Alimentatie kind aftrekken van leefloon ?

eylis
Berichten: 8840

Re: Alimentatie kind aftrekken van leefloon ?

#16 , 29 sep 2011 15:59

vooralleer iedereen met zijn mening vooruit stormt om de poster terecht te wijzen...
laten we wel wezen:
werken en studeren kan inderdaad...
maar dat gaat meestal ofwel over ofwel alleenstaanden zonder kinderen.
ofwel mensen mét kindern en een steunende partner.
alleenstaanden mét kinderen die studeren, kunnen op dat ogenblik niet ook nog werk gaan zoeken.
dus hold on your horses...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 29 sep 2011 20:47

De noodzaak om voltijds te studeren is er natuurlijk niet altijd. combinatie van werk & studies is best wel mogelijk, ik zag tijdens m'n studententijd redelijk wat studenten mét kinderen, zelfs enkele alleenstaanden. Alleen spreiden die hun studies dan wat over meer jaren of kozen voor een studie met veel praktijkstage, wat de studietijd sterk beperkt.

Opleidingen via VDAB , specifiek gericht op werklozen, zijn natuurlijk wél te combineren met kinderen. Zo heb ik een paar maanden les gegeven aan redelijk wat alleenstaande mama's. Dan werd de woensdag geen les gegeven in de namiddag.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 30 sep 2011 13:02

Werken en studeren gaat inderdaad
Voltijds studeren, een gezinsleven leiden en dan nog een volwaardig inkomen verwerven kan volgens mij alleen in wonderland
Toch niet, hoor. Ik ken een alleenstaande moeder die halftijds studeert en halftijds werkt en een druk, maar behoorlijk leven leidt.

Ze moet inderdaad goed uitkijken waar ze haar geld aan uitgeeft (Dus eerder naar de Aldi dan naar den Delhaize) en alles zeer goed plannen, maar ze bereddert het wel. Normaal gezien heeft ze volgend jaar haar diploma en zal ze voor een voltijdsje job gaan.

Ik ben akkoord dat mensen in een moeilijke situatie moeten geholpen worden, maar maak AUB niet de opmerking dat mensen die zelf voor hun geld werken, hier of daar een voordeel hebben ten opzichte van mensen die het geld gewoon toegestopt krijgen. Wees blij DAT je iets toegestopt krijgt. In vele andere landen zou je helemaal niets krijgen. De term leefLOON is dan ook een beetje misplaatst. leefUITKERING zou een betere term zijn. Loon krijg je normaal gezien in ruil voor werk. Dit is hier niet het geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#19 , 03 okt 2011 17:08

Tom VDJ : Gelieve eerst te lezen alvorens te posten

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 03 okt 2011 17:15

hij heeft imho gelezen.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#21 , 03 okt 2011 19:22

BIJTJE : "Werken en studeren gaat inderdaad. Voltijds studeren, een gezinsleven leiden en dan nog een volwaardig inkomen verwerven kan volgens mij alleen in wonderland"

Gebruiker21 :"Toch niet, hoor. Ik ken een alleenstaande moeder die halftijds studeert en halftijds werkt en een druk, maar behoorlijk leven leidt."

Dus nochmaals : werken en studeren gaat inderdaad maar voltijds studeren, een gezinsleven leiden en dan nog een volwaardig inkomen verwerven niet. Er zijn namelijk maar 24 uur op 1 dag en als je 8 uur per dag werkt en 8 uur per dag studeert en dan nog 8 uur wil/moet slapen ... wat doe je dan met de kids ? Ieder zijn leven en het zijn de keuzes die je maakt MAAR je MOET kiezen, je kunt ze niet alledrie en als dat wél kan wil ik die mensen gerust ontmoeten.

Conclusie : er werd alleen gelezen wat men wil lezen en niet wat er staat.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 04 okt 2011 07:25

en jij leest m'n post boven die van Gebruiker21 niet...

eylis
Berichten: 8840

#23 , 04 okt 2011 08:38

willen we terugkeren naar de initiele vraag van bijtje?
Een discussie van de kansen/problemen van studerende alleenstaande ouders kunnen we misschien beter voortzetten op het discussieplatform. (daar dient dat ook voor)
We kennen NIET alle factoren van Bijtjes situatie, dus is een opinie of mening (mbt deze materie) in antwoord op haar situatie niet erg aangewezen. Wél tips en antwoorden op haar vraag. En wie de moeite neemt haar posts eens allemaal door te nemen, leest dat ze een biezonder complex parcours achter de rug heeft (en nu nog steeds) waar men niet zomaar kan van oordelen wat ze dan wel had moeten doen om dit te voorkomen.
We kunnen haar niet helpen met een discussie over mensen in haar geval...wél met concrete tips en antwoorden op haar vragen (als die er al zijn).
iemand concrete tips?

