Alimentatie kind aftrekken van leefloon ?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Alimentatie kind aftrekken van leefloon ?

#1 , 29 dec 2010 08:05

Ik krijg normaalgezien, als alles zal zijn zoals afgesproken, binnenkort alimentatie voor mijn kindje --> niet voor mij dus. Het ocmw beweert dat ze deze alimentatie mogen aftrekken van mijn leefloon. Klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 dec 2010 09:51

ja. Jij krijgt leefloon als gezinshoofd. Daarvoor moet je al het wettelijke doen om je rechten op alimentatie te vorderen. Je leefloon wordt dan verminderd met de alimentatie.

Leefloon is een "restinkomen", die krijg je nadat alle andere inkomens bekend zijn en gevorderd zijn. Dit is een maatregel om te zorgen dat je zelf in de mate van het redelijke zorgt voor de financiering van je leefloon. Alles waar je zelf niet kan voor zorgen, legt het OCMW bij.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 29 dec 2010 13:40

maar ik vind dat raar omdat die alimentatie toch niet mijn inkomen is ? Dat inkomen is voor mijn kind. Bij de belastingen vul je dat ook apart in dus ik vind dat een beetje raar dan. Houden ze dat volledig af of gedeeltelijk ? En wat gebeurt er als de vader plots niet betaalt ? Dan sta ik daar met 200 euro minder ...

Reclame

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#4 , 29 dec 2010 13:59

En wat gebeurt er dan met de helft van de gemeenschappelijke kosten die ik zal terugkrijgen van de vader ? Die worden dan ook afgetrokken ? Want dat zijn wel mijn eigen inkomsten...

Stel trouwens, dat mijn kind niet bij mij wordt gedomicileerd en de alimentatie komt op de rekening van dat kind ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 dec 2010 20:56

maar ik vind dat raar omdat die alimentatie toch niet mijn inkomen is ? Dat inkomen is voor mijn kind. Bij de belastingen vul je dat ook apart in dus ik vind dat een beetje raar dan. Houden ze dat volledig af of gedeeltelijk ? En wat gebeurt er als de vader plots niet betaalt ? Dan sta ik daar met 200 euro minder ...
alimentatie is een inkomen van het gezin. Je kind geniet ook van het leefloon, gezien je als gezinshoofd een leefloon krijgt, zit het kind effectief ook verrekend in je leefloon.

Als de man niet betaalt, kan men je voorschotten geven en daarna terugvorderen nadat je bij davo alles opgeëist hebt.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#6 , 30 dec 2010 03:48

Onbegrijpelijk. Ik heb er niet voor gekozen om plots alleen te staan met de baby, maar hoe we het ook keren of draaien, ik blijf met exact hetzelfde inkomen zitten en heb dus eigenlijk geen bal aan die alimentatie. 'k Mag er dan misschien zelfs nog gaan achterzitten maar ondertussen heb ik wel minder leefloon. Een werkende mens, die meer inkomsten heeft, mag de alimentatie wel houden en iemand met het laagste inkomen niet. Maar ja bon de wetten kun je niet in je eentje gaan veranderen natuurlijk en gelukkig zal ik niet eeuwig afhankelijk moeten zijn van dat leefloon want ik zal blij zijn als ik mijn diploma in handen heb : halleluja.

Maar de terugbetalingen die de papa aan mij zal doen van de gemeenschappelijke kosten (kinderopvang, medische kosten, ...) die worden toch niet afgehouden van het leefloon of toch ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 dec 2010 09:37

Onbegrijpelijk. Ik heb er niet voor gekozen om plots alleen te staan met de baby, maar hoe we het ook keren of draaien, ik blijf met exact hetzelfde inkomen zitten
jij krijgt een hoger leefloon net omdat je een kind hebt (en je geen partner hebt die een "echt" inkomen heeft), je hebt er dus wél iets aan. Het "inkomen" van je partner, het alimentatiegeld, is iets wat je dus moet aftrekken.
en heb dus eigenlijk geen bal aan die alimentatie.
de overheid wel.
'k Mag er dan misschien zelfs nog gaan achterzitten maar ondertussen heb ik wel minder leefloon. Een werkende mens, die meer inkomsten heeft, mag de alimentatie wel houden en iemand met het laagste inkomen niet.
een werkende mens krijgt wel geen leefloon, jij wel.
Maar de terugbetalingen die de papa aan mij zal doen van de gemeenschappelijke kosten (kinderopvang, medische kosten, ...) die worden toch niet afgehouden van het leefloon of toch ?
kan ik niet zeggen.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#8 , 30 dec 2010 13:51

