recht op stempelgeld na zelfstandige activiteit van 1,5 jaar

st&am
Topic Starter
Berichten: 6

recht op stempelgeld na zelfstandige activiteit van 1,5 jaar

#1 , 29 dec 2010 19:24

goeiedag,

Kan iemand mij hierbij helpen?

Ik heb ongeveer 9 jaar gewerkt in loondienst.Ik heb in juni 2009 mijn ontslag gegeven omdat ik de kans kreeg om mee in een zaak te stappen.
We hebben dan een bvba opgericht onder 2 personen.
Nu 1,5 jaar later beslis ik van uit de bvba te stappen.


Nu is mijn grote vraag: Heb ik recht op stempelgeld?
Mijn bedoeling is om via de vdab een opleiding te volgen voor vrachtwagenchauffer.
Probleem is dat ik hiervoor "op den dop" moet staan.

Nu even informeren kwam ik tot volgende antwoorden:

*in principe zou ik mogen "doppen" omdat ik reeds jaren gewerkt heb in loondienst
*mijn zelfstandige activiteit was maar van korte duur

*nog een voorwaarde was dat mijn laatste werkgever een papier opsteld waarop hij bevestigd dat hij mij niet meer in dienst wil nemen.
ik heb dan ook contact met hem opgenomen, en dat lijkt wel in orde te komen.


ik zou dus graag verder gaan met die opleiding voor vrachtwagenchauffeur maar van zodra dat ik de bvba verlaat heb ik dus ook geen loon meer, ik moet dus met andere woorden zeker zijn dat ik die maanden kan overbruggen met stempelgeld.

Indien men mij weigert voor een uitkering zou het dus ook betekenen dat ik niet kan deelnemen aan die opleiding.
zou zonde zijn, heb in mijn leven nog nooit zonder werk gezeten en als ik het dan goed begrijp zou ik er naast kunnen vissen. en iemand die al jaren dopt wordt simpelweg gewoon gratis opgeleid tot chauffeur, frustrerend..... hopelijk is er voor mij ook een oplossing..

heeft iemand weet hoe het exact in mekaar zit?
of eventueel plaatsen (of websites) waar ik me verder kan informeren

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 dec 2010 20:41

de antwoorden kloppen, maar check héél goed de voorwaarden voor de opleiding (zodat je bvb niet 2 jaar zonder werk moet zitten)

st&am
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 29 dec 2010 21:07

de antwoorden kloppen, maar check héél goed de voorwaarden voor de opleiding (zodat je bvb niet 2 jaar zonder werk moet zitten)
bedankt voor uw reactie.

Het zit zo, ik zou op 7 februari kunnen starten met een theoretische opleiding rijbewijs C via vdab , nadien ontfermt een grote transport firma zich verder over mij.
Zij mogen via een interne opleiding mij verder opleiden tot volwaardig chauffeur.

Er zijn anders ook wachttijden van 11 maand vooraleer je uw praktische proeven kan doen via vdab. Voor theoretisch gedeelte zijn geen wachttijden aangezien dit in klasverband wordt gegeven.
Nu dankzij die firma kan het normaal allemaal sneller gaan dankzij hun intern opleidingsprogramma voor het praktische gedeelte.

op sommige sites schrijven ze wel iets over een "referte periode" ? wat betekend dit juist?
het zit zo, op 1 van mijn laatste schooldagen (11jaar geleden) zijn wij ons gaan inschrijven als werkzoekende bij vdab.
Nadien ben ik vrijwel onmiddelijk kunnen beginnen werken in loondienst, ongeveer 9 jaar lang, nadien gewoon mijn ontslag gegeven bij de laatste werkgever en mee in de zaak gestapt. Daar ga ik nu vanaf 31 januari geen deel meer van uitmaken.
Ik hoop dat ik dus vanaf 1 februari kan gaan stempelen.


Dus volgens u zal hierover geen probleem gemaakt worden? of liggen er nog ergens addertjes onder het gras??

mvg

Reclame

st&am
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 29 dec 2010 21:09

de antwoorden kloppen, maar check héél goed de voorwaarden voor de opleiding (zodat je bvb niet 2 jaar zonder werk moet zitten)

ik ga dus zelfstandig geweest zijn van 29/6/2009 tot 31 januari 2011.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 dec 2010 09:41

op basis van wat je hier vertelt, heb je recht op werkloosheidsuitkeringen.

Of je recht hebt op de opleiding, kan ik echt niet zeggen zonder concreet de fiche van de opleiding te zien. Zoals ik zei moet je voor sommige opleidingen 2 jaar werkloos geweest zijn (mét 2 jaar recht op uitkeringen). Ik kan niet zeggen of dit voor jouw opleiding ook zo is.

st&am
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 30 dec 2010 16:28

op basis van wat je hier vertelt, heb je recht op werkloosheidsuitkeringen.

Of je recht hebt op de opleiding, kan ik echt niet zeggen zonder concreet de fiche van de opleiding te zien. Zoals ik zei moet je voor sommige opleidingen 2 jaar werkloos geweest zijn (mét 2 jaar recht op uitkeringen). Ik kan niet zeggen of dit voor jouw opleiding ook zo is.
ok bedankt voor de informatie.

mvg

chacha
Berichten: 64

#7 , 22 jan 2011 10:21

Laat weten hoe het afloopt ...
Ik dacht dat als je zelf ontslag neemt geen dop krijgt gedurende een periode (=de normale opzegtermijn ???).

xena

#8 , 22 jan 2011 14:32

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

chacha
Berichten: 64

#9 , 23 jan 2011 03:30

Wat m.i. geen recht op uitkering geeft.

xena

#10 , 23 jan 2011 05:21

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

chacha
Berichten: 64

#11 , 23 jan 2011 13:28

Klopt. De eerste 6 maand krijg je geen uitkering meer. Als je ex-werkgever je een job geeft aan de helft van het vroeger loon ben je natuurlijk gezien.

Terug naar “Loon”