Artis
Berichten: 184

#24 , 04 okt 2011 08:58

willen we terugkeren naar de initiele vraag van bijtje?
Een discussie van de kansen/problemen van studerende alleenstaande ouders kunnen we misschien beter voortzetten op het discussieplatform. (daar dient dat ook voor)
We kennen NIET alle factoren van Bijtjes situatie, dus is een opinie of mening (mbt deze materie) in antwoord op haar situatie niet erg aangewezen. Wél tips en antwoorden op haar vraag. En wie de moeite neemt haar posts eens allemaal door te nemen, leest dat ze een biezonder complex parcours achter de rug heeft (en nu nog steeds) waar men niet zomaar kan van oordelen wat ze dan wel had moeten doen om dit te voorkomen.
We kunnen haar niet helpen met een discussie over mensen in haar geval...wél met concrete tips en antwoorden op haar vragen (als die er al zijn).
iemand concrete tips?
Mee eens.

En haar vraagt werd reeds beantwoord: indien het OG via een vonnis werd bepaald dan mag het OCMW géén rekening houden met het OG bedoeld voor het kind.
Trouwens Bijtje, wat heeft het OCMW dan beslist?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 04 okt 2011 09:29

Sorry, hoor, maar ik geef Bijtje hier de tip om halftijds te studeren en halftijds te werken (en ik ken dus iemand die het perfect kan bolwerken op deze manier, als je maar wat op je uitgaven let), maar "Bijtje" kan deze tip blijkbaar niet apprecieren.

Neen, voltijds studeren en voltijds werken gaan inderdaad niet samen. Maar waarom wil je in godsnaam beiden voltijds doen? Heeft Bijtje al eens berekend hoeveel ze netto overhoudt als ze halftijds gaat werken? Dit is een pak meer dan een "half nettoloon", hoor! Uw RSZ bijdrage en bedrijfsvoorheffing zakken meer dan de helft! Met een beetje geluk hou je een stuk meer over dan uw leefloon nu.

Een kleine simulatie: een arbeider verdient gemiddeld 14 € per uur. als je dus halftijds gaat werken (80 uur per maand) heb je 1120 € bruto. Daar gaat dan 146 € RSZ vanaf. Hou je 974 € over. Daar uw bedrijfsvoorheffing af (zal iets van 110 € zijn, verminderd met 85 € wegens kinderen ten laste). Je houdt dus ongeveer 950 € over als je halftijds als arbeider zou gaan werken. Daarbij komt nog een paar honderd euro kindergeld (voor twee kids als alleenstaande ouder). Vertel me nu niet dat uw huidige leefloon vergelijkbaar is hiermee...

Afin, Bijtje, doe ermee wat je wil. Ik zeg enkel: zet het uit uw hoofd om voltijds te studeren en voltijds te werken. Je ziet zelf in dat het niet haalbaar is, maar als we je dit zeggen, ga je op je achterste poten staan. Ik begrijp dat niet echt goed (maar het kan aan mij liggen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#26 , 04 okt 2011 10:20

Tom, mooi voorstel: alleen ga je uit van een aantal "als"factoren die moeten kloppen:
-> er is een halftijdse job beschikbaar op de arbeidsmarkt voor Bijtje (met haar competenties)
-> de studie die ze wil aanvatten is qua afstand en uren compatibel mét die job én de kinderopvang
-> er is in haar buurt kinderopvang die ook s'avonds tot 22:00 uur open blijft én aan sociaal tarief werkt.