Ik krijg géén hoger leefloon want dit is mijn tweede kind. Dus ik blijf met exact hetzelfde inkomen zitten omdat ze de alimentatie zullen afhouden. Alimentatie dient om een kind mee te kunnen grootbrengen gedurende de periode waarin je het zelf moeilijk hebt. Aangezien die vlieger nu niet opgaat zoek ik gewoon naar antwoorden in de hoop dat ik mijn kindje wél een deftig leven kan bieden. Toen ik er nog niet alleen voorstond had de papa ook een inkomen, maar deze is zo goed als van het toneel verdwenen en dat was niet mijn keuze. Er is een verschil tussen je kind samen alles te kunnen bieden en er ineens alleen voor te staan met alleen maar een leefloon en kindergeld. We spreken hier over een baby die pampers, babyvoeding, ... nodig heeft. Dat zijn extra kosten die ik nu niet moet maken en in de toekomst wel. Maar wel met hetzelfde budget en dat KAN ik niet. En voor de mensen die zeggen "dat had je eerder kunnen weten" ... toen mijn ex mij begon te slaan was het reeds te laat. Het gaat erom hoe ik het moet oplossen in deze situatie zodat ik toch nog succesvol mijn diploma kan behalen en tegelijktijd mijn kids niet tekort komen. Dat zijn rechten die een mens heeft of zou moeten hebben

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 dec 2010 14:23

hmm... ik lees nu toevallig ergens: "Ontvangen onderhoudsgeld voor een kind is geen inkomen van de ouder. Het leefloon vermindert niet door het ontvangen van onderhoudsgeld voor een kind."

zie o.a. :
http://www.zoersel.be/ocmw/ocmw-diensten/leefloon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had vroeger iemand die ook haar onderhoudsgeld moest aftrekken voor leefloon, maar dat was toen een buiten-rechterlijk onderhoudsgeld. Is het van jou wél bepaald door de rechter? Dan zal het wel mogelijk zijn.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#10 , 30 dec 2010 15:10

JPV bedankt voor de info. Dat is de bedoeling ja, ik ga volgende week mijn verzoekschrift indienen en ik denk dat alles zal goedgekeurd worden want zowel de papa als ik zijn akkoord met de volledige inhoud van de akte, dus ook met de alimentatie.

Artis
Berichten: 184

#11 , 16 sep 2011 13:01

Wou hier - ondanks het feit dat het een oud topic is - toch op reageren omwille van de misverstanden.
1) OG tav het kind (en bepaald per vonnis) is altijd vrijgesteld voor berekening van het leefloon
2) OG tav de ex-partner wordt steeds mee in rekening gebracht.

Beide OG kunnen worden afgedwongen bij de aanvraag leefloon indien er nog geen definitieve uitspraak is (uitputten van rechten: art 3 of 4 van de leefloonwet, weet het niet van buiten). Vragen staat vrij, indien vrederechter (bij dringende en voorlopige maatregelen) of de rechter van 1e Aanleg beslist geen OG toe te kennen, dan zal het OCMW zich daarbij (moeten) neerleggen.

vtec
Berichten: 170

#12 , 16 sep 2011 15:15

Onbegrijpelijk. Een werkende mens, die meer inkomsten heeft, mag de alimentatie wel houden en iemand met het laagste inkomen niet.
Uw reactie is pas onbegrijpelijk - wees blij dat er nog mensen zijn die willen werken opdat mensen die de godganse dag niks doen toch nog een inkomen hebben :evil:

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#13 , 26 sep 2011 12:57

Onbegrijpelijk. Een werkende mens, die meer inkomsten heeft, mag de alimentatie wel houden en iemand met het laagste inkomen niet.
Uw reactie is pas onbegrijpelijk - wees blij dat er nog mensen zijn die willen werken opdat mensen die de godganse dag niks doen toch nog een inkomen hebben :evil:
Belachelijke vergelijking... het gaat hier niet over lam en tam niks doen he, maar er bestaat ook nog zoiets als voltijds studeren, maar ik heb mijn antwoord reeds over deze topic hoor.

Je Oma

#14 , 26 sep 2011 22:17

Onbegrijpelijk. Een werkende mens, die meer inkomsten heeft, mag de alimentatie wel houden en iemand met het laagste inkomen niet.
Uw reactie is pas onbegrijpelijk - wees blij dat er nog mensen zijn die willen werken opdat mensen die de godganse dag niks doen toch nog een inkomen hebben :evil:
Belachelijke vergelijking... het gaat hier niet over lam en tam niks doen he, maar er bestaat ook nog zoiets als voltijds studeren, maar ik heb mijn antwoord reeds over deze topic hoor.
Werken en studeren gaat ook.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#15 , 29 sep 2011 15:52

Werken en studeren gaat inderdaad
Voltijds studeren, een gezinsleven leiden en dan nog een volwaardig inkomen verwerven kan volgens mij alleen in wonderland

Terug naar “Loon”