pc 218: ADV, contractaanpassing, etc.

Martina_V
Topic Starter
Berichten: 7

pc 218: ADV, contractaanpassing, etc.

#1 , 13 jan 2011 10:11

Laat ik even mij situatie uitleggen:

Bediende in pc 218, meer dan 2 jaar in dienst.
Nooit arbeidsreglement ontvangen (is onbestaande).
Werkgever beweert dat men verplicht 40u per week dient te werken, terwijl er niets in het contract, noch in het arbeidsreglement staat van ADV-dagen en hoe die opgenomen moeten worden. Op de loonbrief staat inderdaad wel 40/40, maar ik heb dat eerder aangehaald bij de werkgever en volgens hem was dat een ‘fout’ bij het sociaal secretariaat, want in pc 218 wordt 38u per week gepresteerd fulltime.
Verder ben ik bij deze werkgever deeltijds in dienst gekomen (32u per week, maar er staat niet “32/40”), maar ondertussen al meer dan anderhalf jaar voltijds. Mijn contract is nog steeds hetzelfde gebleven. Had hij een nieuw contract moeten opmaken of was het voldoende dit gewoon aan het sociaal secretariaat door te geven? Als hij alsnog een nieuw contract wil opmaken, kan dit dan zomaar, aangezien ik al lange tijd voltijds werk, en kan hij dan de bepalingen in dit contract aanpassen of bepalingen toevoegen? Wat als ik weiger dit te ondertekenen?

We zitten namelijk in een discussie over overuren/ADV-dagen, maar ik wil ook geen slapende honden wakker maken… Aangezien ik beter op de hoogte ben dan hij (is in het verleden al gebleken), wil ik hem ook niet slimmer maken dan nodig is.

Alvast bedankt voor uw advies.

Martina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 13 jan 2011 12:06

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Martina_V
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 13 jan 2011 13:23

Neen, ik bekleed geen vertrouwensfunctie.

Dus zonder mijn toestemming mag de arbeidsovereenkomst niet gewijzigd worden, oké. Maar die staat dus nu nog steeds op 32u per week, terwijl ik er al veel langer fulltime werk. Is dat op een of andere manier een probleem, of wordt dat gewoon aanvaardt doordat het zo op mijn loonbrief staat?

En die 40 uren per week, kan dat verplicht worden, ook al staat er niets van op papier (contract of arbeidsreglement) over ADV-dagen?

Kijk wat ik bedoel met 'ik wil hem niet slimmer maken dan nodig' is: wij hebben geen arbeidsreglement. Hoe dat kan, geen idee, hoe hij ermee wegkomt, geen idee. Maar, elk nadeel heeft zijn voordeel: is er geen arbeidsreglement, dan hoef je je er ook niet aan te houden, wist de vakbond mij te vertellen. Stel nu dat hij nu opeens wel met een arbeidsreglement afkomt waarin dingen staan waar mijn collega's en/of ik het niet mee eens zijn (vaste uren ipv glijdende uren bv), dan hebben we ons daar opeens maar aan te houden?

En persoonlijk vind ik dat als je werkgevertje wil spelen, je dan ook maar moet zorgen dat je volledig op de hoogte bent van alle wettelijke regelingen inzake personeelsbeheer, dan zou ik niet hier of bij de vakbond moeten komen aankloppen - maar dit volledig terzijde.

Bedankt voor uw reacties.

Martina

Reclame

Terug naar “Loon”