ten laste

Peter
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Antwerpen

ten laste

#1 , 07 dec 2005 20:48

Hoi,

Ik ben momenteel geregistreerd samenwonend met 2 kinderen.
Ik kom uit een situatie als alleenstaande met 1 kind ten laste.
2 maanden geleden heb ik mijn werkgever ingelicht over mijn gewijzigde gezinstoestand. Namelijk, 1 vrouw en 2 kinderen ten laste. Mijn vrouw werkt part-time en verdient te veel om steun bij te trekken. Ons werd dus aangeraden om de "ten laste"-situatie door te voeren als hier boven beschreven.
Wat blijkt ... ik zie minder in mijn netto-loonzakje verschijnen.
Give 'n take, een paar Euro.
Het addertje onder het gras is dat mijn verloning sinds 10 jaar enkel g?indexeerd werd en de "opslag" die ik ontving steeds word uitbetaalt als "premie per betaalperiode". Volgens mij is daar een flinke hap uit verdwenen. Ik ben het soort kieken dat zijn loonbrieven steevast ongeopend in de versnipperaar zwiert. Enkel die jaarlijkse en dan nog maar net om de getalletjes voor de belasting over te schrijven.

Mij werd een copy beloofd van die loonbrieven omdat ik wel eens wou kijken waar ??n en ander veranderde. Die heb ik nog steeds niet.

Mijn vraag.
Kan ik zonder toelating van mijn werkgever naar ons loonverwerkingsbedrijf stappen om daar de loonbrieven van het afgelopen kalenderjaar op te vragen?
Laatst gewijzigd door Peter op 08 dec 2005 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 07 dec 2005 21:48

je kan steeds naar de loon dienst gaan zonder tussen komst van je baas.
maar die zullen hem wel op de hoogte brengen . het kan ook zijn dat de loondienst je een rekening geeft voor het extra werk .

Peter
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Antwerpen

#3 , 08 dec 2005 12:08

Alvast bedankt, Sperwer.
Nog een bijkomend vraagje.
Zou het kunnen dat het ten laste nemen van mijn vrouw er voor zorgt dat mijn loon nagenoeg ongewijzigd bleef?
Ik veronderstel dat het verschil tussen 1 of 2 kinderen toch enige invloed zal hebben op mijn loon.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 08 dec 2005 12:24

om juist te weten hoeveel verschil het geeft voor je loon kan je naar de website www.vacature.com gaan en daar naar salaris en dan brutto/netto berekening dan weet je zelf hoeveel verschil het geeft

Peter
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Antwerpen

#5 , 09 dec 2005 12:33

Bedankt voor de link, Sperwer.
Ik heb even de simulatie gemaakt en heb gemerkt dat er inderdaad vrij weinig verschil zit tussen 1 of 2 kinderen ten last mbt mijn loon.
Wat ik ook aan de weet kwam is dat het onmogelijk is om mijn vrouw ten laste te nemen als ze, hoe miniem ook, zelf een inkomen heeft.
Raar dat men ons bij de vakbond vertelde dat zulks wel kon ?n een verschil in mijn loonzakje zou maken.

Bedankt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2005 13:02

Voor wie meer wil weten over de berekening van de bedrijfsvoorheffing:

http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.d ... 4&type=cir

scorpioen

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#7 , 14 jan 2006 14:24

Peter,

Men kan nooit zijn vrouw ten laste nemen. Een vrouw is wel lastig, maar niet ten laste. Op het aangifteformulier van de belastingen is er immers geen vakje hiervoor voorzien. Maar er is wel iets anders, alleen noemt men dat niet "ten laste nemen", en daar ligt de verwarring

Wie kan men wel ten laste nemen? In principe de kinderen. En ook anderen, maar daar ga ik hier niets over zeggen.

Kinderen ten laste.
Het ten laste nemen van 1 kind in 2005 betekent dat men jaarlijks bruto ? 1.230 minder belastingen betaalt. Voor 2 kinderen ten laste is dat jaarlijks bruto ? 3.160. Dat voelt u maandelijks in het loon. Maar dat veronderstelt dat er ook maandelijks genoeg bedrijfsvoorheffing betaald wordt op het loon. Indien er maar ? 40 per maand bedrijfsvoorheffing is op de loonfiche moet men niet verwachten dat de er meer afgenomen wordt dan die ? 40.
Reken voor 1 kind ongeveer netto ? 30, en voor 2 kinderen ongeveer ? 80, dat is ongeveer wat men netto per maand meer heeft, maar juist kan ik het niet zeggen, het hangt af van uw persoonlijke belastingen.

Dit voelt men onmiddellijk, namelijk de volgende maand, indien juist aangegeven bij de werknemer, in het salaris. Maar om heel juist te zijn moeten die kinderen ook bij de gemeente, de burgerlijke stand, en dus ook in het rijksregister ten laste staan onder uw naam. Zoniet zal de fiscus binnen 2 jaren alles terug eisen.

