/- 1.400€ per maand - 660€ huur)

Vorig jaar zijn we terug gaan samenwonen, enkel feitelijk, dus geen contract of wettelijk document op het gemeentehuis.

Voor de CM, kinderbijslag, RIZIV etc geld dat ik genoeg (volgens barema) verdien, gezinshoofd ben en dus hebben ze haar uitkeringen met bijna de helft teruggeschroefd. (nu +/- 700€)

Voor mijn werkgever, echter geldt dat ik alleenstaande ben (vermits officieel gescheiden).
En ook geen 2 kinderen ten laste heb (gezien die bij de kinderbijslag op naam van mijn vrouw staan).

Vraag?

- Is dit correct gezien van mijn werkgever?
- Zou wettelijk samenwonen ons financieel beter uitkomen (en dan spreek ik niet van 20-30€ in de maand)
- hoe krijg ik mijn kinderen bij mijn werkgever als ten mijne laste (dat maakt al snel een netto verschil van 150€ schat ik)


Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 03 feb 2011 00:51

hetgeen wat telt is wat er op uw belastingsaangifte staat , dus als u aangeeft op uw aangifte in 2011 voor 2010 dat u de kinderen ten laste hebt , geld dit voor gans 2010 en zal het teveel betaalde bedrijfsvoorheffing vorig jaar behoorlijk in uw voordeel zijn bij uw eindafrekening

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 feb 2011 07:35

- kinderbijslag staat ALTIJD (als rechthebbende) op de naam van de vrouw. Dit heeft dus eigenlijk niks te maken met wie ze ten laste kan nemen.
- wie kan iemand ten laste nemen: hij/zij die het hoederecht heeft over de kinderen en de kosten betaalt. Dat kan dus perfect jezelf zijn. Gezien je veranderde gezinssituatie, is het niet onlogisch dat je werkgever niet zomaar de 2 kinderen als "ten laste" zet. Een simpele oplossing: een briefje van je vriendin/vrouw waarin ze verklaart dat ze het fiscaal voordeel van 2 kinderen afstaat aan jou.

- wettelijk samenwonen KAN voordeliger zijn, afhankelijk van jouw en haar fiscale situatie. Te weinig informatie om hierop te antwoorden. Indien je vrouw ondertussen al meer dan 1 jaar op de mutualiteit staat, kan dit zeker interessant zijn.

- zie hierboven, het maakt een verschil, maar enkel tijdelijk. Gezien jullie situatie, is het best dat je vrouw géén kinderen ten laste aangeeft bij de belastingen, maar enkel jij. Voor zaken zoals hoederecht enzoverder maakt dit niks uit.

Reclame

Terug naar “Loon”