Niets zo frustrerend als goede raad die niet implementeerbaar is...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 04 okt 2011 10:29

Komaan, zeg.
1. Men heeft sowieso arbeiders te kort. Het zal voor Bijtje even makkelijk / moeilijk zijn om iets te vinden als voor elke andere werkzoekende. Maar je moet uiteraard ZOEKEN.
2. Zowat iedere opleiding kan je volgen in "avondonderwijs", wat ik veel gevallen zo geregeld is dat het gericht is op mensen die halftijds werken: dus 2 dagen in de week, tijdens de kantooruren. Mijn vriendin volgt zo een opleiding en werkt daar 4/5e bij: één (lange) dag in de week les, en af en toe een zaterdagvoormiddag. Maar een opleiding in combinatie met halftijdse job kan je zo regelen dat alles binnen de kantooruren valt.
3. Dit probleem is opgelost in punt 2.

Niets zo frustrerend als weten dat er mogelijkheden zijn, maar zien dat mensen niet bereid zijn om MOEITE te doen om één en ander geregeld te krijgen. Ik heb nooit gezegd dat het vanzelfsprekend is, ik heb gezegd dat het haalbaar is. Ik merk echter meer en meer dat voor veel mensen "haalbaar" niet genoeg is om er moeite voor te doen.

Als Bijtje me laat weten welke opleiding ze wil volgen en van welke streek ze is, wil ik gerust moeite doen om voor haar de halftijdse opleiding te zoeken en vacatures van halftijdsje jobs in haar omgeving door te sturen. Dit is nog altijd een land met opportuniteiten (weliswaar zonder regering): wie zoekt naar een oplossing, zal een oplossing vinden!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#28 , 04 okt 2011 10:35

doe dat Tom, ze kan alle hulp gebruiken.
En neem al haar andere posts nog eens door: dan heb je een genuanceerd overzicht van haar situatie.
Wellicht onderschrijf je je vorige stelling dan zo pertinent niet meer:
"............Ik merk echter meer en meer dat voor veel mensen "haalbaar" niet genoeg is om er moeite voor te doen..........."

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 04 okt 2011 12:00

Wellicht onderschrijf je je vorige stelling dan zo pertinent niet meer:
"............Ik merk echter meer en meer dat voor veel mensen "haalbaar" niet genoeg is om er moeite voor te doen..........."
Wees maar zeker dat ik achter die stelling blijf staan: we zijn één van de welvarendste landen ter wereld, met een van de beste sociale voorzieningen ter wereld. Wie hier moeite doet, kan dingen gedaan krijgen. Punt andere lijn.

Ik heb voorbeelden gezien van mensen die alle kansen die ze krijgen grijpen en hun situatie zo verbeteren. Ik heb ook voorbeelden gezien van mensen die pertinent weigeren om kansen te grijpen (waarmee ik niet bedoel dat Bijtje tot deze laatste groep behoort, begrijp me niet verkeerd).

Ik heb deze draad goed doorgelezen (van in het begin) en kan enkel bij mijn raad blijven naar Bijtje toe:
1. Zet het uit je hoofd om voltijds te werken en te studeren: zo goed als onmogelijk!
2. Zoek een halftijdse opleiding naar je keuze, deze bestaan!
3. Zoek een halftijdse job die te combineren is met je studie.
4. Hou een stuk meer over per maand dan wat je leefloon nu is.
5. Probeer je maandelijkse uitgaven te beperken: ruil den Delhaize in voor den Aldi, enz...

Zoals ik al zei ken ik een praktijkvoorbeeld waar dit perfect loopt. Het is aan Bijtje om al dan niet iets te doen met mijn raad. Maar kom me AUB niet vertellen dat ik enkel lees wat ik wil lezen of je niet wil begrijpen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Mariette
Berichten: 2507

#30 , 04 okt 2011 12:07

Werken en studeren gaat inderdaad
Voltijds studeren, een gezinsleven leiden en dan nog een volwaardig inkomen verwerven kan volgens mij alleen in wonderland
dat denk ik toch ook wel.
Er worden snel vergelijkingen en conclusies gemaakt, maar een dag blijft slechts 24 uur inhouden, en bovendien moet men nog eens kinderopvang betalen. Ik vraag me af hoeveel uren de dagen hebben van mensen die zo leuk opscheppen met "ik doe al jaren drie jobs"...

Het lijkt me bovendien normaal dat het OG voor de kinderen voorzien wordt voor de kinderen en geen vermindering van inkomen van de moeder als gevolg heeft. Een weduwe die uitkering van het OCMW ontvangt maar wèl dubbel kindergeld, moet dat extra kindergeld toch ook niet aftrekken?

Terug naar “Loon”