OCMW-PROBLEMATIEK

J5754ALL
Topic Starter
Berichten: 4

OCMW-PROBLEMATIEK

#1 , 31 dec 2010 03:28

Mijn echtgenote werkt voor een OCMW als statutair ziekenhuisassistente onder het regime van +11% voor onregelmatige werktijden dwz. vroegdienst ,laatdienst,nachtdienst.
Onder het motto "Ik ben machtiger dan Kris Peeters want die moet verkozen worden" besliste de lokale secretaris eenzijdig deze regeling af te schaffen en te vervangen door een regeling die haar idd. 11% minder opbrengt voor hetzelfde werk als voorheen. Tot daar dus het attractiviteitsplan voor de verpleegkundige sector.
Komt daarbovenop nog eens het feit dat de volgens de BVR RechtsPositieRegeling OCMW een bijkomende toeslag voorzien wordt,dus bovenop die 11%-regeling een bijkomende premie afhankelijk van de periode van de dag ....
En er zijn nog ander gaten in die toelagenkaas .Allee soit.
We hebben dus de wetten,decreten,besluiten,omzendbrieven enz. hieromtrent opgezocht en zijn tot het besluit gekomen dat we wel er eens een punt zouden kunnen aan slijpen.
Ware het niet dat het CCOD eigenlijk aktie eerder ontmoedigd want "een OCMW heeft zijn eigen wetten" ; ja, en da ... kanderbijmijnie in.
Alsof de wetgever niks beters te doen heeft dan uitzonderingen te verzinnen .
Dit verhaal is dus ook en gelijktijdig voorgevallen met al haar collega-statutairen , m.a.w. het begint verdacht veel op georganiseerde loondiefstal te lijken en het vermoeden bestaat dat het OCMW-bestuur in kwestie WEL de volledige financiering binnenrijft maar die niet doorbetaalt aan de rechthebbenden die er wel hard voor gewerkt hebben....
Waar is...???
Dus , a.u.b., waar kunnen wij dan wel terecht met deze klacht of nog beter ; weet er iemand ergens een instantie die dat eens niet gaat laten liggen want wat wij dan kunnen zien , is misschien zelfs maar het topje
van de ijsberg ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 dec 2010 16:04

Contacteer het bajnet van de verantwoordelijke minister. Is dat niet Jo Vandeurzen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 31 dec 2010 18:07

Ik denk niet dat een OCMW secretaris die bevoegdheid heeft.
De raad echter wel.
Gezien u statutair bent wil dat zeggen dat de raad uw werkgever beslist wat in uw OCMW wordt toegepast.

Maar dan nog vind ik de houding van uw vakbond niet correct.

Het is de taak van de vakbond op alle mogelijke wijzen tegen te reageren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 jan 2011 09:15

En toch heeft de vakbond, voor zover ik kort hier alles lees (en met m'n beperkte kennis hierover) misschien gelijk: het attractiviteitsplan voor het verpleegkundig beroep (KB van 22 juni 2010) is van toepassing voor zover er geen gunstigere voordelen bestaan. Bij mijn weten zijn er redelijk wat openbare diensten (OCMW) die een gunstiger statuut hebben.

Vandaar mss de reactie van het CCOD. Vraag eens in een mail naar de exacte reden waarom het OCMW die toepassing niet zou moeten doen? het zou me héél sterk betwijfelen dat men dit effectief zo zou zeggen zonder bijkomende uitleg.

J5754ALL
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 01 jan 2011 15:22

1° Beste wensen voor het nieuwe jaar aan allemaal en
2° bedankt voor de snelle reacties.Ik ben me er nu van bewust dat de info die ik verstrekte ruimschoots te weinig was; dus zal ik in de toekomst trachten een wat meer gedetailleerd relaas van de feiten te formuleren samen met feiten en verwijzingen .
Hoe dieper ik namelijk graaf , hoe complexer het lijkt.Niettemin wou ik toch deze link meegeven naar een pdf van het Agentschap Binnenlands Bestuur, te lezen vanaf blz 24 .
Men krijgt hier met name de indruk dat er niet al te veel ruimte voor interpretatie gegeven wordt.

http://binnenland.vlaanderen.be/sites/d ... er2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Loon”