car policy

Haantje
Topic Starter
Berichten: 3

car policy

#1 , 17 jan 2011 10:47

Hi,

Ik werk sind 12 jaar op een tof bedrijf waar ik me deftig heb kunnen opwerken en loon naar werken gekregen heb.
Vorig jaar werd het verkocht en is er heel wat "anders"....procedures, hokjesmentaliteit etc.
Op zich allemaal geen drama maar nu is men met een car policy gestart net nu ik een nieuwe wagen moet bestellen.
Ik had een Audi A6, looptijd 60 maanden, 20.000 km/jaar.
Dit werd destijds zo geregeld als een soort van opslag....een grotere en mooiere auto ipv opslag.

Volgens de nieuwe policy terug 60 maanden maar verplicht 30.000 km en nog maar max een Audi A4....een A6 is pas toegelaten vanaf directie....
Mij gaat het hem niet over het type maar ik ben 2 m groot en heb 2 grote kinderen maw in een A4 met de zetel helemaal naar achter kunnen mijn kids niet deftig zitten...
2de zaak is dat met mijn budget ik een kleinere auto moet nemen met alles erop en aan. Al die opties boeien me niet, is wel leuk maar het practische primeert! Ik moet een grote auto hebben!
Nu ben ik die "opslag" kwijt en kan het moeilijk aantonen want er staat natuurlijk niets op papier...

Kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor een antwoordje.

Grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 17 jan 2011 12:19

En kan je geen ander type auto nemen? Audi blinkt nu niet direct uit in groottes, toch zeker niet onder A6
Volkswagen Passat Variant of zo?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2011 15:30

En kan je geen ander type auto nemen?
Dat verandert niets aan de grond van de zaak.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 17 jan 2011 15:32

Waarom niet? Wie zegt in de car policy dat het een A6 MOET zijn?
Gelijkwaardige auto is toch even goed?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2011 15:40

Als U vandaag een auto krijgt met een budget van 50.000€ en U krijgt er morgen slechts één met een budget van 25.000€, dan heeft U ingeleverd, ongeacht hoe hard de twee auto's op elkaar gelijken. (Ik heb geen idee wat een A6 of A4 kost, dus niet blind staren op de cijfertjes.)

Veebee
Berichten: 565

#6 , 17 jan 2011 15:51

Ja akkoord, maar bedrijf is overgenomen en nieuw bedrijf hanteert een car policy

Gezien er niets op papier staat van de vorige afspraak heeft TS toch geen juridische bewijslast?

En vergeet niet, ook al is de crisis zogezegd achter de rug, de car policies overal zijn sterk veranderd of aan het veranderen.
Tegenwoordig moet je al blij zijn als je dezelfde auto 'kan' terug kiezen, meestal is het inleveren ten gevolge van CO2 uitstoot, minder gunstig voor bedrijven enz

TS zegt toch nergens iets over zijn budget? Enkel dat hij geen A6 mag nemen omdat dit voorbehouden is voor de directie. Als aan zijn budget zelf niet geraakt wordt, dan levert hij toch niet in? Dan draait het enkel om het type en dat is gevoelsmatig.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2011 16:11

Inderdaad, ik ging er even vanuit dat zijn budget ook naar beneden ging.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 jan 2011 19:51

En het steekt vooral naar de buren en kennissen toe daar morgen met een kleinere wagen te staan. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mava105 op 18 jan 2011 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Haantje
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 18 jan 2011 10:29

In ieder geval al bedankt voor jullie reacties, kleine repliek...

- budget blijft hetzelfde nl 615€ netto
- km stijgen van 20 naar 30.000 ook al doe ik er maar 16.000/jaar dus dit voordeel gaat elk jaar naar mijn werkgever en de "koopkracht" in mijn budget daalt aanzienlijk.
- er worden véél auto's gekocht dus de korting is mega, A6 kan wegens de km niet meer. A4 is bijna een full option maar wat ben je daar mee??
- buren en vrienden....is echt geen issue, met mijn 2 meter en 2 grote kinderen is de beenruimte achteraan echt wel topprioriteit hoor!
- eerlijk gezegd zeggen andere merken mij niet veel, BMW, VW, Renault,.... ik vind daar maar niets aan. Was super content met mijn A6 en dan is het ook logisch dat ik niet wil wijzigen.

Grts

Veebee
Berichten: 565

#10 , 18 jan 2011 11:04

Akkoord, maar nieuwe bazen, nieuwe wetten e :)
Das je persoonlijke mening over die andere merken, maar als aan je budget niet geraakt wordt, dan heb je ook weinig recht van klagen denk ik.
Heb je al eens rondgekeken bij andere bedrijven, overal worden meer km's opgelegd dus je bedrijf ontkomt ook niet aan die tendens.
Reden daarvoor is niet ver te zoeken => milieuproblematiek en extra belastingen op bedrijfswagens waarvoor het voor bedrijven niet meer zo aantrekkelijk is om bedrijfswagens te blijven verschaffen.

VW zegt je niets, maar komt uit dezelfde stal en evolueert naar Audi (dan heb ik het over de VW Passat Variant onder andere)

vtec
Berichten: 170

#11 , 18 jan 2011 11:22

Is het een optie om je Audi A6 privé over te kopen, te stoppen met leasen en in de plaats loonsopslag te krijgen? Als ik je post goed begrepen heb heeft die wagen nog niet zoveel kilometers gedaan, dus kan die normaliter nog wel enige tijd mee. Wij hebben bij ons die keuze; gezien het feit dat de maandelijkse leaseprijzen het voorbije anderhalf jaar sterk gestegen zijn terwijl ons leasebudget gewoon de inflatie volgt van PC 218, ben ik zinnens mijn auto over te nemen eens de leaseperiode afgelopen is en er naar schatting 100.000 km op de teller zullen staan.

Haantje
Topic Starter
Berichten: 3

#12 , 19 jan 2011 11:37

Nope, wagen overnemen en opnieuw het loon onderhandelen is ook geen optie.
Het moet een nieuwe wagen zijn met vermelde voorwaarden betreffende km, looptijd en middenklasse.
Er zijn totaal geen afwijkingen mogelijk, ook geen directiewagen, demo of showroommoddel.

Grts

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 19 jan 2011 12:37

Een Skoda Superb?

Veebee
Berichten: 565

#14 , 19 jan 2011 13:02

Ik vrees dat je juridisch nergens staat, andere wagen zal de enige optie zijn ....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 20 jan 2011 10:53

idd. En ik heb gehoord (van iemand met héél lange benen) dat Skoda idd uitstekende wagens produceert voor lange mensen.

Terug naar “Loon”