En de vrouw.

De vrouw is nooit fiscaal ten laste van de man. Er is iets anders.
Dat veronderstelt het wettelijk huwelijk. En dus niet geldig indien men samenwoont.

In het geval dat men gehuwd is en de vrouw niet of weinig werkt voorziet de fiscus dat een deel van het inkomen van de man fiscaal verrekend wordt bij de vrouw plus nog een aanpassing om een hoger netto inkomen te bekomen.
Praktisch voorbeeld: stel dat u 40 % belasting betaalt, en dat uw vrouw niet werkt, dan zal de fiscus een deel van uw inkomen bij uw vrouw belasten aan bijvoorbeeld 25 % plus een aanpassing, daardoor hebt u een groter netto inkomen.

Maar, dat zult u niet zien op uw loonfiche. Dat ziet u later.
* Stel dat u ergens in dit jaar huwt. Dan zal de fiscus niets doen omtrent dit jaar, omdat de fiscus enkel kijkt naar de toestand per 01 januari 2006 en die is ongehuwd. Dus de inkomsten van 2006 worden ingevuld op het belastingsinvulformulier van 2007, en verrekend in 2008. Hier is niets veranderd.
* Daarentegen is het anders in 2007. De inkomsten van 2007 worden ingevuld in het belastingsinvulformulier van 2008, en de fiscus ziet hier dat u per 01-01-2007 gehuwd was.

-> indien men dit jaar huwt zal men de verandering op de loonfiche maar merken op de loonfiche van 01-01-2007.

sperwer
Berichten: 1155

#8 , 14 jan 2006 15:49

er is een verschil in loon ten laste en belastingen ten laste
bij belastingen word het inkomen overgeboekt en als gezamelijk inkomen gezien. bij loon telt echtgenoot/echtgenote wel als ten laste en dit zie je de zelfde maand al bij werknemers bij zelfstandige pas bij afrekening belastingen.

Gast

#9 , 15 jan 2006 12:57

Juist Sperwer,

Men kan nergens een vakje invullen met echtgenoot/echtgenote ten laste. Men ziet het onmiddellijk op het loonbriefje. Het volstaat dat de loondiensten van het bedrijf op de hoogte zijn van het huwelijk. Daarvoor moet men attest leveren.
Additioneel is er de fiscale gelijkstelling met de niet gehuwden, maar dat is 2 jaren later.

Sifje
Berichten: 1

#10 , 25 aug 2011 15:52

Hoeveel mag de vrouw verdienen om toch nog fiscaal " ten laste " (hoger netto inkomen) te zijn van de man?

xena

#11 , 30 aug 2011 14:18

Hoeveel mag de vrouw verdienen om toch nog fiscaal " ten laste " (hoger netto inkomen) te zijn van de man?
is heel simpel , je kan uw vrouw niet ten laste nemen . er is wel een huwelijksquotient

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 30 aug 2011 14:23

het is wel zo dat er een vermindering van BV-bijdragen is bij samenwoonst met een echtgenoot met lage inkomsten:

Reden van de vermindering

Vermindering

1. De verkrijger van de inkomsten is een alleenstaande (behalve indien zijn inkomen uit pensioenen of brugpensioenen bestaan)
22,00 EUR

2. De verkrijger van de inkomsten is een niet-hertrouwde weduwnaar /weduwe of een ongehuwde vader of moeder, en heeft één of meer kinderen ten laste
31,00 EUR

3. De verkrijger van de inkomsten is zelf gehandicapt
31,00 EUR

- 4. De verkrijger heeft één van volgende personen ten laste:
ascendant van de verkrijger of zijn echtgenoot, die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt; zijverwant tot en met tweede graad van de verkrijger of zijn echtgenoot, die de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt.
per persoon 64,00 EUR

- 5. De verkrijger van de inkomsten heeft één van de volgende personen ten laste (andere dan onder punt 4):
ascendent van de verkrijger of van zijn echtgenoot; zijverwant tot en met de tweede graad, van de verkrijger of van zijn echtgenoot; persoon van wie verkrijger of zijn echtgenoot een pleegkind zijn;
per persoon 31,00 EUR

6. Wanneer de onder 4 en 5 bedoelde personen ten laste van de verkrijger van de inkomsten gehandicapt zijn, bijkomend per persoon
31,00 EUR

7. De echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten is gehandicapt en heeft zelf geen beroepsinkomsten
31,00 EUR


8. De echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft persoonlijke beroepsinkomsten, andere dan pensioenen, die niet meer bedragen dan 199,00 EUR netto per maand.
99,50 EUR


9. De echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft persoonlijke beroepsinkomsten die uitsluitend bestaan uit pensioenen, renten of ermede gelijkgestelde inkomsten en die niet meer bedragen dan 397,00 EUR netto per maand
198,50 EUR

Terug naar “Loon”